Gå til innhold
  • Bli medlem

North Face VE25 VS Hilleberg Saivo


StianLa

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt telt til vinterbrukog har kommet frem til disse to alternativene.

Det jeg har funnet ut sålangt:

- Saivo har større fortelt

- Saivo har 4 stenger - VE25 har 5

- Saivo er 3000 kr dyrere enn VE25

- Det er så og si ingen butikker som selger Saivo.

- Vekten er gaske lik

- På VE25 må først innerteltet settes opp og ytterteltet trees på utsiden

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=430&cid=177

http://hilleberg.se/products/saivo#

Kommentarer og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

personlig er jeg ikke så glad i ve-25 teltet pga formen.. jeg kjøpte mountain 35 i stedet (også tnf) da dette er firkantet..

hmmm jeg fikk ikke lov til å legge ved bildet av forteltet på 35.. det er større enn v25 og har mulighet for åpning mot venstre og høyre slik som hilleberg teltet.. ha i bakhodet at TNF sine Exped telt i europa blir levert uten silikoniserte sømmer.. dette følger med og du kan gjøre det selv om du ønsker..

A

post-8017-13347475368_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mitt Saivo i mange år, og er meget fornøyd med teltet. Har skrevet en anmeldelse av Saivo her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17913.

Den nye modellen av Saivo går nok raskere å sette opp. Forteltene er mye større, og snø detter ikke inn i teltet.

Jeg har kun sett på i V-25 Mountain 35 på noen teltutstillinger for noen år tilbake, så sammenlikningen blir litt haltende. V-25 var for lite som vinterstelt for min smak, men synes Mountain 35 var fin innvendig.

Oppsettet av TNF-teltene er det jeg er mest skeptisk til. Saivo setter man enkelt opp alene, selv i meget dårlig vær. TNF-teltene må innerteltet settes opp først, for så å tre over overteltet. Slik jeg skjønner det må det være risikabelt å gjøre alene i sterk vind (jeg har selv sett teltet til onklen min fly avgårde i middels sterk vind, og vi måtte slukøret gå hjem fra fjellet). Luftesystemet til Hilleberg mener jeg også er bedre. Tror heller ikke TNF-teltene er mer stabile, men heller ikke dårligere enn Saivo. TNF har fem 9mm stenger, mens Saivo har fire 10mm stenger. På Saivo kan du surre bardunene rundt der stengene krysses for å gjøre teltet enda mer stabilt. TNF-teltene har vel bevist sin stødighet på diverse høye-fjell- ekspedisjoner de siste 20 åra.

Den største ulempen med disse teltene er jo vekten. Jeg har nå skaffet meg et Kaitum 3, som er med på de fleste vinterturene. Det går også mye raskere å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.