Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketips for høyfjellet


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Srx (Ron)
jensensild rød/svart og pervo(gul/rød)

dette er de beste fjellørretslukene som eksisterer

Med hvilken begrunnelse gir du en så bastant fasit?

Har du testet dem i alle ørretvann i alle områder?

Har du testet under alle forfold? Lysforhold, bunnforhold, værforhold og på alle vann og elve ttørrelser?

Har du samtidig testet alle de andre slukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensensilda er uten tvil en meget god ørretsluk. Men å si at noe er best når det gjelder ørretfiske er vanskelig. I et vann hvor fisken er rundt 300g, meget vanlig type vann, ville jeg ikke valgt jensensilda. Heller ikke i ei lita elv. Men i et fjellvann av en viss str og med stor fisk er den gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Med hvilken begrunnelse gir du en så bastant fasit?

Har du testet dem i alle ørretvann i alle områder?

Har du testet under alle forfold? Lysforhold, bunnforhold, værforhold og på alle vann og elve ttørrelser?

Har du samtidig testet alle de andre slukene?

Statistisk sett begrunner jeg det med at fangstene mine av stor fjellørret og røye har økt ekstremt etter at jeg startet å fiske med disse slukene. I tillegg så er dette slukene som nesten alle skikkelige storfiskere som jeg vet av benytter seg av.

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg innbiller meg at de intense fargene er ekstra bra for å lure storingen.

Angående områder så er det fjellørret og fjellrøyevatn jeg primært har testet i, temaet er jo også "fisketips for høyfjellet". Jeg har riktignok fått ørret på nesten 3 kg i elv med denne sluken også...

Har testet ekstremt mange sluker og ingen har vist seg mer effektiv på storfisken enn rød jensen og pervojensen. (Atomsilda i tilsvarende farger er kanskje på høyde med jensen, men den er utstyrt med dårligere kroker fra fabrikken.) MEN dersom du kan gi meg en sluk som drar mer ørret og røye på 2 til 4 kg i fjellvatn enn jensen så mottas tips med takk! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bevare meg vell, det er en bra sluk. Men .......fra det til å påstå at den er best........uansett.........under alle forhold......overalt...... :wink:

Jeg har fiska mange plasser og med mye rart, har både 2 - 3 og 4 kilos fjellørreter på samvittigheten.

Dog har jeg ingen sluker eller fluer som er så gode at jeg kan hive alt annet jeg har i boksen og bare ta med en.

Om noen påstår at en sluk er nokk og at den passer til alt under alle forhold, da er det ett av to.

Vedkommede har vært heldig og funnet en unik universalsluk som ivertfall ikke jeg kjenner til, eller vedkommede er uerfaren og vet ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Ettersom jeg bruker omtrent all ledig tid på fjellfiske så vil jeg ikke si at jeg er uerfaren akkurat... men veldig heldig med å få høre om jensensilda har jeg definitivt vært!

stort sett har jeg med andre sluker og, har fått mye stort på diverse rapala og når røya er kjip må man ofte ty til isskje og makk... MEN poenget mitt er at stort sett, under de aller fleste forhold, fisker man mest effektivt med jensen. Mye pga kasterekkevidden ettersom man effektivt avfisker store områder. Det ender derfor stort sett, for min del, opp med at uansett hvor mange nye, fansy sluker jeg har kjøpt så fisker jeg nesten bare med jensen likevel...

har du prøvd jensen mye da SRX? Og har du noen andre sluker som du mener er på høyde med eller bedre enn jensen til å dra storingan?

Og hvis du vil ha storrøa så virker det som om rød jensen er bedre enn pervo etter røa :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har Jensen i fiskehylla men sjelden i slukboksen. Har ikke hadt noe særlig hell med den. Her oppe på høyfjellet etter røa fiskes det mye med skjesluker og makk.

Selv fisker jeg mye med toby (rødøye) kaller vi den og salamander med 10-15cm oppheng og makk. Ofte bruker jeg bare gummimakk.

Dette har vist seg å fungere godt på høyfjellsrøa.

Minus med røa er den korte sesongen vi har her oppe.

