Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det små separate teflonbaserte stekepanner?


Helgeam

Anbefalte innlegg

Finnes det separate små teflonbaserte stekepanner med diameter på 8-15cm? Har noen panner i anodisert aluminium som maten brenner seg fort fast med. Finnes det noen metoder for å hindre dette med slike panner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar så fort:-) Har sett på flere av pannene. Jeg bruker brenneren til en kovea alpine pot(nesten identisk som jetboil pcs) og den har meget konsentrert flamme. Prøvde å steke egg, bacon og poteter med kovea solo 2 settet mitt(brukererfaring for kovea alpine pot og solo 2 kommer) og det brant seg ikke bare fast i pannene, men limte seg fast på tross av at maten badet i melange:-(

Skal se litt nærmere på de foreslåtte panne og gå til innkjøp. Stekepanner i anodisert aluminium anbefales ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på xxl og så på jetboil sin stekepanne. Den ser ut til å være spesiallaget for konsentrert flamme med sin varmeabsorerende ring som sitter under pannen. Noe som skal være med på å hindre at maten kleberstein seg fast. Noen som har noen erfaringer med denne?

Pannen i titan ser attraktiv ut. Her er det god varmespredning med jetboilpannen eller antiklebelaget på titanpannen. Prisen ligger på rundt det samme. Hva burde prioriteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diameter 24cm er ein god del større enn det det vert spørt om av trådstarter.

Ja, men fortsatt den minste som det virkelig går å lage mat i. Alle andre jeg har sett er bare et lite tynt kakebokslokk med eller uten non-stick. Vekta med håndtak er 199g.

Slike tynne "blekk greier" klarer ikke å fordele varmen jevnt uansett hva slaks metall/legering som brukes.

Mener det blir litt bastant å svare, "Nei! det finnes ikke." selv om jeg aldri har sett eller hørt om noe slikt, og er rimelig sikker på at det faktisk er det riktige svaret. Jernpanna er forøvrig et godt alternativ med tanke på godt stekeresultat, og den er jo liten nok :D Den er uten teflon, så da blir vel det feil

også :)

Jeg tror alle som har svart på tråden her forsøker å anbefale det de har god erfaring med, og er vant til litt litt slingringsmonn selv om trådstarter her var veldig flink til å spesifisere sine krav med tanke på størrelse.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de Buyer en fransk producent at Gourmet køkkentøj.

De har en 14cm jernpande, der kun vejer 200 gram i serien La Lyonnaise

PS. Der er link til en PDF fil på siden, med brugsanvisning på flere sprog. I en kort udgave også på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som har prøvd ut svært billige ting fra både Ikea og Biltema. Jeg er mer fornøyd enn utstyrssnobben i meg vil innrømme... Spesielt "billig drit" fra Biltema tåler svært høy varme fra primus - en berettiget innvending forøvrig - den er svært lett og kan vaskes ren i felt uten vanlig oppvaskredskap tilgjengelig. Ja, det blir riper i dette her dersom du bruker slirekniven til å snu fisken..., men det blir høl i all teflon dersom du ikke vet at dette er sårbart i alle tilfeller. Bruk kvister og greiner... bruk slirekniven heller til å spikke de litt til slik at de fungerer i panna.

Dersom du har penger som brenner i lomma, vil jeg slå et slag for jernpanner fra Primuskongen. Undersiden av pannen har en finnish som er helt suveren. Der står panna fjellstøtt på alle slags støttebein. Jern har varmefordeling bedre enn noe annet og gir mer kos om det skulle være noe poeng.

Klikkelink til Biltema; http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=stekepanne

Klikkelink til Primuskongen; http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt å kanskje kjøpe hele pakka når du kun er ute etter den lille stekepanna, Trådstarter, men...

En får kjøpt disse stekepannene i "løsvekt" flere steder. Her er vel ett eksempel: http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kjeler-bestikk&ShopBy=124;6

Om ikke tipset jo www.friluftsliv.no om Ikea sin "Staika" for noe år siden, om jeg ikke blander med denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/96225800 Prisen er vel ikke direkte avskrekkende og den er heller ikke så dårlig som prisen skulle tilsi.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på xxl og så på jetboil sin stekepanne. Den ser ut til å være spesiallaget for konsentrert flamme med sin varmeabsorerende ring som sitter under pannen. Noe som skal være med på å hindre at maten kleberstein seg fast. Noen som har noen erfaringer med denne?

Pannen i titan ser attraktiv ut. Her er det god varmespredning med jetboilpannen eller antiklebelaget på titanpannen. Prisen ligger på rundt det samme. Hva burde prioriteres?

