Gå til innhold
  • Bli medlem

Robust GPS


snilen

Anbefalte innlegg

Lurer på å skaffe meg en GPS, noen som har tips om en bra modell ? Må tåle norsk vær, ikke være for tung, enkel å bruke uten for mye unødvendig fiksfakseri, og kunne vise gode kartutsnitt for hele Norge og med muligheter i utlandet også.

Jeg lurer også på hvor nøyaktig slike apparater er i forbindelse med høydemålinger, ettersom jeg samler på kommunetopper og enkelte kommuner kan ha flere alternativer til høyeste punkt. Man får ulike svar på hvor høyeste punkt er, avhengig av hvilke kartverk man spør, f.eks. i Norgesglassets ulike nøyaktighetsgrader.

Jeg er en gammel speider som er godt kjent med bruk av kart og kompass, men tenker nå å bli litt mere teknologi-freak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en Garmin 60CS håndholdt GPS. Synes den er bra av følgende grunner: Lang batterilevetid, klart og stort fargedisplay, 56Mb kartminne, god utforming.

Garmin 60CS bruker Mapsource kart. For Norge finnes disse som topografiske kart i 1:50000 serien. De kjøpes på CDer som dekker ulike deler av landet, f.eks. Hardangervidda, Jotunheimen osv. En CD inneholder ca 50 kartblader.

Har også brukt GPSen til bilnavigasjon på tur i Europa. Da må man kjøpe City Select Europe kartCD. Ved bilnavigasjom kommer begrensningene i håndholdte GPSer fram. Det er ikke nok minne til å laste inn alle de kartene man trenger for en lengre biltur. Man får heller ikke stemmestyring.

Dersom du ønsker nøyaktig høydemåling er det ingen håndholdte GPSer som holder mål. Noen ganger har høyden stemt ganske nøyaktig. Andre ganger har høydemåleren vist 50 høydemetere feil. For nogenlunde nøyaktig visning må man stadig vekk kalibrere høydemåleren etter lufttrykk eller kjent høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg en Garmin eTrex Vista C. Liten og lett. Veldig fin på fotturer. Har lagringsplass til ett 20-talls N50 kart. Det holder lenge hvis du ikke skal gå Norge på langs. Den er også vanntett. I åpent terreng har jeg nøyaktighet på normalt 3-5 m. Vet ikke om det er nøyaktig nok til ditt bruk, men ved kombinasjon med innlastede kart er det mer nøyaktig enn kart og kompass.

Veldig gøy å få plottet ruter, løypeprofiler, lese av avstander og hastigheter.

Skal du bruke den til bilnavigasjon er det fordel å koble den til en bærbar PC. Da får du stemmestyring og "uendelig" lagringskapasitet for kart, sammtidig drar GPS'en strøm fra PC'en og du sparer batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.