Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til god dagstursekk for to personer.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Meg og madamen trenger tips til en brukendes sekk for turer på opptil rundt 8 timer. Jeg skal bære børen for begge oss to.

Det vi trenger å ha plass til er:

-En jakke hver

-En genser hver

-Nistepakke

-Noen flasker med vann

-Sitteunderlag

-En lue hver i tilfelle det begynner å blåse

-Kart/kompass

-(kanskje ett par joggesko, hvis madamen får vondt i bena av fjellskoene som ikke er inngått)

Hvor stor sekk tranger man til dette sånn ca?

Krav til selve sekken:

-Stor nok til det som er nevnt over. Men ikke unødvendig stor.

-Den må ha regntrekk, eller være sånn halvveis vanntett.

-Lett,

-Behagelig å bære

-Helst litt "luftig" på ryggen

-Ikke alt for masse dilldall og stropper som henger å slenger. Den må være litt stømlinjeformet.

-Selvfølgelig bør den helst være gratis. Men jeg betaler det jeg må for en skikkelig sekk. :)

-(drikkesystem kan kanskje være kjekt å ha også)

Noen som har noen tips til sekker som kan være aktuelle?

Takker for alle tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Meg og madamen trenger tips til en brukendes sekk for turer på opptil rundt 8 timer. Jeg skal bære børen for begge oss to.

Det vi trenger å ha plass til er:

-En jakke hver

-En genser hver

-Nistepakke

-Noen flasker med vann

-Sitteunderlag

-En lue hver i tilfelle det begynner å blåse

-Kart/kompass

-(kanskje ett par joggesko, hvis madamen får vondt i bena av fjellskoene som ikke er inngått)

Hvor stor sekk tranger man til dette sånn ca?

Krav til selve sekken:

-Stor nok til det som er nevnt over. Men ikke unødvendig stor.

-Den må ha regntrekk, eller være sånn halvveis vanntett.

-Lett,

-Behagelig å bære

-Helst litt "luftig" på ryggen

-Ikke alt for masse dilldall og stropper som henger å slenger. Den må være litt stømlinjeformet.

-Selvfølgelig bør den helst være gratis. Men jeg betaler det jeg må for en skikkelig sekk. :)

-(drikkesystem kan kanskje være kjekt å ha også)

Noen som har noen tips til sekker som kan være aktuelle?

Takker for alle tips :D

Hmm.. Første sekk jeg tenkte på er denne http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/tursekker/munin-45l-1055911 men mulig den blir litt liten?

Sekken har i allefall fått mye skryt for bærekomforen, samt mange praktiske løsninger... kan ta av hoftebelte ect... God pris får du også på den... (xxl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du skal bære for begge og da vil jeg gå for en sekk på 50-60 L. Da slipper du å blodpakke en på 30L

Osprey er bra. Jeg har ingen erfaringer med denne spesielt, men gode erfaringer med Osprey generelt.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2764&cid=444

Jeg har denne i 60L

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3262&cid=320

Bæresystemet er bra, men litt skrøpelig/utsatt plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en halvlastet større sekk er mye mer behagelig enn en stappfull mindre sekk. Om jeg går med full 50-liter savner jeg 80-litern som er mye mer stabil og sitter bedre med samme bør, selv om sekken har en høyere egenvekt. Jeg er veldig fornøyd med min Bergans trollhetta 95 (ca 80 liter uten ekstra liten "tullesekk" som følger med). Konge å pakke, konge å bære (maks noen og 20 kilo), særdeles konge å finne frem ting uansett hvor det er pakket pga at den kan åpnes omtrent som en bag. Stikk på en butikk å prøv forskjellige sekker for å kjenne hvordan de sitter på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en halvlastet større sekk er mye mer behagelig enn en stappfull mindre sekk.

Dette er jeg helt enig i. Ikke heng deg opp i antall liter. Finn en sekk som passer og ikke kjøp den for liten. Det er ofte formen på sekken som avgjør hvor mye du får med deg, ikke oppgitt volum. En stor sekk kan du snøre inn når du har lite bagasje med deg, men en liten sekk kan som regel ikke utvides den ene gangen den blir for liten. En sekk som kan virke i største laget for ditt bruk kan lett vise seg å være mye bedre å bære enn en mindre sekk.

En god sekk har du glede av i mange år fremover og om du kanskje synes at den koster litt mye så tar du bare frem kalkulatoren og fordeler kostnaden på alle de turene du har tenkt å bruke den på. Da blir det kanskje ikke så dyrt like vel hvis du f.eks. sammenligner med å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mye gode tips her :)

Jeg bruker en liiten berganssekk, med plass til drikkesystem, som er akkurat passe til niste og genser for en person. For to personer ser den ut som en vannballong som holder på å eksplodere :P

Jeg har også en 45 liter, som jeg har hatt i 15 år. Den huser alt klatreutsyret mitt for tiden, og jeg tenkte at denne er alt for stor, siden jeg engetlig ikke har bruk for all den plassen på vanlig fjelltur.

Men kanskje den kan være bra allikevel siden:

Husk at en halvlastet større sekk er mye mer behagelig enn en stappfull mindre sekk.

Noe som overrasket meg litt, siden jeg har tenkt at en unødvendig stor sekk = unødvendig mye vekt.

Men jeg skal gi den ett forsøk, og hvis jeg ikke synes den er noe, så får jeg heller prøve litt forskjellig i butikkene.

Takk for alle svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.