Gå til innhold
  • Bli medlem

ringstind superlight...


bolletog

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Nærmeste jeg har kommet er å se på det i paket versjon på XXL. Liten og nett pakke med telt ja.

Titte på det på nett da det dukket opp men jeg slo det fra meg da det ble for lite for meg og bikkja.

Fant ut det var verdt å bære 700gr mer for noe som vel har dobbelt så mye plass.(tar så klart mer plass å sete opp og da)

med noe så lite synes jeg man trenger en tarp i tillegg for å ha et snev av komfort hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke, men har fått sittet inni det.

Det er lite, det er det. Men er man aleiene og skal gå ett stykke så sier det seg selv at knappe 900g er veldig greit kontra 1,7-3,0 kg telt.

Jeg har lyst og kjøpe dette teltet seinere, da jeg trasker mye aleine og mer blir det sikkert og. Men å betale 5700,- for det gjør jeg ikke. Da venter jeg heller til det dukker opp på salg eller Helsport har utsalg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett stående tilbud til 4699,- da dette var prisen forrige uke. De satte opp prisen med en hundrelapp og jeg måtte ta kontakt per epost for å prute :)

Usikker på om jeg skal slå til dog. Kjøpte jo nettopp Nallo 2 og Nallo 4 GT. Selv om jeg solgte Helsportteltene så er teltkontoen ikke akkurat åpen for flere uttak på en stund :P

Størrelsen gjør meg ingenting. Jeg syntes Ringstind 2 var litt i overkant stort for meg helt alene, og nå som jeg har kuttet ut mye unødvendig stasj og begynt å bruke Bergans Helium som sekk, så har jeg enda mindre behov for god plass... Til mer vekt jeg sparer, til mer øl kan jeg ta med på tur istedetfor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er innkjøpt men ikke testet enda. Prøvemontert en gang og for meg og bikkja(gordonsetter) skal det være greit med plass. Minuset er kanskje at storsekken ikke ser ut for å få plass, men har ikke prøvd, så det er mulig det går. Overrasket over hvor langt det er. Kommer tilbake med "test-resultat" så fort det er prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teltet og har testet det en natt. Jeg slet litt med å stramme duken men håper det retter seg med litt trening. Valget falt på dette teltet pga. lengden. Det er det eneste teltet jeg har funnet under 1,5kg som er langt nok (jeg er 192cm) og hvor innertelt og yttertelt settes opp sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet teltet i høyfjellet i natt.

Litt vind, men teltet sto godt. Hadde ikke noe problemer med å stremme duken som nevnt tidligere.

Det største minuset jeg opplevde er "hempen" som skal holde åpningen i ytterduken oppe. Denne kunne med fordel ha vært plassert mer midt på åpningen. Godt med plass både til meg og bikkja, til og med Alpinist-sekken fikk plass i hodeenden, så jeg er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt teltet på vekta? Kjenner eg Helsport rett så veier det vel 1,3 kg og ikke under ett kilo.

Helsport Ringstind Superlight 1-2 komplett med rep kit: 1065g (oppgitt på web:1040g +/-89g, på lappen som hang på teltet: 1060g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både on&off topic...

Jeg tror jeg forsto det slik at oppgitt vekt er uten rep.sett?

så det er teltet + repsett = "over vekten"?

Når jeg plukket ut alle papirer og rep.sett fra mitt ringting light (ikke super) så stemte vekten med oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er det jo bare vektvektvekt som er målet...

Mitt (ikke Super) Light 2 2011 modell har vertfall :

12stk å ~9 gram stykket?

15cm lange

Inn-stemplet Helsport

Annet Spørsmål :

(Har da som sakt Light 2, ikke Super)

Med andre telt har jeg alltid drevet å rullet sammen å brettet å ordnet før teltet går i posen...

Med dette teltet synes jeg det er vanskelig å klare å brette å rulle slik at det faktisk går ned i posen

(jeg lar innerteltet henge fast, det gjør ikke saken noe enklere)

Så sist nå stappet jeg teltet som en sovepose, vesentlig enklere...

Men kan stapping i posen skade teltet fortere en å brette å ordne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er pluggene til dette teltet? Mitt Terra Nova Laser ble levert med korte titanspiker som ikke var brukbare til noe som helst. Er det behov for å bytte til tyngre plugger på Ringstind Superlight?