Ikke kjøp den! Ikke tenk tanken engang. Da kan du heller få min kasta etter deg. Jeg har brukt den to ganger nå, sist bare for å gi den en ny sjanse og kanskje rettferdiggjøre de 550,- den koster. Uten å lykkes... det provoserer meg at man produserer og selger sånn *@#$#

Jeg har foreløpig endt opp med en sånn billig primus brennerhode (99,- på xxl), husker ikke navnet nå. Og ei trangia stekepanne til rundt 200,-? Det fungerer veldig bra. Såpass bra at jeg bruker den på ofte på kjøkkenet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har penger som brenner i lomma, vil jeg slå et slag for jernpanner fra Primuskongen.

Primuskongens "jernpanne" ser bra ut, men er ikke, og må ikke forveksles med en jernpanne.

Jernpanner er laget av støpejern, er tunge og sprø (knuser lett ved slag mot stein). De er gode både på kjøkkenet og ute i naturen, men de er veldig tunge i forhold til en edel andre turpanner. Jeg her en liten, gammel jernpanne fra Høyang, men den blir bare tatt med på små dagsturer hvor det ikke trengs så mye ekstra bagasje.

Primuskongens "jernpanne" er en stålpanne, stanset og presset fra en 1,5mm tykk stålplate og sandblåst på innsiden. (Samme materiale som brukes i f.eks. kjøkkenredskaper ,biler og oljeplattformer.) Den må hele tiden holdes fet med olje for å virke etter hensikten.

Stål har dårligere varmeledningsevne enn f.eks. aluminium og titan og vil derfor lett bli for varm på midten over brenneren hvis du ikke er nøye med å justere varmen på primusen.

En del stålgryter og panner blir laget med dobbel bunn og i noen tilfeller også med kobberbelegg på utsiden. Den doble bunnen er ofte en kombinasjon av to eller flere materialer som skal fordele varmen og hindre overoppheting f.eks. i midten av gryta eller panna. Kobberet på utsiden er ogsåmed på å gi en jevnere fordeling av varmen. Denne teknologien finner du også på panner og gryter av aluminium og titan som er beregnet på kjøkken. På turutstyr er dette som oftest utelatt på grunn av vekt, men kanskje dette ikke er så lurt når vi tenker på at en primus er en mye mer konsentrert varmekilde enn en komfyr.

Men så kommer det jo ann på hva du skal steke i steikepanna da.

:D

http://no.wikipedia.org/wiki/Jern

http://no.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5l

post-4379-133474754989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primuskongens "jernpanne" ser bra ut, men er ikke, og må ikke forveksles med en jernpanne.

Jeg bruker den minste av Primuskongens panner, og liker den godt. Men du har rett i at den må holdes fet. Jeg pleier å flytte den litt rundt over flammen for å unngå varme bare sentrert under midten. Hittil har jeg stekt ørret, kyllingbryst og koteletter i den. Etter bruk tørker jeg bare av den med papir eller pose og putter den i oppbevaringstrekket. Jeg vasker den ikke med oppvaskmiddel. Da må den oljes på nytt etterpå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna fra Primuskongen er bra den, bare man behandler den riktig. En plastpose før den går ned i oppbevaringsposen så unngår du at posen blir gjennomtrukket av fett etter en stund.

Men det sikreste er kanskje en suppepose fra Toro. :D

post-4379-133474754992_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bruk tørker jeg bare av den med papir eller pose

Mose skulle det være. Hehe!

Det finnes selvsagt lettere og kanskje bedre stekepanner, men jeg liker at jeg slipper å ta hensyn til teflonbelegg og denslags. Dessuten synes jeg det er praktisk at det utstyret jeg har er enkelt å bruke over bål også. Standard utstyr hos meg er denne panna samt en kaffekjele fra Trangia. Går greit ned i en sidelomme på ryggsekken sammen med min Svea123R. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon eller non stick-belegg er ikke et must. Har brukt de medfølgende trangiapannene til steking og resultatet ble glimrende med sprittbrenner som varmekilde. Vekten er ikke relevant, bare at maten blir jevnt stekt. Da vil nok jernpannene være det beste, slik som flere her poengterer. Dermed har man i tilegg en panne med langt bredere bruksområde enn de typiske turpannene. Kjøper flere panner i forskjellige størrelser på grunn av hyggelig pris:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kjelesett fra Tefal - lite sett, tror det er mindre enn Trangia 25. Stekepanna der er bitteliten, står ikke så godt på blusset, min virker utrolig solid. Har brukt den bare en gang så jeg kjenner ikke slitestyrken, men panna er akkurat passe til å steke ett egg i.

Kjøpte settet i en jernvarefareforetning, men hvem som selger ellers vet jeg ikke - butikken er nedlagt. Det har et grønt trekk utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.