Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka og mygg


HansMarius

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har vært i Femundsmarka nå nylig og kan si noe om omfanget av mygg i år?

Jeg var i Flensmarka forrige helg og der var det litt ihvertfall. Kan hende at de er annerledes i Femundsmarka men tror nok det ikke er så enorme forskjeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra vannene i Jyltingsmarka i dag, altså litt sør for selve nasjonalparken. Når det var opphold og lite vind (noe det var lite av), slo mygg og knott til i et antall som gjerne er representativt for femundstraktene. Det ser ikke ut til at en kald vinter har tatt knekken på jævelskapen. Med et greit myggmiddel reduseres plagen til et nivå de fleste klarer å leve med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem derfra i går. Vært en del dårlig vær den siste uken så det har vært skiftende med mygg. Kan blåse det ene minuttet og da er det ingen mygg, men 5min senere er det vindstille og det kryr av dem. Brukte jungeloljen 3 ganger på 6 dager og gav resten til en som skulle være der i 2 uker og ikke hadde fått tak i det. Men myggen lever for og si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra vannene i Jyltingsmarka i dag, altså litt sør for selve nasjonalparken. :D

Hei, jeg kaprer denne tråden litt for å kanskje få svar på følgende: Er det mye kanoturister der? Hvordan er fisket? Er det greit å holde seg med matfisk? Hvor mange dager bør jeg sette av til kano, bålfyring og fiske uten at det blir kjedelig? Er vel ikke ørret eller røye i noen av vannene? Greie startpunkter når du kommer sørfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der nå en langhelg for to uker siden. Da var der rimelig tomt for folk, bare en og annen slenger. Men nå har rutebåten Femund II begynnt å gå, og da vil jeg tro at det har tatt seg opp betraktlig.

Selv var jeg der fra torsdag til søndag,men kunne uten problemer klart en uke. Fiskebettet var det rimelig dårlig med,kan ha vært noe kaldt i vannet enda. Men tok seg veldig opp når vi gikk til de riktige tjønna :D Ørreten og Røya dominerer i Femunden,men man får også harr,abor og gjedde.

Hvis man ikke vil slenge seg i siget med turistene kan jeg anbefale å dra til Jonasvollen litt nord for sørenden av sjøen på vestsida, han kjører deg over sjøen og inn til Storvika litt sør for Røoset, www.jonasvollen.no. Her er det fint å gå innover fra,med oversiktlig fjellterreng og mange fine vann. Jeg slo leir ved et vann omtrendt i tregrensa mellom Skogtjønna og øvre Rousten,her er det lett å gå til de forskjellige vannene.

En ting er sikkert,er ikke lenge til jeg skal tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke myggen er værst, men blindingen, den store blodsugende og lynraske fluen. De er mye raskere enn vanlig klegg. I slutten av juni for noen år siden valgte en kammerat og jeg å snu og dra til rondane istedet. Det var stille og så varmt i Femundsmarka at det ikke var snakk om å ha på mye klær. Svermer av fluer beit store blodige blåmerker på oss, og vi greide ikke å beskytte oss mot dem, ikke med myggmiddel og ikke når vi beveget oss.

http://www.namdalsavisa.no/Magasin/Friluftsliv/Naturen/article4455857.ece

Siden har jeg valgt august i Femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.