Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i alpene/Sveitsi juli


svas

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal til Alpene i sommer, området ved Saas Fee. Noen som har peil på ca. temp i området i juli? Hva kan man forvente seg? har gått lite på høye topper, men nå har jeg sjansen, men jeg har lite erfaring så må derfor spørre dere guruer her inn. :D

Alle typer tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett godt og varmt nede i dalen. Kan være flere og tjue grader på et par tusen meter når været er bra. På toppene +/- 4000 moh er det stort sett minusgrader om natta og noen plussgrader om dagen. Hvis det er sol og vindstille, så er det varmt også på toppene, men det kan være behov for både ullundertøy og vindjakke hvis været ikke er helt medgjørlig, så det kan sammenlignes med norske 2K-topper.

Et lite poeng er at det ofte er lurt å være tidlig ute om morgenen, da det ofte klarner opp om natta, mens det kommer inn tordenskyer på ettermiddagen. Dette er selvsagt ikke tilfellet hver dag, men det kan skje relativt ofte i juli. Jeg har opplevd akkurat dette flere dager på rad der nede.

Hvis du må krysse breer for å komme deg på toppene (som er tilfellet med de fleste 4000 meters toppene i området), så er det også en fordel å være tidlig ute for at du ikke skal gå for mye igjennom snøen, jf frost om natta.

Dette var veldig generaliserende, men det er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gode råd. Takk.

Da er turen gjennomført og erfaringene stemmer godt overens med hva du skrev. Var endel vind på toppen, så de som hadde glemt hansker ble noe kalde på fingerne... Ellers var det smart å starte tidlig, snøen var god gåbar, men startet sist av alle som skulle opp så vi fikk ferdig tråkket løype. :) Det var litt kaldt om morgenen, noen få minus tenker jeg, men med den soloppgangen et par timer senere var det ikke mange klager (se bilde). Ellers, å gå på 2k-topper her i landet er omtrent som å gå på 4k-topper i alpene, husk bare tau, stegjern og isøks da man stort sett må over bre for å komme til toppene.

post-2419-133474757223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er nok en liten underdrivelse å sammenligne norske 2k topper med 4k topper i alpene. Nadelhorn er jo ganske grei men ca. 50% av 4k toppene kan ikke nås under vanskelighetsgraden AD.

Blant 2k toppene er det muligens bare noen Hurrungane topper som har AD på normalruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.