Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke kjøttdeig


Grasrota

Anbefalte innlegg

Hei! Etter å ha lest en del rundt på forumet bestemte jeg meg for å prøve å tørke kjøttdeig. Ser at temperaturene for tørking av kjøtt i stekeovn ligger på rundt 50-70 grader, og varigheten fra 5-12 timer. Jeg brukte varmluft på 60 grader med ovnsdøra på gløtt. Sjekket kjøttet jevnlig helt frem til tørketida rundet 12 timer, men det ble aldri helt tørt. Når begjær te på kjøttdeigen etter 12 timer var den fortsatt fuktig, nesten dekket av fettlag ( til opplysning brukte jeg ikke stekefett av et slag). Jeg fortsatte tørkingen i håp om det skulle bli bedre, men det ble ikke det. Hva kan være galt? Hvordan skal kjøttdeigen være i konsistens når den er helt ferdig tørket? Skal den være helt knusktørr? Dette er første gang jeg tørker, og håper på noen råd! Viss det er av betydning var det firstprice kjøttdeig som skulle tørkes. Er det bedre å tørke strimlet oksekjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei! Etter å ha lest en del rundt på forumet bestemte jeg meg for å prøve å tørke kjøttdeig. Ser at temperaturene for tørking av kjøtt i stekeovn ligger på rundt 50-70 grader, og varigheten fra 5-12 timer. Jeg brukte varmluft på 60 grader med ovnsdøra på gløtt. Sjekket kjøttet jevnlig helt frem til tørketida rundet 12 timer, men det ble aldri helt tørt. Når begjær te på kjøttdeigen etter 12 timer var den fortsatt fuktig, nesten dekket av fettlag ( til opplysning brukte jeg ikke stekefett av et slag). Jeg fortsatte tørkingen i håp om det skulle bli bedre, men det ble ikke det. Hva kan være galt? Hvordan skal kjøttdeigen være i konsistens når den er helt ferdig tørket? Skal den være helt knusktørr? Dette er første gang jeg tørker, og håper på noen råd! Viss det er av betydning var det firstprice kjøttdeig som skulle tørkes. Er det bedre å tørke strimlet oksekjøtt?

Det er ikke særlig ideelt å tørke kjøttdeig. Det er mye vann i kjøttdeigen - og jo rimeligere kjøttdeig, jo mer vann og fett inneholder den. Fettet legger seg "utenpå" det tørkede kjøttet, og etter en stund harskner det.

Ha heller med deg noe tørka kjøtt/ salt spekekjøtt/ birkebeinerskinke e.l. på turen. Det kan du ha oppi det meste du skulle finne på å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vert en trend en del år her i landet at det er viktigere med lav pris enn med god kvalitet, og det har ført til at mye av de bearbeidede matvarene vi blir tilbydt i butikkene er av en elendig kvalitet. Det finnes jo en grense for hvor billig matvarer kan lages før det går utover kvaliteten. (Ref. årets tilbud av ferdig grillmat.)

Men det finnes faktisk kjøttdeig som ikke er tilsatt vann og salt. Denne kjøttdeigen er spesielt merket, men ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke i lavprisbutikkene.

En annen ting er tørketemperatur. Idealtemperaturen for langsteking av kjøtt er faktisk ikke mer enn 60 grader, og hvis du forsøker å tørke kjøtt på så høy temperatur så blir det faktisk stekt / kokt.

God lufting er viktigere enn høy temperatur, men kjøttdeig ville jeg nok stekt først. Den er mye mer utsatt for bakterier enn vanlig kjøtt. Kjøttdeig kan ha bakterier blandet rundt i hele massen, men et kjøttstykke får bare bakterievekst på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående problemet med høyt fettinnhold så kan karbonadedeig være et alternativ. Koster noe mer, men med langt lavere fettinnhold. Samtidig så er jo fett energi da. Jeg bruker ofte salt kjøtt av ulik art. Spekeflesk, pølser etc. Holder seg godt og har forholdsvis lav vekt i forhold til energinivå. Salt hjelper deg til å få i deg nok veske også. Ikke uten grunn at salt kjøtt og snacks (popcorn) etc brukes mye på høyfjellsekspedisjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den danske friluftsside outsite.org er der beskrevet gode erfaringer med tørring af køddejg.

Vælg en fedtfattig variant, steg på panden med godt med salt og krydderier, derefter ind i ovnen på 60 - 70 grader i 12 timer med ovndøre på klem - ved ikke om varmluft er bedre end alm.

