Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og komprimerbart liggeunderlag


Izzy

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen av dere som har lengre tids erfaring med f.eks Therma-Rest NeoAir liggeunderlag og kan si noe om holdbarhet og bruksvennlighet?

Eller noen som vet om liggeunderlag som er like -eller tilsvarende lette og komprimerbare? Og som dere er fornøyde med i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Hei!

Er det noen av dere som har lengre tids erfaring med f.eks Therma-Rest NeoAir liggeunderlag og kan si noe om holdbarhet og bruksvennlighet?

Eller noen som vet om liggeunderlag som er like -eller tilsvarende lette og komprimerbare? Og som dere er fornøyde med i bruk?

Vet ikke om jeg kvalifiserer for "lengre tids erfaring" enda, men jeg har brukt mitt NeoAir i et snaut år nå og er veldig godt fornøyd.

Jeg passer imidlertid godt på det og er selektiv på hvor jeg legger meg til dersom jeg ikke har noe under underlaget.

På snø supplerer jeg med Bamse Extreme, en kombinasjon som er nydelig (men selvfølgelig også i et annet vektsjikte totalt :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Neo Air og er meget fornøyd.Veldig behagelig å ligge på. Største problemet med Neo Air er at det er litt glatt og veldig bråkete dersom dere er flere i samme telt og ligger urolig. Da ville jeg valgt nye Neo Air Trekker som veier 200 gram mer men har omtrent samme pakkvolum. Det er ikke så glatt, ikke så bråkete og virker mer solid. Har ikke opplevd noen lekasje på noen av underlagene. Mitt valg er Neo Air på lette soloturer. Neo Air Trekker blir brukt når jeg deler telt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trenger Large versjonen så ta en titt på Exped Synmat UL 7.

Har høyere R verdi enn Neo og er en del billigere.

Har bare så vidt testet mitt så jeg kan ikke si så mye om holdbarhet enda men godt å ligge på.

Pakkvolum og vekt er lav. Det knitrer heller ikke slik som Neo gjør.

Er du ikke så opptatt av R verdi og skal bruke det om sommern fines det og en Airmat UL 7 som er enda litt lettere og billigere. Føres bl.a hos Amfibi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter borgeren: Exped Sunmat UL7 er ett glimrende liggeunderlag. Liker at de har egne inn / ut ventiler og det føles mere robust og stille enn NeoAir (som jeg bare har sett og tatt på i butikk).

Når det gjelder holdbarhet så er det fro tidelig å si, har bare brukt det 5 netter hitill.

Er du redd for punktering, ta med ett jysk undelag på 120-140 g som ekstra beskyttelse, de koster bare en femtilapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er litt usikker, men jeg mener å huske at Fimax her på FF har NeoAir. Fler og fler av sveisingene mellom luftkanalene hans gikk opp og underlaget fikk en foruroligene likhet med en hval.

Søkte litt og fant tråden hvor dette er beskrevet/avbildet:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21353

(litt nede i tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter borgeren: Exped Sunmat UL7 er ett glimrende liggeunderlag. Liker at de har egne inn / ut ventiler og det føles mere robust og stille enn NeoAir (som jeg bare har sett og tatt på i butikk).

Når det gjelder holdbarhet så er det fro tidelig å si, har bare brukt det 5 netter hitill.

Er du redd for punktering, ta med ett jysk undelag på 120-140 g som ekstra beskyttelse, de koster bare en femtilapp

Hvordan er det og blåse opp dette underlaget? Ser at det går ann og kjøpe pumpe separat.

Her er Ajungilak sitt tillsvarende. Med integrert pumpe.

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/light-pump-mat-1060376

183x55x7.5 - 570g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt neo air i to år nå. både frøkna og jeg bruker disse.. vi lar også hundene ligge/gå rundt på den.. i begynnelsen prøvde vi å holde dem unna, men det ble bare tull..

det du finner ut etter noen timer på det er at du vil ha MYE mindre luft i den enn du tror... dvs når det ikke er oppblåst til den omtrent sprekker tåler den mye mer også :)

jeg anbefaller den på det varmeste, men jeg bruker dem ikke om vinteren (just in case) og jeg har med lappesett.. aldri brukt

og jeg bruker dem bare inne i teltet eller jervenduken

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tusen takk for alle svar folkens. Flott å høre andres erfaringer både for og imot. Jeg visste ikke at NeoAir knitret/støyet slik men så nettopp en video på youtube som bekreftet det! Men jeg skjønner av dette at jeg har flere underlag å velge imellom som veier ca det samme og til og med er halve prisen av NeoAir. Har lest igjennom tråder og henvisninger til test og underlag.

Jeg har aldri hatt oppblåsbart underlag, har hatt et Bamse Exstreme til nå men ønsker å finne et annet ultralett og svært komprimerbart fordi jeg skal transportere det bak salen på hesteryggen. Jeg hører også hva dere sier om underlag og hund eller ikke "hundevennligt", siden jeg har hund som også er med på tur. Jeg vet ikke hva R-verdi er men siden jeg drar på fjellturer hvor det fort kan bli noen minusgrader på natta må jeg ha et underlag hvor kulden ikke slår igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Tenk også på størrelsen du velger. Jeg er 184 høy og og er fantastisk glad for å slippe å ligge på 183x50cm stort liggeunderlag (mitt er 196x63cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synmat er vel beregnet ned til -4 bare fra produsent. Så tenker du bruke det vinterstid ville jeg brukte bamse under(har du noe å sitte på ute og). Alternativ er å kjøpe Downmat istedet. Det veier jo mer igjen men er vel noe mer slitesterkt i trekket. Så tåler det vel i 24 i 7cm versjon. Den finnes og i large versjon Men da begynner det veie 1 kilo og mer.

