Gå til innhold
  • Bli medlem

Solio solcellepanel / Nomad 7


Lofoten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med noen av solcellepanelene?

Jeg er på utkikk etter et produkt som kan lade mobilen med jevne mellomrom, helst så lett som mulig men ikke på bekostning av kvalitet.

Da Mono-i og Rocsta bare gir 1000mAh vil jeg tro valget står mellom Mono eller Classic som gir 1650mAh?

Classic lades jo dobbelt så fort opp i forhold til Mono, men så veier den jo dobbelt så mye også.

Tanker?

http://www.solio.com/chargers/our-products/

solio-monoi.pngsolio-mono.pngsolio-rocsta.pngsolio-classic.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Har sett på de samme... men klarte aldri å bli enig med meg selv at det var bra varer...

Har sett noen bra kritikker av dem, men skal man stoppe for å lade? Tror ikke den er så praktisk.

Denne derimot, som jeg har på vei i posten, får mye skryt:

http://www.goalzero.com/shop/p/11/Nomad-7-Solar-Panel/3:1/

Å henge panelet på sekken sørger for at du får uttelling for solskinn når du er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Har kjøpt fra england, men selv der måtte jeg få det videresendt via en UK adresse.

Jeg er veldig usikker på watt-angivelsene for solio. Et norsk nettsted sier 9W(!!)

http://www.outnet.no/no-solio/classic-charger.php

Et annet sier 0,93W(!!!)

http://www.reuk.co.uk/Solio-Magnesium-Edition-Product-Review.htm

Og andre igjen sier 1,5-5W.....

http://www.solarenergy-solarpower.com/solar-products-solio-charger.html

Hvordan fester du denne effektivt til sekken slik at den har god solfanging hele tiden? Det må nesten bli på topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det enkleste er sikkert topplokket.

Likte Nomad sin løsning med Guide 10 Battery Pack, da kan man jo fullade 4 batterier før man drar på tur så har man litt backup til mobil uansett hvordan været skulle bli!

Ved å hele tiden ha den hengende på sekken vil man sikkert klare å ha fire batterier klar til bruk til en hver tid, for å bruke i GPS eller annen elektronikk.

Produktet virker lovende så tror nesten jeg må gi det et forsøk jeg også!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har lurt litt på dette med ytelsen til disse to produktene. Nomad (7W) er fysisk en del større enn Solio(?W) - så hvem er best?

Jeg sammenlignet de to ved å se på størrelsen på selve panelene. Jeg tror vi kan anta at begge panelene er av ganske lik kvalitet og gir lik effekt per mm2 panel.

Lang utregning kort gjort - så har Nomad et areale på 593cm2, mens Solio er på kun 75cm2!!

Dette utgjør en enorm forskjell i effekt.

Den ene nettsiden jeg linket til over oppgir effekten av Solio til 0,93W. Det er nesten samme forhold som arealet over skulle tilsi.

Solio lader 169mA@5,5v. Hvis Nomad faktisk gir 7W, vil den ved samme spenning gi en ladestrøm på 1272mA. Alt dette er selvfølgelig ved optimale ladeforhold.

Hvis du vil lade 4stk 2000mAh tar det i teorien da bare halvannen time å lade med Nomad, og over 11 timer med Solio.

Håper ikke jeg bommer helt på tallene her nå :D

http://www.youtube.com/watch?v=9mzYZ4B36Ig - ca 22s inn i filmen ser du panelet på en ryggsekk.

Jeg skal koble mitt panel til denne banken fra dealextreme:

http://www.dealextreme.com/p/4200mah-portable-dual-panel-solar-power-battery-pack-for-cell-phones-and-usb-gadgets-40210

Bestilte den før jeg kom over Nomad, så det var litt unødvendig med solcelle på denne også.

En av fordelene med denne, er at den har justerbar spenning ut - opp til 9V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på dette med ytelsen til disse to produktene. Nomad (7W) er fysisk en del større enn Solio(?W) - så hvem er best?

Jeg sammenlignet de to ved å se på størrelsen på selve panelene. Jeg tror vi kan anta at begge panelene er av ganske lik kvalitet og gir lik effekt per mm2 panel.

Lang utregning kort gjort - så har Nomad et areale på 593cm2, mens Solio er på kun 75cm2!!

Dette utgjør en enorm forskjell i effekt.

Den ene nettsiden jeg linket til over oppgir effekten av Solio til 0,93W. Det er nesten samme forhold som arealet over skulle tilsi.

Solio lader 169mA@5,5v. Hvis Nomad faktisk gir 7W, vil den ved samme spenning gi en ladestrøm på 1272mA. Alt dette er selvfølgelig ved optimale ladeforhold.

Hvis du vil lade 4stk 2000mAh tar det i teorien da bare halvannen time å lade med Nomad, og over 11 timer med Solio.

Håper ikke jeg bommer helt på tallene her nå :)

http://www.youtube.com/watch?v=9mzYZ4B36Ig - ca 22s inn i filmen ser du panelet på en ryggsekk.

Jeg skal koble mitt panel til denne banken fra dealextreme:

http://www.dealextreme.com/p/4200mah-portable-dual-panel-solar-power-battery-pack-for-cell-phones-and-usb-gadgets-40210

Bestilte den før jeg kom over Nomad, så det var litt unødvendig med solcelle på denne også.

En av fordelene med denne, er at den har justerbar spenning ut - opp til 9V.

