Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ski?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hej Alle.

Er der nogle af jer som kan foreslå nogle ski til tur i Jotunheimen (ingen top ture), men som jeg også kan bruge til at gå i spor?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Jakob !

Alle skifabrikker lager gode ski til det formål du skal bruke dem. Selv bruker jeg et par "Madshus Voss" ("waxable") som jeg er godt fornøyd med. Slå opp på hjemmesidene til leverandørene så kan du vurdere selv, f.eks. www.madshus.no og www.asnes-ski.no. Du bør ikke velge før du har vært i forretningen og snakket med selgeren. Husk at støvler og bindinger må passe til skiene og bruken av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hej Ski-Gjest.

Jeg kan se på Madshus´ hjemmeside at skiene fåes i flere forskellige længder.

Jeg er 182 cm høj.

Hvor lange skal mine ski da være?

Mvh

Jakob

Ps. Er det "Voss" eller "Voss Multigrip E+" du har??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Jakob ! "Multigrip" er en "smørefri" ski, d.v.s. en ski som du slipper å smøre med voks (glivoks og festevoks/klister). ( "waxfree" på engelsk). Det kan være en fordel i enkelte situasjoner når det er vanskelig å velge festesmurning, men skien gir ofte dårligere gli i utforkjøringer. Det er nok riktig å si at det ikke er så mange som velger denne type ski. Jeg har selv også et par Madshus Voss smørefri, men jeg liker dem ikke.

Når det gjelder lengden på skiene vil jeg tro at et par som er 200 - 210 cm vil være passe for deg som er 182 cm høy. Forretningen der du kjøper skiene bør kunne gi deg et råd. Selv er jeg 175 cm høy og bruker ski mellom 185 cm og 200 cm.

På hjemmesiden til www.swix.no finner du veiledning om smøring av ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilengde 200cm eller 205cm ville jeg anbefalt deg.

Når det gjelder smørefri eller ikke smørefrie ski, så er det ganske mange som kjøper smørefrie ski også. Spesielt de som ikke er mye på ski, og ikke orker sette seg inn i det med skismørning, rensing osv. Mange velger faktisk smørefrie med argumentet at klister er så klissete :)

Av de mer erfarne kjøpere av smørefrie ski er en del som foretrekker smørfritt slik at de kan ha på feller når det blir brattere uten og måtte fjerne smørning først. Dette har selvfølgelig litt med terrenget her på Sunnmøre å gjøre, der det er mye opp og ned og folk flest går med feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.