Frem til 5-10 juli er som regel for tidlig, da kan det være is på vannet. Fra 30 juli kan det være for varmt i vannene og røa sitter bare og trykker på dypet eller har gådt i gytedrakt og gytemodus. Skal man på langtur så er "det sikre rommet fra 10-25 juli.

Jeg har selv gådt på fjellet 1 helga i juli, og kom frem tril islagte vann, har også gådd i slutten av juli og vannene har vært så varme at røa bare er på dypet og trykker.

På ørret går det mye i sølvkroken spesial (den grønne), salamander og vibrax, panter martin.

Er i grunn ikke glad i sluker som må sveives fort og går dypt.

Som regel får man fisk på det man fisker med og det man har trua på.

I fjor glemte jeg slukboksen hjemme i yttergangen på en 5 dagers tur, heldigvis hadde jeg 2 is skjeer i fiskeveska . Fikk 25-30 fisk på de også. Den største på 1,3kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Når fjellrøa e i bette bruke æi å få mye på rød jensen. Bruke makk å skje endel sjøl, men d e jo så kjipt å kaste me så når ho tar i på sluk (å d bruke å være ganske ofte) så bruke æi bare jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene har nok mye med vanntemperaturen å gjøre på de slukene. Andre langkastende sluker i grelle/lyse farger hadde nok gjort susen de også :)

Ellers er det vanntemp og lysforhold som forteller hvilke sluker som plukkes ut av slukboksen. Jeg kan nok ikke påberope meg noen spesialist på fjellørret akkurat, men dette gjelder stort sett alle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Fargene har nok mye med vanntemperaturen å gjøre på de slukene. Andre langkastende sluker i grelle/lyse farger hadde nok gjort susen de også :D

Ellers er det vanntemp og lysforhold som forteller hvilke sluker som plukkes ut av slukboksen. Jeg kan nok ikke påberope meg noen spesialist på fjellørret akkurat, men dette gjelder stort sett alle andre steder.

Jeg er ikke enig med vanntempteorien din (disse kraftige fargene fisker stort sett meget bra uansett temperatur), men kanskje med lysforhold.

Pervo (gul/rød) har fisket best om dagen og rød/svart om natta (Om natta vil si ved så vidt litt mørkere forhold enn om dagen ettersom jeg har fisket nord for polarsirkelen).

For røye har rød/svart vært best, også når det har vært stekende sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pervoen er for meg en godværsluk. Sol + vind på fjellet med mulighet for stor fisk så er valget lett! På kveldstid rød/sort.

Røye har jeg bare fått på rød/sort. Her er bildebevis:

(Men leter jeg i arkivet finner jeg fisk tatt på rød/sort i solsteika og fisk tatt på pervoen i møkkevær...)

Tatt i kveldsola:

022.JPG

Her skinner sola og da er det selvsagt pervoen

061.JPG

Gul/rød atomsild er fin i skya vær:

114.JPG

Legg gjerne ut bilder av favorittlsluken med fangst folkens! Blir litt mer liv i tråden da! Og veldig gjerne bilder som viser været også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Pervoen er for meg en godværsluk. Sol + vind på fjellet med mulighet for stor fisk så er valget lett! På kveldstid rød/sort.

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken størrelse bruker dere på jensen pirken?

har fått flere fisk i et fjellvann på 700-1000g på 12g spesial, hadde tenkt jeg skulle prøve jensen pirken der. er sikker på at det går grovere der.

har også merket at 12g spesial definitivt gir større fisk enn 7g spesial. så lurte på om jeg skulle smelle til med 25g jensen. må dog drasse med en ekstra stang da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirken er ikke så bra som jensen sild...synes nå jeg.

Hadde på 5 fisk på mellom 1 og 2 kilo i et lite fjellvann på Sunnmøre søndag. Fikk opp en på kiloet. De andre rullet seg av.

Sluk: Jensen sild 18g rød/sort.

hva kan man gjøre for å minimere risikoen for det?

skarpere krok? doble ringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnt over krker sildelsukene meget bra. Mye bedre enn f.eks. skjesluker som lillauren, spesial etc. Men enkelte ganger hugger ikke fisken skikkelig og da hjelper lite. Forutsatt at krokene er skarpe da. Enkelte leveres med elendige kroker!

