Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo vintertelt


stsolem

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg telt for vinter/høyfjell, og trenger litt hjelp for å bestemme meg.

Mine kriterier er:

Plass til meg og en fuglehund i innerteltet

kuppeltelt

Så lett som mulig

"Skandinavisk" oppsettt(ikke innerteltet først)

Gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett litt på Hilleberg Jannu.

Fins vel fortsatt noen Helsport Trollspiret i salg også. Er jo litt tyngre, men til en litt billigere penge. Noen som kan si noe om plassen i ytterteltene på disse to?

Exped sine telt har jeg aldri sett, men hører mye fint om dem... Er det noen butikker i Midt-Norge som har dem, så det er mulig å se et?

Har egentlig ikke lyst til å bruke over 5000, men hvis jeg må opp på 7 for å få noe bra nok så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på som ca grense når du nevner lett?

Du får f.eks en MSR Aaasgard inn fra USA til litt under 4000 inkl. frakt og mva. Det koster fra 6000 her hjemme.

Dog er vel vekt 3,6 kilo eller no.

Big Agnes String Ridge 2 er et som selges en del i US. Veuier 2,6. Dog er vel det med setup av innertelt først normalt. Man kan sette ytter først men det krever ekstra bunnduk(ca 150gr ekstra)

Den kommer på rett under 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teltet jeg bruker i dag ligger på ca 3,7 kg. Vil gjerne ned litt i vekt, ned mot eller helst under 3 kg.

Hvordan fungerer MSR-teltet når det kommer snø? Ser ut som all lufting foregår langs bakken. Big Agnes ser også "åpent" ut langs bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du har hørt mye bra om Exped. Veldig bra! Skikkelig 1-mannstelt for vinterbruk har de egentlig ikke. Med hund bør du vurdere 2-manns!

Likevel;

Før du velger telt, skal du i alle fall vurdere Vela 1 Extreme med ekstra bunnduk. Da kan bikkja være i forteltet siden den har gulv under seg. Et lite Jervehi i tillegg, så blir det kanskje bra nok for frossen og blaut fuglebikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kuppel telt, men en god nr 2 kansje?

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Stortinden_2

Før du velger telt, skal du i alle fall vurdere Vela 1 Extreme med ekstra bunnduk. Da kan bikkja være i forteltet siden den har gulv under seg. Et lite Jervehi i tillegg, så blir det kanskje bra nok for frossen og blaut fuglebikkje...

Jeg skal ha kuppel/ helt eller delvis selvstående.

Hunden er det eneste selskap jeg har på soloturer, så han må selvsagt få ligge inne i innerteltet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg sett på Exped Venus II Extreme.

Under 5000,- (3998,- hos ute.no http://ute.no/index.php?k=125&uk=129&vk=60&v=993 ) - check/avkryssing/krav oppfyllt

Kuppel/half dome - check

2 mannstelt - passer for voksen og hund - check

220 cm lang og 105 ca høy - god plass - check

vekt: 2,95 kg etter produsentens opplysning /packed weight, 3,05 kg etter opplyxsning fra UTE.no - bra nærme ditt krav om 3 kg - check

Har ikke stormmatter hvis dette er kravet for vintertelt, men ellers er det mange her på FF som bruker det også om vinteren. Søk på Exped på forumet - check

Selges i Torndheim hos UTE - krav om Midtnorge, burde være mulig å se det der - check

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan annbefale "Venus II extreme" som vintertelt.

Tåler sterk vind og mye snø.

Utrolig bra løsninger for bardunering og reparasjon av stangledd.

To innganger hvor jeg som oftest setter pulken i den ene.

Bra sittehøyde med tørkeloft,

Mye bra luftemuligheter.

Når det blåser som værst, kan det lønne seg å ha to tørkeloft, altså ett som ligger over og ett under klærene.

Har også montert flere barduner fra helsport.

Folk pleier å si at det er et minus å ikke ha stormmatter, personlig så har jeg ikke savnet dette enda.

Ser også at de andre teltprodusentene nå har begynt å kopiere denne konstruksjonen, så må vell fungere bra.

222137_10150566377460512_830940511_18595766_211436_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skal bikkja være inne hos deg på turer om vinteren, er vi rett inn i 2-manns telt med engang. Her skryter folk av "Venus II Extreme". Ikke rart! Jeg har selv en rustrød "Orion Extreme" og kjenner derfor til hvordan Venus er litt bedre egnet for ditt bruk.

Exped sammenliknes ofte med det beste som finnes av telt. Sett i forhold til Hilleberg er Exped normalt minst 80% av ytelsen til drøye halve prisen... Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.