Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenner direkte festa på gassboksen


blinc

Anbefalte innlegg

Har en brenner man skrur direkte på gassboksen. Det som imidlertid uroer meg er at brenneren blir veldig varm og denne varmen overføres til gassboksen. Kan høre gassen "koker" inne i boksen etter noen minutters fyring. Er en Coleman ala denne jeg har http://www.coleman.eu/Benelux/p-23862-f1-lite.aspx

Noen som vet farlighetsgraden av dette? Vil nødig at gassboksen sprenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme "problemet" med en Kovea-brenner, den blir litt i overkant varm - spesielt når den står på lav effekt slik at gassen brenner veldig nær brennerhodet. Ved høyere effekt antennes gassen et stykke ut fra dysene og brenneren holder seg mye kjøligere.

Det er forsåvidt ikke noe galt i at gassen koker, det gjør den når trykket synker i boksen uavhengig av temperaturen på brenneren. At gassen går fra flytende til gassform trekker mye varme fra omgivelsene, dvs effektiv kjøling av brenneren. Dette er også grunnen til at det er problematisk med gass om vinteren - mindre varme å få fra omgivelsene slik at gassen ikke så lett går fra flytende- til gassform.

Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over før selve gassboksen kjennes varm å ta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes merkelig ut.

Kan ikke si jeg har lagt merke til at boksen blitr varm. HJar ikke den brenner men en med samme prinsipp fra Biltema. Synes heller boksen har kjølt seg ned.

Eneste kokelyd jeg har merket etter at jeg har skrudd av er at beina på brenner er veldig varme så de blir koklyd i kjelen akkurat på de punktene. Borte like etter man tar av kjelen men dukker opp igjen om man setter kjelen tilbake på støttene etter å ha fylt vann i koppen e.l.

Er ikke den lyden du har hørt da?

Kokepunkt for propan er - 42 og Butan - 0,5 men er jo under trykk. Vet ikke om de vil koke noe mer selv om boksen blir varm. Det blir litt mye fysikk til at jeg orker lese meg opp på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man slipper ut gass så kjøler boksen seg selv. (dekomprimering kjøler mens komprimering varmer) Har du kjent på selve boksen at den er varm? En liten lunk er ikke noe farlig men begynner det å bli ubehagelig å holde den bør man være litt på vakt. En løsning kan være en mindre kjele/panne. Eventuelt kan du lage deg ett varmeskjold med hull i som du trer på boksen før du skrur på brenneren. For eks lokk til en hermetikkboks. Bruker du en hel hermetikkboks så kan du i samme slengen lage en brukbar vindskjerm. Bare kapp boksen litt under kjelestøttene og eksperimenter med mengde lufte hull til forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, boksen blir veldig varm i kontaktfeltet med brenneren, over 50grader. Men undersiden av boksen har vært kjølig.

Jeg får vel satse på at varmen i toppen av boksen ikke er nok til å sprenge den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.