132.JPG

På bildet mista kompisen en pen aure på skarpsilda, atomsilda er omtrent like elendig når det gjelder kroker. Krokene på jensensilda synes jeg funker ok selv om de ikke er av de aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr. 1: falt av fordi jeg fomlet. Tokilosfisk som fulgte sluken nesten helt inn. Den var så nær at jeg så at to treblekroker var utenfor. Så rullet den kjapt rundt et par ganger før jeg fikk stangtuppen ned....

Fisk nr. 2 = fisk nr. 1 ...Samme fisk tverrvendte da jeg kastet et kort kast ut igjen. Denne gangen hang den bare på i 3-4 sekunder før den gikk rett ut av vannet og løsnet i plasket.

Fisk nr 3: Den eneste fisken jeg mistet som jeg ble direkte deperimert over å se gå. Denne bet på 80 - 90 m. ute. Jeg tok den rolig inn..alt virket kontrollert, og landingsplassen var god. Vekt 1 - 1,5 kg. Jeg lot fisken gå litt rundt framfor føttene mine...og plutselig sleit 0.12 smoke sena mi selv om jeg akkurat hadde kuttet av en meter. Jeg fant ut i ettertid at det var svakheten som kommer ved pekefingerslitasje etter for mange kast uten å kutte av sen. Så denne fisken dro av gårde med en jensen i svelget :)

Fisk nr. 4 fikk jeg opp etter å ha hatt en deppepause med sjokoladespising. Vekt: 1kg

Fisk nr. 5: Gikk brutalt på etter 5 meters innsveiving. Denne fisken fikk jeg noe nærmere, men så at sena hadde hekta seg i treblekroken...da fungerer sluklengden som brekkstang og fisken rullet seg av...(sannsynligvis ikke så skadet)

Fisk nr. 6...var faktisk også på i et par sekund...men det var mer som et hogg.

All fisk jeg hadde på denne turen bet i to intervaller på ca. ti minutt hver..Jeg fisket aktivt i 5 timer. Fisk nr 4, 5 og 6 gikk på i løpet av under 10 kast.

Glad for at jeg har funnet området, men surt å miste / skade fisk. Jensensilda var ny da jeg begynte å fiske - og krokene var skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med vanntempteorien din (disse kraftige fargene fisker stort sett meget bra uansett temperatur), men kanskje med lysforhold.

Pervo (gul/rød) har fisket best om dagen og rød/svart om natta (Om natta vil si ved så vidt litt mørkere forhold enn om dagen ettersom jeg har fisket nord for polarsirkelen).

For røye har rød/svart vært best, også når det har vært stekende sol

Ja det har også med lysforhold å gjøre. Desto mørkere vær/lys desto mørkere farger på sluk / flue ofte. Men det henger også sammen med temperatur i vannet. På starten av sesongen er ofte lyse hvite sluker / fluer gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr. 1: falt av fordi jeg fomlet. Tokilosfisk som fulgte sluken nesten helt inn. Den var så nær at jeg så at to treblekroker var utenfor. Så rullet den kjapt rundt et par ganger før jeg fikk stangtuppen ned....

Fisk nr. 2 = fisk nr. 1 ...Samme fisk tverrvendte da jeg kastet et kort kast ut igjen. Denne gangen hang den bare på i 3-4 sekunder før den gikk rett ut av vannet og løsnet i plasket.

Fisk nr 3: Den eneste fisken jeg mistet som jeg ble direkte deperimert over å se gå. Denne bet på 80 - 90 m. ute. Jeg tok den rolig inn..alt virket kontrollert, og landingsplassen var god. Vekt 1 - 1,5 kg. Jeg lot fisken gå litt rundt framfor føttene mine...og plutselig sleit 0.12 smoke sena mi selv om jeg akkurat hadde kuttet av en meter. Jeg fant ut i ettertid at det var svakheten som kommer ved pekefingerslitasje etter for mange kast uten å kutte av sen. Så denne fisken dro av gårde med en jensen i svelget :wink:

Fisk nr. 4 fikk jeg opp etter å ha hatt en deppepause med sjokoladespising. Vekt: 1kg

Fisk nr. 5: Gikk brutalt på etter 5 meters innsveiving. Denne fisken fikk jeg noe nærmere, men så at sena hadde hekta seg i treblekroken...da fungerer sluklengden som brekkstang og fisken rullet seg av...(sannsynligvis ikke så skadet)

Fisk nr. 6...var faktisk også på i et par sekund...men det var mer som et hogg.