Det var vel å ta litt hardt i? Har samme telt og pluggene funker fint for meg. Legger en stein over pluggen/hempa hvis det er dårlig feste. No prob! Er mer bekymret for hvor lenge duken holder. Har du prøvd det i kraftig regn eller storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt Terra Nova teltet i kraftig regn eller storm. Dårlig ventilasjon, plugghemper av rundstrikk og 2mm tykke orginalplugger gjør at jeg bare bruker dette teltet på korte turer/pent vær. Så lette telt krever også at du har nødly i nærheten dersom noe går galt. Jeg bruker superlett utstyr, men godtar et telt på 3 kilo pga komfort/sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som dere er på toppen av ME...

Er dere klar over, hvis dere har satt opp teltet på riktig måte og på best egnet plass, hvor mye drittvær dere skal få i hodet vår/sommer/Høst, før teltet blir revet i fillebiter?

Teltprodusentene, slike som Terra Nova, mener jo ikke at deres letteste modeller hverken skal stå ubeskyttet på toppen av Norges høyeste fjell eller stå totalt eksponert på åpen vidde. Samme gjelder for Helsport og Hilleberg sine letteste produkter, slike som RT light og "Anjan". Til tyngre bruk har de andre telt modeller!

Må jo være forferdelig slitsomt å måtte campe i nærheten av en dnt hytte på hver tur, bare fordi man har kjøpt utstyr man ikke stoler på.

Sønnen min og jeg har brukt Sierra Design sin Origami 4 lettsvekt lavvu på viddaturene (14dager), og SD er vel ikke akkurat noe toppmerke for å si det sånn. På en tur traff drittværet oss, men takket være oppsettet, på riktig plass, så revnet/slet kun et bardunfeste seg av nede langs kanten, men dette sydde jeg dagen etter.

På 2 ukers turen på Hardangervidda (solo) nå i juli/august brukte jeg Tarptent Scarp 2 (uten ekstra poles), og teltet innfridde på alle måter. Været var, som sikkert flere vet, ikke det beste, og da jeg kom opp den 21 juli, traff drittværet meg dagen etter. Teltet sto mer en godt nok, og det holdt vannet ute.

Jeg knipset av innerteltet og festet det så godt jeg kunne på alternativ måte, slik at det fungerte som 1-manns, og dette ble jo ren luksus med det forteltet jeg fikk til disp.

1. Finn telt som dekker ditt bruksområde.

2. Bruk dette til turer det er beregnet for.

3. Bruk tid på å finne god plass til oppsett.

4. Sett teltet opp på best mulig måte.

5. Ha en fin tur!

post-5304-133474761058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TE:

Om du skal bruke et superlett telt på en tur, så er vel strengt tatt akkurat det teltet en del av grunnutrustningen din for den aktuelle turen?

Sikkert kjekt for noen med mange telt, men jeg har solgt unna flere av mine (3), nettopp fordi etter over 20år med erfaring, har konkludert med at jeg strengt tatt ikke har behov. Et stk 3-ses, et stk vintertelt og et en lettvekts lavvu. I tillegg har jeg mange i turkretsen som har andre telt, og sammen dekker vi bruksområdene/antall personer.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med at jeg er 2 meter lang. Det gjør at jeg aldri har funnet et telt jeg er fornøyd med. Har et Svalbard6 Basecamp som er stort nok men tungt, og brukes bare når vi er flere til å bære. Går mest turer alene og da er det Kaitum2 eller Ringstind2 som blir brukt. Er vi to stykker på tur foretrekker jeg Vella2.

Terra Nova teltet er greit i skogen men må brukes med forsiktighet i fjellet.

Skal du bare ha et telt kjøper du ikke et superlett telt da det har et altfor smalt bruksområde. Skulle jeg bare brukt et telt ville jeg valgt kaitum3 selv om det er tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet svaret på mitt eget spørsmål i en video på youtube, stapping av telt anbefales..... :D

Noen som bruker Fotavtrykket til Ringstind ?

(og som da kanskje også vet vekten på Helsport original fotavtrykk?)

Har et på tur i posten, blir spennende, kanskje kondens blir ikke eksisterende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.