Det tørrede kød pakkes i dobbelte plast-fryseposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det ikke er hvit kjøtt du ba om tilbakemeldinger på, men tenkte jeg alikevel ville tipse om at kylling er mye bedre egnet til tørking. Magert kjøtt tørker raskere, dessuten trenger en ikke bløtlegge kjøttet så lenge som rødt kjøtt før det får tilbake sin naturlige konsistens. Hvis du alikevel vil ha rødt kjøtt så kan du gå for bankekjøtt av storfe som har ca 4% fett, mot kjøttdeig som gjerne ligger på12-15%......eller ytrefilet av svin som bare har ca 2% fett. Holdbarheten er vesentlig lenger på kjøtt med lav fettprosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene! Har akkuratt tørket 700 gram strimlet oksekjøtt, og det ble vellykket! Lagte meg Beef Jerky etter oppskriften på matprat.no (http://www.matprat.no/kokeboka/turmat/beef-jerky-torket-oksekjott/). Hørtest interessant ut med svinekjøtt og kylling også. Lar dere kjøttet ligge i noen form for marinade før tørking? Med tanke på at turen er satt til ca to veker så hadde det vært greit og variert på matrettene.

Jeg leser at mange steker kjøttet før det tørkes. Nå gjorde ikke jeg det før jeg tørket biff-strimlene mine. Hva er grunnen til at kjøttet stekes før tørking? Går tørkingen fortere, eller er det mindre sjangs for bakterier ved eventuell steking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg tørker kjøttdeig og karbonadedeig mye i tørkemaskin. Jeg steker det først med eller uten løk. Det blir mye fett i kjøttdeigen, og det gjør jo noe med varigheten, men det holder seg bedre og er lettere enn utørket.

Etter tørking vakumpakker jeg kjøttdeigen for å øke holdbarheten ytterligere. Lager også egne gryteretter og blander da kjøttdeigen i resten av ingrediensene slik at den blir "tørrere".

Kunne tenke meg å prøve kvernet kjøtt, men for enkelheten og prisen skal turen være ganske lang før jeg gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den danske friluftsside outsite.org er der beskrevet gode erfaringer med tørring af køddejg.

Vælg en fedtfattig variant, steg på panden med godt med salt og krydderier, derefter ind i ovnen på 60 - 70 grader i 12 timer med ovndøre på klem - ved ikke om varmluft er bedre end alm.

Det tørrede kød pakkes i dobbelte plast-fryseposer.

yup, husk at lægge det stegte kød på fx viskestykke/køkkenhåndklær så det sidste overskudsfedt suges væk. det er fedtet som harskner, men det først efter længere tid på tur. opbevar det tørrede kød i en dobbelt papirpose a la de brune man får brød i hos bageren, hvis det skal gemmes i køleskab. på tur er et bedst med dobbelt papirspose i plastpose. prøv at suge luften ud af posen hvergang du har åbnet den. så får køddet mindre fugt - det er fugten der gør kødet dårligt og gir dig "travl mave" på tur.

det kan steges med løg, porre, gulerødder, kartofler og meget andet godt. det forlænger dog tørretiden. jeg har brugt dette på 14-dages ture uden problemer og hjemme endnu længere. enjoy

my tuppence worth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det viktigste som står her er det REs sier. Malt kjøtt har flere hundre til over tusen ganger så stor overflate som helt kjøtt, og siden bakteriene lever på overflaten får de det desto bedre.

Om du insisterer på å ha med kjøttdeig i stedet for hjemmelaget jerky, kan du sikre deg på følgene måte:

Etter steking, følg tørkeoppskriften over. Legg deretter kjøttet i fryseren i en åpen skål e.l. mens det fremdeles er varmt, så damper det enda mer av seg.

Putt det i en stor ziplocpose (en med dobbel låsing), og bruk et sugerør til å suge ut så mye luft du klarer før du lukker helt. For å drepe evt bakterier som kan finnes inne i posen må du varme kjøttet opp igjen til 58 grader. Bruk gjerne vannbad og juster tiden etter hvor mye luft du fikk ut av posen og hvor mye kjøtt det er.

1 timer i ovnene på 80 grader er uansett nok for 1/2kg kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter opp denne, for jeg lurer på hvor lenge kjøttdeigen må ligge i bløt før man kan bruke den, når man forhåndssteker før tørkingen. Må den ligge i vann fra morgen til kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I det siste har jeg tørket karbonadedeig som jeg har skylt over med varmt vann etter steking for å få bort fettet. Det blir veldig bra! Nå er jo egentlig fett bra, men det gjør noe med holdbarheten - så da tilsetter jeg eget fett i maten i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Right.

 

Det funker helt fint og tørke kjøttdeig, men pga høyt vanninnhold så MÅ det stekes først. Stek det lenge og legg det på tørkepapir etterpå. Pga høyt fettinnhold burde man kjøpe kvernet storfekjøtt hos slakter eller bedre butikker eller evt karbonadedeig. Høyt fettinnhold = harskt kjøtt. Kjøttdeig burde være knusktørt når det er ferdig.

Det samme med fett gjelder også når man tørker "vanlig" kjøtt eller jerky. Kjøp kutt av dyret med minst mulig marmorering eller der det er lett og skjære bort alt, og da mener jeg alt fettet du ser. 

