Gå til innhold
  • Bli medlem

Skåla Opp, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har vært på Skålatårnet for mange år siden. Et meget flott tur opp fra Loen. 1800 meter stigning på ca 5 km. Dvs opp, opp, opp.

Fra Loen er det ikke behov for breutstyr, men det er noen som velger å gå til Skålatårnet fra Jostedalsbreen og da trenger du breutstyr.

Her er en liten filmsnutt om to småjenter som går turen til Skålatårnet. Det er til å ha respekt av.

http://ut.no/video/page/show?videoid=548327

Jeg brukte 5 timer opp i rolig tempo. Det er mulig å gå langt fortene.

Hytta på toppen er spesiell med sin runde form. Tror den var på 3. etg og madrassene var formskjært så de ble en sirkel. Spesielt.

Kart over merkaruta til toppen

http://ut.no/map/page/maptool/950eeccc-81f2-4807-9c29-ed0bc20f93af/

God tur til toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.. da gikk pågangsmotet litt opp... :) Den filmen var jo fantastisk! Kanskje eg kan ta med datteren min på 5 år, istedefor å la henne bli igjen hos slekninger nede i bygda.. Hun er alltid med på tur, men denne turen har jeg ikke hatt henne med i betrakningen i det hele tatt.

er stien veldig godt merket eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien er godt merket.

Jeg husket at det var bratt i begynnelsen og det var sti av jord. Det var litt glatt.

Et strekning nesten mot slutten er det et stykke som steinene er lagt slik at stien er hellelagt og trappelagt. Der er det flott å gå.

Angående barn på tur. Det er viktig at barna er godt trent for en slik tur. Har mye erfaring med lange og tøffe turer så de vet noe av hva de går til, og at de trives på tur.

Det er ikke noe god løsning å bære noen i dette området.

Hvordan foreldrene motivere har mye å si på en slik tur. Her er masing og truing ikke løsningen, men motivasjon, nyskjerrighet, godteri.

Et barn må gå mange kortere turer for å kunne tas med på en slik tur. Det som er viktigs er at barna ønsker å gå på tur en annen gang også, ikke få helt skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg tenkte å ta turen opp ila neste uke, og bli der oppe i to-tre netter. Er det noe spesielt jeg burde tenke på? Hvordan er det å gå der med vanlige fjellsko nå som det har begynt å snø litt? Er det fine turmuligheter med Skålatårnet som utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.