Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd om turklær til dagsturer.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei :)

Jeg har lest litt rundt om forskjellige turklær, men det er så mye å forholde seg til.

Jeg har i det siste begynt å gå en del på tur i skog og på fjellet, og da snakker vi dagsturer på opptil kanskje 6-8 timer.

Jeg liker LETT bekledning. Jeg fryser ikke spesielt lett, og blir fort varm (men er i ganske god form).

Jeg mangler egentlig klær til å gå tur i når det er litt ruskevær ute. Jeg trenger noe å gå i en del timer når det regner litt på grå dager på vår, sommer og høst.

I første omgang trenger jeg meg en skikkelig Jakke

-Den må være vanntett.

-Den må være vindtett.

-Den må puste bra.

-Ikke være for varm. Jeg kan heller ta på meg en tynn ullgenser under.

-Den må være lett.

Så hadde det hvert greit med en bukse man kan ta på seg på dager det regner:

-Hva er greiest. En tynn, lett vanntett bukse man hiver utenpå den buksen man bruker til vanlig?

-Eller en skikkelig "all in one" bukse som kan brukes som eneste bukse på slike dager?

-Den må være lett.

-Den bør puste greit. (Ikke fullt så viktig som med jakken (?))

-Kom gjerne med forslag til begge løsningene :)

Jeg bruker stort sett lette vindtette joggebukser på tur. Noen som har forslag til gode, lette beveglige, pustende turbukser man kan bruke på dager det ikke regner?

Utstyret blir sikker brukt gjennomsnittlig 2-3 dager i uken.

Jeg er ikke ute etter det dyreste utstyret. Men det viktigste er at jeg ikke kjøper meg noe som jeg ikke blir fornøyd med! Jeg betaler gjerne det jeg må for å styre unna de dårlige produktene.

Takker på forhånd, og kom gjerne med forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker helsport lårings og helsport poncho som dekker over meg og sekken....låringsen fungerer godt sammen med ponchoen, ikke så godt med en vanlig regnjakke (låringsen dekker ikke skrittet). Gikk 8 timer i pøsende regn med ponchoen i forrige uke, sekken var fremdeles tørr da jeg kom frem. Selv så svetter jeg meg vått...litt avhengig av hvor fort jeg går. Skal jeg holde meg helt tørr så bruker jeg bergans superlett regnjakke under ponchoen, trenger vanligvis bare en tshorte under bergansen da. http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=408&prodid=15120

Ponchoen fungerer også ypperlig som en vindpose du kan krype inn i om du tar deg en pause. Exped bivi poncho er kanskje verdt å sjekke ut. Har ikke prøvd denne ennå, men den har mer funksjoner enn helsporten..kommer frem av videoen:

Syntes det er viktig å finne frem til regntøy som funker for deg, ingenting er mer demotiverende å våkne i teltet og høre pøsende regn og du vet du må traske i våte klær noen timer.

Jeg ville også tenkt nøye gjennom hvis en eller annen selger vil pakke på deg en membranjakke til et par tusen kroner...jeg syntes det finnes mer vanntette og billigere løsninger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også søkt etter info om klær for en god stund siden. Det er ikke lett å finne fram i jungelen av gode tips og mye utvalg. Mitt første tips er å kjøpe på tilbud. Det er ganske mye å spare. Eller sjekk i usa, f.eks. www.backcountry.com (fins fler så det lønner seg å sjekke). For import til Norge sjekk www.jetcarrier.com. Skal man kjøpe mye er det absolutt å anbefale.

Jeg endte opp med Mammut både som bukse og jakke. Jakka ble kjøpt på 70% tilbud. Den er tynn, vanntett og vindtett og er helt super. Jeg blir fort varm og denne er mitt i blinken for meg.

Samme med buksa egentlig. Meget behagelig å gå med og så har den feste til belte, noe mange bukser ikke har. En bukse som er tett og høy i livet og med seler er helt håpløst for meg. Alt for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hei, og takk for svar :)

Den bergans jakken så ut til å være en aktuell kandidat ja :) Men ponco tror jeg ikke er noe for meg. Det henger og slenger litt for mye for min smak.

Er det ikke litt risky å kjøpe fra utlandet da? Tenk om størrelsen ikke passer helt? Da er det vel ikke så lett å få byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt risky å kjøpe fra utlandet da? Tenk om størrelsen ikke passer helt? Da er det vel ikke så lett å få byttet?

Hei.

Du kan jo evt. sjekke rundt og prøve noen jakker/størrelser før du bestiller.

Med de spesifikasjonene du setter opp tenker jeg å anbefale deg to løsninger.

Den ene er å bruke en syntet eller bomullsjakke til turene dine og ha en jakke i GoreTex paclite til å dra over dersom det skulle begynne å regne. Paclite er tynt og lett, men går selvsagt lettere i stykker samt har kortere levetid før man må reimpregnere.

Det andre tipset mitt går ut på å kjøpe en jakke i GoreTex Proshell (Norønna, Arc'teryx, Hagløfs, The North Face + flere andre) eller evt. et annet membran som f.eks Dermizax (Bergans), H2No (Patagonia) eller eVent (Rab, Montane m.fl). Det viktige her er muligheter for lufting (lange nok glidelåser under armer, utlufting ved mansjetter) da "pustende" tekstiler egentlig ikke slipper ut luft, men vanndamp. Unngå jakker med nettingfor da dette gjør at våt jakke tar lengre tid å tørke.

Dersom du ønsker å lese mer om eVent og GoreTex ta en titt på disse linkene:

http://www.eventfabrics.com/index.php

http://www.gore-tex.se/

Bergans produserer ikke sitt eget membran Dermizax. Det er produsert av Toray og finnes i flere varianter. Google evt. Toray for mer info.

Jeg har div. jakker fra Norrøna, Arc'teryx, Patagonia. Alt fra minimalisktiske jakker til heavy duty jakker med klaffer foran glidelås m.m.

Du bør vurdere om du ønsker lang jakke, kortere type, hvor mange lommer du mener du trenger, minimalistisk snitt o.s.v.

Ellers så inneholder denne linken en del gode tips/info:

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/skallbekledning.html

Fjellforum har også en del tråder om de forskjellige membranene. Bruk søkfuksjonen oppe til høyre.

Håper dette ikke økte forvirringen.

Når det gjelder bukse vil jeg tipse deg om å kjøpe en bukse med utluftingsmuligheter nedover bena, selv har jeg gode erfaringer med Bergans Rask. Hel glidelås nedover hvilket gir utmerket lufting samt gjør det enkelt å ta på seg bukse uten å måtte ta av støvler/sko. Glidelåsen på Rask er av den vanntette typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke: Marmot Super Mica - veldig lett, vann- og vindtett, puster bra (gode ventilasjonsmuligheter), bra hette, hyppig på salg på XXL. Har hatt en slik en siden august og brukt den til løping, fjellturer med og uten sekk. Nå har fruen fått seg en hun og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.