 

Et triks jeg bruker er å legge kjøttstrimlene lagvis med tørkepapir mellom, kuttebrett på topp og bunn og vekt på toppen. Gi det en time så får du klemt ut/tørket bort mye av marinaden.

 

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker denne tørkeren:

http://www.jaktogfritid.no/shopelement.asp?aid=8079&pid=3747

 

Bruker da selvlagd kjøttdeig fra hjort/elg, dette er magert kjøtt og vanninnholdet er følgelig ikke så høyt som butikkkjøpt kjøttdeig. Steker på sterk varme i teflonpanne uten fett/smør, bare peprer og salter litt. Så er det rett i tørkeren.

På vintertur så har jeg med en ekstra Nalgeneflaske. Noen timer før middag så heller jeg kjøttdeigen i flaska og tilsetter varmt vann slik at det blir oppblødt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme Evermat-tørker som du linker til, men har bare brukt den til sopp og hjemmedyrket chili.

Ved tørking av kjøttdeig - er det noen risiko for at vann eller fett fra kjøttet drypper ned gjennom brettene og kommer inn i vifta eller varmelementet?

Eller er kjøttet så tørt etter steikingen at det går helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket akkurat tørkeren, og kan ikke se at det har rent noe nedi. Det er en metallplate over vifta som det går an å ta av hvis man vil rengjøre en gang i blant. Jeg steker kjøttdeigen ganske lenge for å få ut så mye fukt som mulig, på sterk varme og vender hele tiden slik at det ikke blir svidd. Har også prøvd med stekte biffstrimler, men fikk aldri blødt de opp skikkelig igjen, de forble ganske harde og seige samme hvor lenge jeg hadde de i varm vann. Har også tørket hvitløk, løk, sopp, chilli og mais på denne tørkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisann. 

På sist tur så valgte vi å ha med litt tørket karbonadedeig. Til tørking så er karbonadedeig pga lavere fettinnhold. Stekte den helt uten smør eller noe og hadde på mye salt og pepper. Helte av overskuddsvann to ganger underveis. Har gammeldags komfyr det platene går fra 1-6 i varme og startet på 4. Hakket kjøttdeigen i veldig små biter og stekte mye lenger enn normalt. Så skrudde jeg varmen ned på 2 og lot det stå på varmen til det ikke var spor av fuktighet. Så la jeg den på bakepapir i ovnen som stod på 60-70 grader med døren på gløtt i 12 timer. 

Når vi da skulle lage mat når vi var på tur så la jeg kjøttdeig i vann og kokte det opp. Lot det stå å småkoke sikkert ti minutter. Etter det så kokte jeg opp vann til en eller annen gryterett og hadde oppi kjøttet. Til vår store overraskelse så ble det veldig, veldig godt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2011 den 11.41, Grasrota skrev:

Hei! Etter å ha lest en del rundt på forumet bestemte jeg meg for å prøve å tørke kjøttdeig. Ser at temperaturene for tørking av kjøtt i stekeovn ligger på rundt 50-70 grader, og varigheten fra 5-12 timer. Jeg brukte varmluft på 60 grader med ovnsdøra på gløtt. Sjekket kjøttet jevnlig helt frem til tørketida rundet 12 timer, men det ble aldri helt tørt. Når begjær te på kjøttdeigen etter 12 timer var den fortsatt fuktig, nesten dekket av fettlag ( til opplysning brukte jeg ikke stekefett av et slag). Jeg fortsatte tørkingen i håp om det skulle bli bedre, men det ble ikke det. Hva kan være galt? Hvordan skal kjøttdeigen være i konsistens når den er helt ferdig tørket? Skal den være helt knusktørr? Dette er første gang jeg tørker, og håper på noen råd! Viss det er av betydning var det firstprice kjøttdeig som skulle tørkes. Er det bedre å tørke strimlet oksekjøtt?

Eg har hatt best resultat med reint kjøtt, fisk og karbonadedeig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over kjøttdeig av hjort en gang.

Makan til kjøtt uten fett skal du lete lenge etter.

Tørket og vakum pakket det etter steking i tørr panne oppbevarte en pakke i romtemp i ett år som test og det var like bra😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en Excalibur, billigste versjon med 4 brett og uten timer (kr 2139,-), men leveringen er forsinket. Rekker ikke frem til turen jeg skal på nå starter, så nå har jeg tørket nystekt kjøttdeig og bacon i komfyren for harde livet. Kjøttdeigen stekte jeg i nonstick panne uten tilsatt olje/fett. Godt stekt. Har ikke varmluftskomfyr, men gammel type. Stilte den på  rundt 70 grader, satt døra på gløtt og ei bordvifte på en krakk til å blåse inn. To brett i ovnen.  Funket det. Kjøttdeigen ok etter litt over en time. Bacon tok litt lengre tid. Fett fordamper ikke, kun vannet. La bacon på bakepapir og byttet papir et par ganger etter som fettet rant av, før den var klar. Lufttørket før jeg pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.