Gå til innhold
  • Bli medlem

Allværs speilrefleks


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg har et Panasonic allværskamera som som er robust og vanntett, men som tar elendige bilder ifht speilrefleksen. Blir derfor til at jeg drar med speilrefleksen når jeg er på tur og det går stort sett bra, men i dag klarte jeg å fylle det med suppe og kameraet kan begraves. Er det noen som vet om det finnes speilrefleks av typen allværs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å være ekspert på området så tror jeg nok det er noen definisjons forskjeller.

Har aldri klart å finne noen "allværskamera" på speilrefleks siden slik som det finnes på kompakt siden, altså kamera som er bygget for å tåle vann til 1,5 meter eller dypere og støt/fall fra 1,5 meter eller høyere.

Det nærmeste jeg har funnet er som på min Nikon D200, de er værbestandige, altså de har litt gummi pakninger slik at vann som regn og likende ikke så lett skal trenge inn og ødelegge kamerahuset.

Den andre siden av utfordringen på speilreflekt er at skal det være fullt ut værbestandig så må også linsene være værbestandige, og da blir umiddelbart linse utvalget snevert og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel litt i grenseland dette, men selv bruker jeg et canon G11.

Veldig fornøyd med dette, tar flotte bilder og man har muligheten å stille inn forskjellige funksjoner som ved et speilrelfeks kamera.

Erfaringsmessig så tåler dette kamera å bli brukt, men ville ikke svømt med det.. Hadde et fall i klatreveggen, kamera fikk nærkontakt med ekte norsk gråstein i fallet og slapp unda med kun noen riper. Gikk ikke like bra med brukeren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 7D 12000,-

Canon 17-40mm f/4 L USM 5500,-

Canon 24-70mm f/2.8 L USM 9800,-

Canon 24-105 F/4 L IS USM 8000,-

Her får du både værtetting og prima bildekvalitet. 7D er meget velegnet for dyre og fuglefoto med sin kjappe bildetakt på 8 bilder i sekundet, samt svært rask fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympusen er nok det tøffeste du finner på speilrefleks i dag. Både canon nikon og pentax har modeller med gode tettinger. Men husk at også objektivet må være av det tette slaget ellers er du like langt. (Det er hull rett inn i kamera fra objektivfatnigen) Selv har jeg Pentax k20D og har aldri vært redd for å bruke det i regnvær. Har hatt det i snart 4år. Men det farligste for kameraene er nok uansett ikke regnvær . Det opplagte er jo at det er skummelt å miste det ut i vannet. Men det er ikke det jeg tenker på. Tenker mere på Kaldt kamera inn i rå varm hytte. Dagevis ute i fuktig vær der alt i sekken blir smårått og man ikke får tørket nos som helst sånne situajsoner. Men ser jo "proffene" gjør dette til og med kameraer som ikke er supergodt tettet og det virker som det stort sett går bra det også. Det enkleste er nok å skaffe seg en verdisakforsikring og slippe å tenke så mye på dette. Jeg har forsikret kamerautstyr for 25000 og det koster meg 800kr i året. Det dekker alt så vidt jeg kan skjønne. Da behøver man ikke være så engstelig.

PS Olympus demonstrerer selv på enkelte stands hvordan man skylder kameraet under springen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nøden kan man dekke til kameraet med brød/plastpose for å ta bilder i regnvær.

Undervannshus av den enkle belg typen som kan presses ihop under transport kan også vurderes.

Ellers er det nevnt mange gode forslag over.

Lykke til.

Støtter brødposen. Jeg har værtett linse men ikke tett speilrefleks enda. Så jeg bruker brødposetrikset med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter brødposen. Jeg har værtett linse men ikke tett speilrefleks enda. Så jeg bruker brødposetrikset med stort hell.

Jeg har værbestandig hus, men vanlige linser, har tatt mye bilder i regnevær igjennom de 6 årene jeg har hatt huset, ikke hatt noen problemer med det.

Men vil nok kanskje ikke anbefale det akkurat.

Har ikke opplevd noe med linsene som tilser at regn har påvirket de heller.

Men brødposen er et rimelig alternativ for litt bedre beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt sistnevnte når jeg var ute å seilte lang Europa og Afrika. Er jo absolutt vanntett, men fryktelig knotete. Ble til at jeg nesten aldri gadd å bruke det. Gikk fint helt til den dagen jeg fryktelig trøtt glemte kamera i et åpen oppbevaringsrom i cockpit, mens uvær brygget i horisonten. Var et Canon 7D, er nå en plastbokd som ligner mistenkelig mye på et kamera.

Sikler selv på dette kamera for øyeblikket. Ikke spessielt vanntett nødvendigvis, men for et design, og kvalitet! Er ute etter lite, lett, kraftig bygd og bra sensor/objektiv.

www.finepix-x100.com

Fuji_X100_sak_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...blir du ikke solgt av dette :)

Kan hvertfall anbefale K7 hvis værtetthet er det viktige. Finnes flere filmer hvor den helt under vann, og fyrer avgårde 5 fps uten problemer. Har du penger så vil jo egentlig de fleste av de store merkene ha gode gode alternativer i toppsjiktet, som er VÆRtette. eks 7D, 1D http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...blir du ikke solgt av dette :)

Kan hvertfall anbefale K7 hvis værtetthet er det viktige. Finnes flere filmer hvor den helt under vann, og fyrer avgårde 5 fps uten problemer. Har du penger så vil jo egentlig de fleste av de store merkene ha gode gode alternativer i toppsjiktet, som er VÆRtette. eks 7D, 1D http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

