Gå til innhold
  • Bli medlem

Bare EN fiskestang på fjellet...


norsketim

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering...

Har nå hatt en 5-dagers i femundsmarka.

Fantastisk vär, labert fiske (VARMT i vannet)

Fiskegreiene funka strålende.

Sprakk nullen på begge stengene...:D

Blei harr og örret. Mest harr.

Örreten var det ei röyskatt som stakk av med :wink:!!

Jaja..

Starta fra Synnevika og padla opp i Mugga.

Slo leir en bit oppi og vandra oppover og fiska.

Skikkelig knall.

Dreit i å slepe kanon for langt opp (svett bäring)

Detta var bare kosetur, ingen sliter.

Altialt en skikkelig trivlig kano(n)tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ble det en beastmaster bx (spinning/haspel) 240L på meg gitt.. synd sesongen snart kryper mot isfiske før jeg for testet aksjonen på den.

Hva med bare en isfiske-stang?? Noen forslag til en altmulig stang/snelle kombo? Med multiplikator snelle er nok smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en beastmaster bx (spinning/haspel) 240L på meg gitt.. synd sesongen snart kryper mot isfiske før jeg for testet aksjonen på den.

Hva med bare en isfiske-stang?? Noen forslag til en altmulig stang/snelle kombo? Med multiplikator snelle er nok smart?

Du trenger ikke slikt fancy isfiskeutstyr. Ei gammeldags, kraftig, standard pilkestikke gjør susen. Husk å ikke bruk tynnere snøre enn 0,40. Dette er standard ved isfiske etter storrøya. Når man får på storrøya på isen er det fort gjort å gå på en smell hvis man har for spinkelt utstyr. Jeg har ved flere anledninger slitt storfisk når jeg har brukt for spinkelt snøre, og knekt spinkle pilkestikker.

cimg1727gr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ved alt annet fiske. Tykkelsen på sena må tilpasses det fisket du driver. Minst 0,40 er indre Troms. Her i området holder det lenge med 0,20-0,25 til vanlig isfiske.

Ei grei isfiskestang lager du av tuppen av ei avdanka eller knekt vanlig lett fiskestang. Sleng på ei avdanka fluesnelle så har du et bra utstyr som også er morro å kjøre fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt kanon det forslaget der Knutis!!! It so happens jeg har en knekt Shimano Exage teleskopstang liggende som jeg hadde tenkt å kaste... god ide! mangler en avdanka fluesnelle, kanskje jeg finner noe på finn.no.

Frem med superlimen folkens! Her skal det fiskes ekstra mye på glattisen i vinter!!

Forresten.. hva agner dere med på vinteren? Blink med levende maggot synes jeg gir labre resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøink med amggor er bra til røye, men ikke det helt store til andre arter.

Mormyskha med maggot funker til det meste. Abbor, ørret og røye.

Balansepilk, gjerne med maggot er fint til bla større abbor og ørret.

Pimpel med maggot eller fjærmygg er abborsnacks.

Jigg kan også være verdt et forsøk.

Er også en del som bruker mark, kanskje spesielt til ørret. Ørreten kan forøvrig ofte ta et agn som henger helt i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette blir som 1. divisjon møter 4. divisjon. Helt annen spillestil :) Fy flate for en KUBBE, også vinterstid da gitt! Hvilken str. kroker bruker du? Skjønner at du agner med noe annet stort ja :)

midtvinters var det ikke, som du kan se på bekledningen var det en varm dag på vårisen :)

husker ikke akkurat hvilken krokstørrelse jeg brukte, men jeg brukte en kraftig krok ja. akkurat den der fikk jeg faktisk på noe kunstig maggot som lå i sekken fra en tidligere tur. etter noen dager på fjellet var rekene blitt råtten. det skal også sies at jeg tidligere har agnet med hel smårøye og fått storrøye på den.

knutis sit forslag til hvordan man kan lage seg ei hjemmelaget pilkestikke er forresten genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke spore HELT av denne tråden, men tipset til Knutis var bare helt genialt!! Takk skarru ha Knutis!!