Synmat UL finnes ikke i large. Jeg er 186 og greier med med 183x52. Har en oppbålsbar pute i enden så det blir litt lenger liggelengde enn underlag tilsier.

Om vinteren har jeg Downmat 9DLX som er 196x65 eller noe. Men det veier 1,3 kilo. Greit nok når man har pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er litt bekymringsverdig at sportsnett.no sier dette om Exped Sunmat UL 7: "men punkteringsnivået er tatt noe ned for å oppnå den ekstremt lave vekten" sitat slutt. Det er vel nettopp punktering som er det største problemet med oppblåsbare underlag, ikke sant. Kanskje NeoAir Trekker likevel er det mest solide alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Men det er litt bekymringsverdig at sportsnett.no sier dette om Exped Sunmat UL 7: "men punkteringsnivået er tatt noe ned for å oppnå den ekstremt lave vekten" sitat slutt. Det er vel nettopp punktering som er det største problemet med oppblåsbare underlag, ikke sant. Kanskje NeoAir Trekker likevel er det mest solide alternativet?

Nå har ikke jeg erfaring med Exped, men jeg tror det er vanskelig å beregne et "punkteringsnivå". Bruke(re)n er nok den største risikoen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg helst bruker Neo Air Trekker ser jeg noen fordeler hos Exped, spesielt ventilene og muligheten for å blåse opp madrassen ved hjelp av en vanntett pakkpose. Dette går på sekunder med min Downmat DLX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Selv om jeg helst bruker Neo Air Trekker ser jeg noen fordeler hos Exped, spesielt ventilene og muligheten for å blåse opp madrassen ved hjelp av en vanntett pakkpose. Dette går på sekunder med min Downmat DLX.

Å blåse opp Neo Air er det jeg liker minst.... men det er kanskje mulig å gjøre det med en pumpe eller noe der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo solgt mange downmats og vanlig synmats. kan ikke huske jeg har kommet over noe særlig skriving at de har punktert i noe grad.

Klart det er litt tynnere stoff i disse UL utgavene. Men det handler jo om bruk. Oppblåsbare underlag er ikke noe jeg har ved siden av bål.

Ei heller noe jeg har ute av teltet og sitter på. Er forsåvidt ok med Downmat om vinteren så lengeman sitter på snø.

Men slike bør ikke ut i stein etc. Derfor jeg har et kjempelett Jysk underlag i tillegg.

Får jo se hvor mye Synmat UL tåler etterhvert. Skal jo dele telt med bikkja. Viktig og ikke klippe klør rett før telttur.

Normalt har jeg og soveposen liggende oppå underlaget npr jeg ikke er i teltet så hu tråkker evt på soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo solgt mange downmats og vanlig synmats. kan ikke huske jeg har kommet over noe særlig skriving at de har punktert i noe grad.

....

Jeg har sprukket to Downmats og omgjort en NeoAir til en "hval". En venninne opplevde at en kamerat mista kniven og dermed punkterte Downmaten, og dun fløt ut over alt.

Første gang jeg sprakk Downmaten var da jeg hadde blåst den kraftig opp. Det ar en kald høstnatt og furrubålet spraket ikke, så jeg trakk matta nærmere. Den ble varmet opp - og vips så sprakk den. Neste gang satt jeg på Downmaten, da jeg skrudde på ventilen. Downmaten sprakk innvendig - dun føk ut av ventilen. Fikk ny matte begge gangene.

NeoAiren min sprakk innvendig i limingen etter ikke mange turer. Tror nok det var noe feil med den produksjonsrekka - fikk en ny.

Alle oppblåsbare underlag er utsatt Jeg er forbauset over hvor god kvalitetet det er på NeoAir i forhold til hvor lett den er. Synes også kvaliteten er god på Downmaten. Har hatt NeoAiri over to år, og Downmat i nesten ti år.

post-3635-133474753611_thumb.jpg

post-3635-133474753616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt NeoAir mye, men har brukt det nok til å danne meg noen meninger.

Det største minuset er at bredden. Når du ligger på ryggen faller armene ned på siden; noe som kan være litt irriterende siden du ligger et godt stykke over bakken. Min sovepose er forholdsvis tight så armene blir fanget opp av soveposen. Ulempen med dette er at soveposen strammer seg over magen og mister noe isolasjonsverdi.

Når det er sagt så er NeoAir meget lite og lett. Du sparer mye plass og vekt. På grunn av dette vil jeg fortsette å bruke NeoAir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt NeoAir mye, men har brukt det nok til å danne meg noen meninger.

Det største minuset er at bredden. Når du ligger på ryggen faller armene ned på siden; noe som kan være litt irriterende siden du ligger et godt stykke over bakken. Min sovepose er forholdsvis tight så armene blir fanget opp av soveposen. Ulempen med dette er at soveposen strammer seg over magen og mister noe isolasjonsverdi.

Når det er sagt så er NeoAir meget lite og lett. Du sparer mye plass og vekt. På grunn av dette vil jeg fortsette å bruke NeoAir.

kjøp large -> den er ganske så mye bredere enn reg. og med.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.