Gå til innhold
  • Bli medlem

Gausdal vestfjell anbefales.


larka

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er mange her på forumet som etterlyser steder for fjellvandring. Jeg må jo da få anbefale "mitt" fjellområde, nemlig Torpa og Gausdal vestfjell. Turistforeningen har døpt det Hulderheimen, men nå heter det Langsua nasjonalpark. Theodor Caspari, dikteren, ga det navnet Jotunheimens forgård. Et utmerket område for de av oss som ønsker vandring i rolige fjell, uten høge topper å bestige, men med tid til å nyte flyer, myrer og vakre fjellbjørkeskoger. Det har blitt noen turer dit på forsommeren.
Jeg har forøvrig lagt ut bilder og rapporter fra diverse turer i området på min hjemmeside.

post-4167-133474754481_thumb.jpg

post-4167-133474754494_thumb.jpg

post-4167-133474754504_thumb.jpg

post-4167-133474754519_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat: Et utmerket område for de av oss som ønsker vandring i rolige fjell, uten høge topper å bestige, men med tid til å nyte flyer, myrer og vakre fjellbjørkeskoger.

Høye topper krydrer ethvert område, Larka. Hardangervidda uten Hårteigen, nei. Men smaken er som baken, den er delt.

Sitat: Jeg vil på det sterkeste advare mot sport og resultathysteri, men anbefaler derimot idrett og enkelt friluftsliv.

Undrer meg på hva som er forskjellen på sport og idrett... :?: ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Et utmerket område for de av oss som ønsker vandring i rolige fjell, uten høge topper å bestige, men med tid til å nyte flyer, myrer og vakre fjellbjørkeskoger.

Høye topper krydrer ethvert område, Larka. Hardangervidda uten Hårteigen, nei. Men smaken er som baken, den er delt.

Sitat: Jeg vil på det sterkeste advare mot sport og resultathysteri, men anbefaler derimot idrett og enkelt friluftsliv.

Undrer meg på hva som er forskjellen på sport og idrett... :?: ... ;)

Jeg liker nå landet enten det har topper eller ei. Men hva forskjellen på sport og idrett angår, så var det faktisk den godeste Fridtjof Nansen som hadde sterke synspunkter på dette. Han var forøvrig ikke alene. I dag er forskjellene visket ut og vi bruker ordene om hverandre, som synonymer. Men i nasjonsbyggingens tid var det flere som så inntoget og dannelsen av de mange særforbund innen idretten som en trussel mot det norske. Det var lange, seige skiturer i den frie naturen som gjaldt. Dette var idrett etter norske hjerter, sammen med deltakelse i det frivillige skyttervesen. Og det lå nok en tanke om nytteverdi i forhold til å kunne forsvare landet mot svenskene bak. Forøvrig synes jeg idretten i dag har utviklet seg i en retning som absolutt kan diskuteres. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Forøvrig synes jeg idretten i dag har utviklet seg i en retning som absolutt kan diskuteres. :lol:

Ja, den idretten du ser på TV, men om du tar deg en tur på et lite lokalt idrettsarrangement for barn vil du oppleve noe helt annet. Det er tusenvis at idrettslag som skaper en fantastisk idrettsglede hos barn hver eneste uke og mange av aktivitetene foregår ute. Klubbrenn i langrenn er noe helt annet enn det du ser på TV. Barneidrettsbestemmelsene er faktisk strengere i dag enn det de var for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.