Gå til innhold
  • Bli medlem

Møysalen på Hinnøya. Alene??


maaloy

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Jerg planlegger en tur til Møysalen i løpet av juli måned. Jeg har tenkt å gå den lengste ruten ( 12-13t T/R har jeg hørt), noe som innbefatter at man går fra Kaljord. Denne ruten er, utifra det jeg har hørt, ca 3-4 timer lengere enn hvis man tar båt inn Lokanfjorden.

Har enda ikke bestemt meg om jeg skal ta med telt og bruke en overnatting.

Noen sier at man må krysse bre, at man må gå i tau og gå stegjern og isøks? Mens andre sier at det ikke er bre, men heller en "snøflekk".

Har hørt at ruten er godt merket, noen som kan befrefte dette?

Slik det ser ut nå så blir det vanskelig å få med turkompiser pga ferieavvikling osv. Er det bra vær så er man vel nesten garantert å møte mye folk uansett..

Hvordan er snøforholdene der i begynnelsen av juli? Det meste har vel smeltet?

Det jeg lurer på er om dette er en tur, man kan gå alene?

Har gått endel i fjellet, lange turer, men har ingen erfaring med fjellklatring. Så det kommer ikke til å bli noe problem å gå langt/lenge.

Har søkt på forumet, og snakket med 3 stk som har vært der. Men ingen som har vært der de siste 5 årene.

Håper noen kan ta seg tid til å besvare noen av spørsmålene mine?? :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Møysalen for ca tre år siden. Vi gikk 1. august, og da var det to steder hvor det var snø. Stegjern og tau er etter min mening unødvendig, all den tid det er god opptråkket sti over "breen". Det er et selskap som driver med guiding til toppen, så da vi var der (en lørdag) talte vi over 60 stk på tur! Stien er tydelig og godt merket, såvidt jeg husker, ikke noen fare for å ta feil. Vi brukte 10 timer t/r fra flytebrygga (tok båt inn).

Utrolig flott tur, anbefales!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gå alene på Møysalen, men vær oppmerksom på at det er dårlig mobildekning i området. Har vært mange ganger på toppen, og har aldri sett breene (eller snøen) som et problem. De guidede turene bruker dog tau over den øverste breen.

Er du i god form går du t/r flytebrygga på 6 timer. Lonkanfjorden er lang, og kan være skikkelig kjip dersom du havner midt i svartfluesesongen. Ville prøvd å ordne skyss minst en vei..... Er det en fin dag gjør de ekstra 2-3 timene (t/r) sikkert ikke så mye.

Møysaltur kan sikkert være behjelpelig med å skaffe båtskyss dersom du har behov for det. http://www.moeysalen.no/

God tur

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

Jeg gikk til Møysalen alene 8/9 i fjor. Du kan lese turbeskrivelsen min på http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=3224

Det går helt fint å gå alene, selvfølgelig med de farene det innebærer om noe skulle gå galt. Det ligger kjetting på de bratteste partiene mot toppen. Jeg hadde med stegjern, så jeg brukte likegodt dem over snøfeltet. Hadde nok gått fint uten. Et litt vrient punkt på turen kan være overgangen fra fjell til snø, alt etter hvor langt smeltingen har kommet. T/r tok ca 10 timer totalt.

Turen fra Ingelsfjordeidet var en flott vandring som anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenker på å gå på Møysalen alene i juli jeg også. Tror ikke det skal være noe problem, kommer selvfølgelig litt an på været og hvordan breen er. Sjekk turbeskrivelse med bilder her: http://www.ryggsekk.net/turer/moysalen-3aug08/moysalen-3aug08.htm , ser ikke ut til at stegjern er nødvendig under gode forhold.

Flotte bilder fra et for meg ukjendt område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jeg er ny i forumet og må skrive innlegg for ikke å bli strøket. Du har kanskje allerede vært på Møysalen? Jeg ser også at du har fått litt info.

Likevel, jeg parkerte på fergekaia i Kalfjord, men du kan kjøre et par kilometer til på smal grusvei før du parkerer. Jeg brukte 8 timer fra bilen og tilbake til bilen. Jeg holdt et jevn greit tempo uten noen lange pauser. Jeg passerte en drøss med folk, alle hadde båttransport, bare jeg gikk fra Kalfjord. Det tok like lang tid å gå inn og ut langs fjorden, som det tok fra sjøen, der den gamle skinnegangstraseen kommer ut, opp på toppen og ned igjen. Jeg tenkte etterpå at den"stien" inn og ut langs fjorden der gidder jeg ikke gå en annen gang.

Bestigningen er helt udramatisk, du går helt i kanten av breen et kort stykke og stegjern trengs ikke. Noen stederer det som det blir opplyst kjetting å holde i, men det er ikke veldig bratt eller utsatt, dog må jo forsiktighet utvises, fører går i tau med sine klienter. Det er bratt og vanskelig topografi i området, så i tåke er god navigasjon antatt et vesentlig poeng. Har du sikt er veien helt grei og tråkket lett å følge.

HE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Hei!

Er det noen som har gått opp fra bandet mellom Raudtinden og Møysalen?

Hei,

Har ikke vært på Møysalen, men har vært på Vestpolltinden som ligger litt sørøst fra bildeutsnittet ditt.

HVIS det er mulig å gå løypen du har tegnet opp, så kan du bare parkere ved E10 på øst-siden av Sørdaltunnelen. Første tunnelen etter Gullesfjordkrysset om du kommer fra østlig retning. Flatt og forholdsvis åpent terreng, bortsett fra et par felter med kratt rundt 2 småvann.

Vi brukte vel 1 time ca på de 5 km det tok inn til fjellet. Tipper det er rundt 8km inn til botten av øksfjorden der løypa di starter.

Gi gjerne tilbakemelding om det er mulig å gå der, da jeg har tenkt på det samme selv.

En annen mulighet fra E10 er å gå fra Ingelsfjorden inn gjennom Forkledalen som ligger rett over Storvatnet.

Her vet jeg folk har gått, men det skal visst være en del myr der og vanskelig å gå kjappeste løype om man ikke er kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.