All fisk jeg hadde på denne turen bet i to intervaller på ca. ti minutt hver..Jeg fisket aktivt i 5 timer. Fisk nr 4, 5 og 6 gikk på i løpet av under 10 kast.

Glad for at jeg har funnet området, men surt å miste / skade fisk. Jensensilda var ny da jeg begynte å fiske - og krokene var skarpe.

Moralen må bli: spis sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk nr. 1: falt av fordi jeg fomlet. Tokilosfisk som fulgte sluken nesten helt inn. Den var så nær at jeg så at to treblekroker var utenfor. Så rullet den kjapt rundt et par ganger før jeg fikk stangtuppen ned....

Fisk nr. 2 = fisk nr. 1 ...Samme fisk tverrvendte da jeg kastet et kort kast ut igjen. Denne gangen hang den bare på i 3-4 sekunder før den gikk rett ut av vannet og løsnet i plasket.

Fisk nr 3: Den eneste fisken jeg mistet som jeg ble direkte deperimert over å se gå. Denne bet på 80 - 90 m. ute. Jeg tok den rolig inn..alt virket kontrollert, og landingsplassen var god. Vekt 1 - 1,5 kg. Jeg lot fisken gå litt rundt framfor føttene mine...og plutselig sleit 0.12 smoke sena mi selv om jeg akkurat hadde kuttet av en meter. Jeg fant ut i ettertid at det var svakheten som kommer ved pekefingerslitasje etter for mange kast uten å kutte av sen. Så denne fisken dro av gårde med en jensen i svelget :x

Fisk nr. 4 fikk jeg opp etter å ha hatt en deppepause med sjokoladespising. Vekt: 1kg

Fisk nr. 5: Gikk brutalt på etter 5 meters innsveiving. Denne fisken fikk jeg noe nærmere, men så at sena hadde hekta seg i treblekroken...da fungerer sluklengden som brekkstang og fisken rullet seg av...(sannsynligvis ikke så skadet)

Fisk nr. 6...var faktisk også på i et par sekund...men det var mer som et hogg.

All fisk jeg hadde på denne turen bet i to intervaller på ca. ti minutt hver..Jeg fisket aktivt i 5 timer. Fisk nr 4, 5 og 6 gikk på i løpet av under 10 kast.

Glad for at jeg har funnet området, men surt å miste / skade fisk. Jensensilda var ny da jeg begynte å fiske - og krokene var skarpe.

Rapport på kroken??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva er erfaringen deres med Dirty Harry på høyfjellet? Var en tur på høyfjellet forrige helg og fikk veldig mye på Dirty Harry.

Statistikk:

1 ørret på Jensen Pervo 18g etter ca 2 timer fisking med denne. 600g.

8 ørret på Dirty Harry Grå/Sort 14g. Fikk ca en fisk per 20-30min med denne. Snitt 500-600g.

2 ørret på lilleauren kobber/rød/grønn 12g. Det var nok 2 timer mellom hver fisk med denne. 600g, 850g.

0 ørret på Jensen Sild Rød/Sort 25g etter ca. 1 time fisking med denne. Har ikke funnet denne i 18g enda.

0 ørret på Atomsilda Gul/rød etter 2 timer fisking med denne.

Det var kaldt i vannet og aldri bittperiode. Vi var fire stykker som fisket og det ble totalt ca 15 ørret i løpet av helgen.

Overskyet og regn. Tidvis litt sol. 5-10 grader i luften og 5-8 grader i vannet. Lett bris. Ikke "Jensen Pervo vær" ettersom jeg forstår.

De store fiskene uteble, men hadde på en veldig fin ørret på en 20g lilleauren(!) som desverre ramlet av.

Krokene fungerte veldig bra (lazersharp på 12g lilleauren, ellers originalt). Mistet kun en fisk i tillegg til den som beit på 20g lilleauren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.