Så jeg fikk mekka Excage teleskop stanga som knakk om til en isfiskestang / superreserve stang. Takk gud for sølvtape og sicaflex :lol:

Ble faktisk såpass lang at den kan brukes som en super ekstrem nødstang også. Vekta på den gikk ned med 2-3 ledd borte også. Eneste er at innerste øyet ble litt lite i forhold til snella. Men med en 0,3 multi så går det i hvertfall greit til isfiske.

God unskyldning til å karre til meg en Beastmaster STC 240/270L :wink:

Den blir med på tur fra nå av. Håper den var verdt strevet, umulig å få fatt i nå ettersom nye CX modellen kommer fra vinteren og alle BX modeller Beastmaster tømmes på lager.

Fant til slutt en hos mmfiske.no, hyggelig kar, sendte den samme dag som betalinga kom så jeg fikk tatt den med på fisketur. KANONBRA service!!!

post-6430-133474769151_thumb.jpg

post-6430-133474769165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vekker denne til livs igjen. Tenkte å bestille meg beastmasterstang, og shimano-snelle fra skittfiske.no i løpet av denne mnd. Men er veldig i tvil på hvor lang stang jeg skal ha. Jeg tror stanglengde på 270 skal være greit til mitt bruk, som er fjellfiske på forskjellig størrelse vann. Så trenger noe litt allsidig, men kunne trengt litt hjelp:)

Noen som har forslag til ei BM stang og shimano-snelle til ca 2000 totalt?

Hva er forskjellen på beastmaster bx, bxstc og cx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster CX er årets model, mens BX er modellen som har vært i salg noen år nå. CX er forbedret ved at den blant annet er lettere i vekt enn BX, har nye ringer og nytt snellefeste.

BXSTC er 5-delte stenger med ekstraledd for å korte ned stengene en fot. De for dermed en sammenpakket lengde på rundt 60cm, noe som jo er veldig kjekt.

Selv har jeg de siste tre årene fisket med STCBX 240/270. Da alltid som 9 forts stang (altså 270). Den har fungert meget godt for meg og er morsom, både å kjøre liten og stor fisk på. Ulempen med STC-stengene er at de er relativt tunge (for den som bryr seg om slikt). Nytt av året er enr STC-stang i lengden 270/300, som ikke skal være særlig tyngre enn modellen jeg har. Den ser veldig fristende ut. 300/330-modellen virker veldig tung (på papiret).

Hvis du fisker mest med sluk, burde ei 9 eller 10-fots stang være akkurat passe. Bruker du derimot dupp og flue kan det være kjekt med ei ennå lengre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til rundt 2000 burde ville jeg kjøpt beasmaster CX 270ml (7-21g)med Shimano exage 1000 FC eller aernos 1000 FA (da bikker du over 2000,-). Jeg ville valgt 270ml siden jeg stort sett kaster med sluk på rundt 15g. Kaster du med lettere sluk og spinner går du for CX 270l (3-14g). Jeg ville valgt snelle med frontbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til rundt 2000 burde ville jeg kjøpt beasmaster CX 270ml (7-21g)med Shimano exage 1000 FC eller aernos 1000 FA (da bikker du over 2000,-). Jeg ville valgt 270ml siden jeg stort sett kaster med sluk på rundt 15g. Kaster du med lettere sluk og spinner går du for CX 270l (3-14g). Jeg ville valgt snelle med frontbrems.

Er cx rett og slett en oppgradering fra bx? Ser at denne kun kommer som 5-delt... Men det burde gå bra. 7-21 eller 3-14... Den blir vanskelig gitt. Kaster sjelden med noe under 6g, og sjelden med noe mere enn 15, egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er meg fra den andre tråden ;) ville gått for 3-14g. Beastmaster 3-14g tåler at det smeller på en sluk på både 15 og 20 g i ny og ned. Det gjør min 8 fots beastmaster i alle fall. Så lenge man ikke drar til alt man kan går det kjempe fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaster med sluk og spinner på mellom 6 og 15g ville jeg også gått for cx270L. Burde ikke være noe problem å kjøre stor fisk på denne. 3-4 kg går glatt.

Cx er en oppgradering av BX, og den kommer bare som todelt.

Jeg er ikke helt enig i at det er uproblematisk å kaste sluker fra 15-20g med ei 270L. Nå har jeg bare erfaring med BXSTC240/270L, men denne er ikke særlig glad i spesialsluker på 18g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.