Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallingskarvet på langs (Finse - Prestholt)


JS80

Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken om å gå Hallingskarvet på langs i juli, men er noe usikker på tidsbruk. Jeg har gått mye på den østre delen av Hallingskarvet, men mindre på vestsiden. Planen er å ta en natt på Finse, og sette kurs mot Prestholt så tidlig som mulig på morgenen/natten.

Hvor lang tid bruker man på å gå Hallingskarvet på langs (sydsiden) dersom man har lett oppakning og er i god nok form til å kunne gå fort? Jeg er forberedt på å gå lange etapper.

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat kommet hjem fra halve turen du beskriver, vi tok toget til Finse og gikk inn på T-merket sti opp mot Kyrkjedøri. Vi overnattet ved Kyrkjedørsnuten gjorde etappa til Folaskardnuten på ca 10 timer. Må vel innrømme at det var i overkant mye stein der, men fordi det fortsatt lå masse snø i fjellet så gjorde det forseringa mye enklere og sparte oss for noen timer. Snøen bar oss godt og det var bare i kantene og ved steiner og fjell snøen var råtten.

Det største problemet vi opplevde var å finne en brukbar vei ned fra Folaskardnuten til Lordehytta. Vi forsøkte å følge merka løype, men mye snø gjorde at vi fikk problemer og måtte finne en alternativ rute ned. Det innebar firing av sekker i tau og fordi vi var slitne etter en lang etappe tok det oss to og en halv time. Vi så ferske spor i snøen, men valgte heller å bruke den merkede stien fordi vi ikke ante hvor sporene ville føre oss.

Jeg skylder å opplyse at vi var fire stykker; to voksne, en på 12 og en på 14, og gleden var stor da vi kunne slå oss til ro på Lordehytta. :D

Vår tur gikk derfra til Haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, du bruker to dager på å gå Skarvet på langs fra Finse til Geilo sommerstid. Jeg og en kamerat gikk ruta nå i helga som var (2.-4. september) med overnatting i Lordehytta. Med mindre du er usedvanlig stø i kompassbruk må du ha med GPS. Skarvet er nesten alltid dekket av skodde på denne tiden av året, og du sparer mye tid på å plotte inn waypoints langs ruta på forhånd. Det er tunggått, store felter med kartlav som blir veldig sleipe i vått vær. Nedstigningen fra Folarskarnuten til Folarskaret er vanskelig i dårlig sikt. Husk også å ta med stegjern eller brodder. Hellevassfonni må passeres første dag og den er rene stålisen så seint i sesongen.

Det er muligens en bedre idé å gå Skarvet på langs i mai som en skitur. Været er vanligvis mer stabilt, det kan være lengre perioder med sol og det går raskere. Det finnes dem som tar hele Skarvet på én dag under slike forhold, det betinger at du er en dyktig skiløper, har god værmelding og vet hva du gjør. Uansett må du ha med utstyr for overnatting på platået. Været kan skifte på no time.

La nå ikke alt dette skremme deg fra å prøve, for Hallingskarvet er en av de virkelige klassikerne her i landet. Vi hadde en fremragende tur, været til tross.

Hilsen Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra halve turen du beskriver, vi tok toget til Finse og gikk inn på T-merket sti opp mot Kyrkjedøri. Vi overnattet ved Kyrkjedørsnuten gjorde etappa til Folaskardnuten på ca 10 timer. Må vel innrømme at det var i overkant mye stein der, men fordi det fortsatt lå masse snø i fjellet så gjorde det forseringa mye enklere og sparte oss for noen timer. Snøen bar oss godt og det var bare i kantene og ved steiner og fjell snøen var råtten.

Det største problemet vi opplevde var å finne en brukbar vei ned fra Folaskardnuten til Lordehytta. Vi forsøkte å følge merka løype, men mye snø gjorde at vi fikk problemer og måtte finne en alternativ rute ned. Det innebar firing av sekker i tau og fordi vi var slitne etter en lang etappe tok det oss to og en halv time. Vi så ferske spor i snøen, men valgte heller å bruke den merkede stien fordi vi ikke ante hvor sporene ville føre oss.

Jeg skylder å opplyse at vi var fire stykker; to voksne, en på 12 og en på 14, og gleden var stor da vi kunne slå oss til ro på Lordehytta. :)

Vår tur gikk derfra til Haugastøl.

Jeg hadde fornøydelsen å overnatte på Lordehytta i Folarskardet i 1971;

Hårde brikse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Våger meg på å åpne tråden igjen med en litt mindre ambisiøs variant som jeg håper å få til i sommer - med telt.

Dag 1: Finse stasjon - Kyrkjedørsvatni

Dag 2: Kyrkjerdørsvatni - Raggsteinsdalen - Lordehytta

Dag 3: Lordehytta - Haugastøl

Forstår det slik at å gå oppe på selve skarvet sommerstid krever stegjern, GPS og helst flere i følge. Men er opplegget jeg beskriver gjennomførbart som solotur? Føler meg trygg på å navigere med kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.