Hehe, les kommentar nr 3 i den artikkelen der:) De fleste andre er fornøyd da, men uansett rart at Canon ikke ga garanti på det.. Men har også lest om at Olympus også har nektet garanti pga fukt (E-5, aldri E-1 og 3) så det hender vel med alle. Tenkte å prøve å dynke 12-60mm min senere i sommer for å se om det går an å ta bilde under vann. Vil ha det "fisk på krok" bilde med en ivrig fisker i bakgrunnen;) Kamerahuset mitt skal iallfall ikke under..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Pentax K5, og har samme type værtetting som K7. Du kan lese følgende test der du kan se hva K7-kameraet tåler;

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=589884

K5 er en oppdatert versjon av K7 med nyere innmat, DPReview har gitt K5en Gullmedalje, altså høyeste utmerkelse, noe de andre kameraene som er nevnt over ikke har fått. Personlig er jeg kjempefornøyd med kameraet og har ingenting å klage på! Har hatt med kameraet ut på seiltur i sjøsprøyt og i regnvær, og det fungerer like fint! :)

K5en er også en del billigere enn nevnte Olympus-kamera, og har så å si lik værtetting. Samtidig er det en del hendigere i størrelse, selv om det faktisk også er et semiproffkamera. Pentax har også optikk som er værtett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax værtette hus:

K10D

K200D

K20D

K7

K5

Listen er i kronologisk orden, og prisene vil normalt stige jo lengre ned på lista du kommer.

Her i huset finnes K200D, K20D og K5. For meg ser værtettinga på K20D mes seriøs ut, men testene sier at K5 er bedre.

Pris i pentbruktmarkedet på disse husene bør variere fra ca 1500,- (K10D) til tett på 10000 for K5.

Så trenger man værtett objektiv. Pentax lager noen, med betegnelse WR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax DA * objektiver (merket med * ) er også værtettet men ikke billige.

DA* 55mm 2,8

DA* 200mm 2,8

DA* 300mm 4

DA* 16-50mm 2,8

DA* 50-135mm 2,8

DA* 60-250mm 4

I tillegg har man de relativt rimelige WR objektivene

DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR

DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [iF] DC WR

DA 50-200mm F4-5.6 ED WR

Også en velidig god makro

D FA WR 100mm f2.8 macro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Panasonic allværskamera som som er robust og vanntett, men som tar elendige bilder ifht speilrefleksen. Blir derfor til at jeg drar med speilrefleksen når jeg er på tur og det går stort sett bra, men i dag klarte jeg å fylle det med suppe og kameraet kan begraves. Er det noen som vet om det finnes speilrefleks av typen allværs?

Det mange erfarer er at selv enkle konsumentmodeller veldig sjelden blir ødelagt av regnvær. Rett og slett fordi før regnet kommer så langt at det får gi skade på selve kameraet, har du andre regnrelaterte problemer å stri med. F.eks dogg/fukt på frontlinsen. Tette kameraer er langt mer nyttige i tørre/støvete omgivelser, på sandstranden osv. Eller selvfølgelig hvis kameraet havner i suppekjelen, men det tror jeg ikke er så vanlig :) Prøv heller å få tegnet en tabbeforsikring som kan dekke noe slikt (hvis du anser risikoen for høy), så kjøper du heller kamerautstyr ut fra andre kriterier. Og kjøper en god kamerabag til oppbevaring, noe som tåler både regn og suppe :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært 3 dager i Rondane i mildt sagt blandet vær. Mitt Pentax K7 har hengt på magen så godt som hele tiden. En kompis med en Nikon (husker ikke mdell, men det er et hus som kostet 6-7000) hadde kameraet mye mindre fremme. Allikevel streiket hans. Elektronikken begynte å tulle, og til slutt koblet den ut.

Er strålende fornøyd med min Pentax. Både hva gjelder soliditet (har gått i bakken), fuktbeskyttelse (tåler svært mye av fukt og frost) og kvalitet. Pentax har en del veldig fine løsninger, som f.eks Raw+ funksjon.

Ville kjøpt det samme igjen. De rimeligere husene er sikkert like solide. Det er elektronikk, brikke og funksjonalitet som er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange erfarer er at selv enkle konsumentmodeller veldig sjelden blir ødelagt av regnvær. Rett og slett fordi før regnet kommer så langt at det får gi skade på selve kameraet, har du andre regnrelaterte problemer å stri med. F.eks dogg/fukt på frontlinsen. Tette kameraer er langt mer nyttige i tørre/støvete omgivelser, på sandstranden osv. Eller selvfølgelig hvis kameraet havner i suppekjelen, men det tror jeg ikke er så vanlig :D Prøv heller å få tegnet en tabbeforsikring som kan dekke noe slikt (hvis du anser risikoen for høy), så kjøper du heller kamerautstyr ut fra andre kriterier. Og kjøper en god kamerabag til oppbevaring, noe som tåler både regn og suppe ;)

Det er ikke så ofte jeg dreper kameraet med suppe, men det er fjerde kamera som tar kvelden mens jeg er på tur de siste årene. Har aldri vært så veldig nøye med å beskytte kamera og har selvfølgelig mye meg selv å takke. På den annen side så har jeg også erfart med to av kameraene at de bare stopper opp pga fukten som er i luften......spessielt da på lengre turer. Jeg er i skog og mark 80-100 dager i året og det er klart at det er ikke bare solskinn, så jeg må vel investere i noe dyrere vanntett utstyr tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.