Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til innlandsfiske?


Utendørs

Anbefalte innlegg

Ja da var det sommerferie og når vi drar til hytta i juli så har jeg tenk å dra alene på noen av småvannene som er en ca. 3-4km over hytta vår.

Det er folk og isfisker det om vinteren, så jeg regner are med at det er fisk å få der.

Uansett, har folk noen tips til meg om innlandsfiske generelt? Joda, har selvfølgelig fisket innlandsfisk før, men er ikke noen profesjonell.

Når på dagen/året biter det mest?

Spinner, mark eller flue?

Lokkemiddel?

Dette vil også bli min første tur alene i "marka" og ta tenker jeg på sånne turer som er over 1 time ;)

Skal bli godt å være alene i naturen, og ikke høre biler som kjører forbi etc!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du hytte? Hva slags vann er det snakk om? Spørsmålet ditt er VELDIG generelt. Meitefiske etter karpefisk, fluefiske i fjellvann eller dregging (dorging) etter monsterørretene i Mjøsa er like forskjellig som trålfiske i nordishavet sammenlignet med barracudafiske i Karibien. Ferskvannsfiske er antagelig et mer omfattende og variert tema enn havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv lettspinn. Lett utstyr med liten sluk eller spinner. Se på vannet om det er brunt eller klart. Klart vann og lys bunn = blanke sluker, mørkt vann og mørk bunn = mørke sluker som kobber og kanskje sort med gule prikker.

Fiske er best tidlig om morningen eller om kvelden, men hos dere er det vel ikke så stor forskjell på denne tiden av året. Likevel vil jeg tro at fisket vil være best kveld, natt og tidlig morgen.

Ørreten står ofte i sjul under steiner eller tre, eller i nærheten av bekke innløp / utløp. Ørreten er litt lat så den står ofte der det er størst skjangse for at maten kommer forbi så den slipper å lete etter den.

Vær forsiktig når du nermer deg bredden av vannet. Hold deg i sjul hvis det er mulig, gå gjerne sammenbøyd eller på kne. Ørreten ser opp fra vannet i en vinkel på ca. 30 grader (hvis jeg ikke husker feil) og hvis du holder deg nede langs bakken så kan det hende den ikke ser deg. Den er ofte litt lettskremt og hvis den blir skremt så får du ingen fisk.

Du kan jo s litt her. Her har jeg en skisse som viser fiskens synsvinkel.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=25101

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv lettspinn. Lett utstyr med liten sluk eller spinner. Se på vannet om det er brunt eller klart. Klart vann og lys bunn = blanke sluker, mørkt vann og mørk bunn = mørke sluker som kobber og kanskje sort med gule prikker.

Fiske er best tidlig om morningen eller om kvelden, men hos dere er det vel ikke så stor forskjell på denne tiden av året. Likevel vil jeg tro at fisket vil være best kveld, natt og tidlig morgen.

Ørreten står ofte i sjul under steiner eller tre, eller i nærheten av bekke innløp / utløp. Ørreten er litt lat så den står ofte der det er størst skjangse for at maten kommer forbi så den slipper å lete etter den.

Vær forsiktig når du nermer deg bredden av vannet. Hold deg i sjul hvis det er mulig, gå gjerne sammenbøyd eller på kne. Ørreten ser opp fra vannet i en vinkel på ca. 30 grader (hvis jeg ikke husker feil) og hvis du holder deg nede langs bakken så kan det hende den ikke ser deg. Den er ofte litt lettskremt og hvis den blir skremt så får du ingen fisk.

Du kan jo s litt her. Her har jeg en skisse som viser fiskens synsvinkel.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=25101

Skitt fiske.

Hjertelig, skal huske på det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.