Min erfaring er at et moderne panel på 148x67cm gir maksimalt rundt 7000mA ved ladespenning på rundt 14v. Dette gir en effekt på 9,9mW/cm2. Det betyr at

Solio gir maksimalt

9,9*75 = 743mW

Nomade gir maksimalt

9,9*593 = 5871mW

dersom solcellenes yteevne ligger i normalområdet på 11-13%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

takk, flott innspill. Det bekrefter ihvertfall at Nomad ikke er helt på bærtur. Mine beregninger på overflateareale har sikkert også en feilmargin på 5-10% (målt bilder på skjermen:)).

Det finnes paneler som er mer midt i mellom disse to størrelsene, og så har du de nye fleksible panelene fra Brunton, men disse koster flesk.

Jeg har sett sekker med solcellepanel integrert, og det vil ikke overraske meg om slikt kommer mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er vanskelig å få dette fra USA for øyeblikket!

Prøvde å bestille fra produsentens nettside men de sender ikke internasjonalt. Prøvde å legge inn ordren via Jetcarrier men gikk ikke det heller..

Eneste nettbutikken jeg fant som hadde alt inne var ems.com. Fikk lagt inn ordre der med Jetcarrier, men fikk kontra i dag at den var kansellert.

Hvor i England har du bestilt fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solio har vært diskutert her tidligere - i en annen tråd, og der var det flere som lovpriste produktet!! Var vist grei nok til å lade mobil og småelektronikk på tur. Bestilte en fra ebay nå nyss, har ikke den helt store troen på produktet - men skal nå prøve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hva med feks FEATHER2 10W fra http://www.humanedgetech.com/shop/product.php?productid=262&cat=4&page=1 Er det verd 200 dollar ekstra?

Ivar

Dette ser jo ut som et skikkelig produkt. Her betaler du for at det er fleksibelt/tynnfilm (2mm) og dermed mye lettere enn Nomad, samt ca 20% bedre effektivitet.

(Enda) et godt eksempel på at man betaler mye for lettvektsprodukter :D.

Funksjonsmessig så liker jeg at man har 5V(USB-spec) og 12V fra Nomad sine paneler, men det bør ikke være vanskelig å løse dette.

Hvis du ser på grafen, så kommer Nomad godt ut, og da er det primært vekten som avgjør hvor god valuta du får for pengene:)

Selv prøver jeg med Nomad - så får jeg se om jeg vil betale for fleksibelt panel etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest PaperCut

Da har jeg fått mitt Nomad panel, og dette produktet lukter det kvalitet av. Jeg har ikke gjort annet enn å lade opp et sett med Eneloops, men jeg gleder meg til neste helgetur på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :)

Hva måtte du ut med?

(eventuelt hvordan fikk du det til norge?)

Jeg har sendt en mld til en jeg "kjenner" i england om han kan videresende, ikke fått svar enda.

Vanskelig produkt å oppdrive.

Pr i dag har jeg en batteripakke som klarer 2-3 oppladinger på telefonen (6000mAh max)

men om man kunne vært så "miljøvennlig" å ha med et lettere solcelle panel hadde jo det vært topp!

Å dette imponerer virkelig på spesifikasjoner vs pris (om man bare får tak i det)

Skriv gjerne mer når du får testet mer, jeg lytter ivrig... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

£76 + frakt (£10) betalte jeg, og pakken seilte elegant gjennom tollen.....

Handlet med denne selgeren - og er veldig fornøyd med servicen!

http://shop.ebay.co.uk/msolar/m.html?_dmd=1&_ipg=50&_sop=12&_rdc=1

Send en hyggelig forespørsel, så sender de sikkert direkte til Norge igjen.

Rent teknisk så er vel nytten av et solcellepanel størst på noe lengre turer enn 2-3 dager, da man kommer ganske langt med noen lithiumbatterier og en batteribank med kobling til mobil, gps osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt Solio "classic" noen uker og det fungerer helt greit for lading av telefon og ipod!

MEN jeg leter etter noe som kan lade fx kamerabatterier i en "krisesituasjon"......noen som har noe å anbefale der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon dSLR batterier?

Se etter USB / PC-lader for disse batteriene?

Kan jo hende det finnes... dealextreme eller ebay...

Edit : poenget er da at man får laddet de med hvasomhelst som har 5v USB.

Som en batteripakke eller et solcellepanel med USB ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt Solio "classic" noen uker og det fungerer helt greit for lading av telefon og ipod!

MEN jeg leter etter noe som kan lade fx kamerabatterier i en "krisesituasjon"......noen som har noe å anbefale der??

Har du da kun ladet med solcellene? Har testet flere av de små solcelleladerne med innebygget batteri men synes de lader forferdelig dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det er derfor jeg synes Nomad er smart. Den har både USB og 12V ut, samt den proprietære utgangen til goal zero på 6.5V. Da er det ikke mye man ikke kan lade idag.

Selv iphone's effektbehov burde være dekket, men det kan ikke jeg teste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen ladet jeg Solioèn via USB kabel, men har kun brukt solcellene i ettertid! Og ja de må ha sol (og varme) så fort det blir overskyet kobler den ut oppladingen ser det ut til. Men fungerer tilfredstillende for mitt tlf/ipod bruk når jeg er på tur. synes ikke det tar sååå lang tid å fullade solioèn via solcellene, men har ikke tatt tiden på det - det avhenger selvfølgelig av solstyrken!

Det er faktisk den første av en rekke billige solcelle saker jeg er fornøyd med!

Ja jeg leter etter noe som kan lade batterier til Nikon - EN-EL3A og EN-EL4......

men ikke akkurat ett must!! Hadde bare vært moro å finne noe som kan benyttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.