Gå til innhold
  • Bli medlem

Velg din turkamerat med omhu!!


gremlin

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmmm...vekker noen ekle minner det der gitt! Dro på Island sammen med min beste kamerat...og en kar til som vi IKKE hadde vært på tur med før. Han hadde vært på Island før og var liksom "turleder". Dette var så langt tilbake som i 1984. Denne turen ga oss mye fin fisk...men også mange utrivelige situasjoner. Vi var glade da denne uka var over..... Mange erfaringer rikere... :D Gnissninger kan vel oppstå blant de beste venner på turer, men et sted går grensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo lite info i artikkelen om vedkommende som var forlatt. Hadde han noe utstyr, mat o.s.v. Er ikke godt å vite, men jeg finner det jo litt rart å forlate noen på den måten.

Jeg har i likhet med Atomsilda vært på tur med folk jeg aldri kommer til å dra med igjen, men forlate de mens jeg var på tur... Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hahaha ingen som kommentere at han ringte see-king etter 4 timer?! Har personlig litt mer stolthet enn som så. Tror rett å slett at de ikke hadde noe der å gjøre.

Jada, du og Bear Grylls :).

Men uansett dagens beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5653362.ece

Femundsmarka må være ett utrygt sted, bare egnet for de hardeste av de harde...........nå har det skjedd igjen! Hva med fjellregel nummer 1? Legg ikke ut på langtur uten trening!

Tja, vi aner jo ikke hvorfor han ba om hjelp.

Har sagt det før og sier det igjen, jeg synes det ofte blir for dumt å sitte på sin høye hest og dømme i hytt og pine uten å vite stort om årsaker.

Jada, det kan godt hende det er kritikkverdige årsaker, men som sagt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å hevde at det er tilfelle i denne saken, så er det nok en del som ser på utsiktene for å måtte forlenge en tur for å ta en hviledag eller to som en katastrofe og en prekær nødsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel :)

..For å si som mitt gamle troppsbefal under helvetes uka

- "aspirant rote" du tror det kanskje ikke, men nå som du er så sliten som du tror, så har du 80% mer å gå på hvis du er sterk i hodet. Men når det gjelder deg så tror jeg du er så evneveik at du må gi deg nå.

puh. jeg kom meg gjennom hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet sier nesten rett ut at aldri skulle vært hentet.

Det er din tolkning.

Det er mange andre muligheter til å bli sliten enn mangel på trening og kondisjon. Om vi snur på det finnes det sikkert endel forulykkede som kunne vært reddet om de hadde hatt innsikt og mot til å be om hjelp. Dessuten hadde kanskje samfunnet spart både tid og penger.

Uten å hevde at det er tilfelle i denne saken, så er det nok en del som ser på utsiktene for å måtte forlenge en tur for å ta en hviledag eller to som en katastrofe og en prekær nødsituasjon.

På en annen side er det mulig å tenke seg at en slik hvil allikevel ville føre til savnetmelding og leteaksjon.

Jeg tror vel gjerne dere har rett begge, poenget var bare at det er ikke alltid alt som er slik det ser ut som i første omgang. Eller for å si det slik: Det hender faktisk at en 18-åring kan omkomme i en trafikkulykke uten at han forårsaket og var skyld i den selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har også dratt på tur med folk som jeg aldri tar med på tur igjenn.

Har blitt såpass gammel at jeg orker ikke å dra med på tur med folk jeg ikke kjenner, vet om eller har skjønt at de er dugende fjellfolk.

Min terskel for å ringe / tilkalle hjelp er nokk rimelig høy. Da måtte jeg ha skadet meg slik at jeg rett og slett ikke klarer å gå.

Evt. havne opp i så dårlig vær med så lite utstyr at det er fare for liv. Evt. ødelegge / miste utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dratt på tur med folk som jeg aldri tar med på tur igjenn.

Har blitt såpass gammel at jeg orker ikke å dra med på tur med folk jeg ikke kjenner, vet om eller har skjønt at de er dugende fjellfolk.

Min terskel for å ringe / tilkalle hjelp er nokk rimelig høy. Da måtte jeg ha skadet meg slik at jeg rett og slett ikke klarer å gå.

Evt. havne opp i så dårlig vær med så lite utstyr at det er fare for liv. Evt. ødelegge / miste utstyr.

... eller har med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.