Gå til innhold
  • Bli medlem

Pumpe til Optimus 8R og 123R - samt hjelp til test av ny ovn?


haknuts

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er den lykkelige eier av begge disse flotte primusene. Får til problemfri forvarming med enkel håndspåleggelse. Mistenker dog at denne metoden å lage trykk på kan by på utfordringer under spesielle forhold. Hvilken pumpe bør/kan kan da velges, og hvor får man enklest/billigst kjøpt slik?

Har en følelse av at min samling av slike "duppedingser" (min kones beskrivelse), går mot slutten. Har tilfredsstilt nostalgi og kosefaktoren ned de ovennevnte, og har ditto hightechbrennere som motvekt.

En tilfeldig kontakt med en ikke-representert utenlandsk produsent av biogassovner for turbruk, har resultert i at de sender meg noen modeller for utprøving, forutsatt at resultatet blir publisert i vårt eminente og populære forum.

Dersom noen skriveføre og teknologi-nyskjerrige friluftsentusiaster i det sentrale østlandsområdet planlegger en tur i den nærmeste tiden, stiller jeg ovnene til disposisjon. De er underveis til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
.../biogassovner for turbruk.../

Hei.

Ser for meg ovn for oppvarming av større telt, eller?

Har forsøkt å forestille meg dette, men er enig med Phaser;

det ville vært fint med ytterligere info samt evt. bilder.

Jeg skal på tur i 3 uker om ikke lenge og kunne vurdert å teste denne dersom den fyller kriteriene mine/bruksbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ovnene det er snakk om kommer fra http://www.woodgas-stove.com/

Dere har sikkert vært borti lignende design før. Oppfinneren av denne ovnen har lagt til en vifte i bunnen, som kort fortalt presser luft gjennom brenselet og opp i brennsonen hvor det oppstår forkulling og gasser - som brenner meget rent.

Pga viften spiser ovnen det meste du putter i den - pellets, kvister, kongler - tom gess og løv.

For utfyllende bakrunnsinfo se også

http://journeytoforever.org/biofuel_library/TurboStove.pdf

Fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg samlet endel info om disse ovnene

Woodgas Camp Stove LE (light edition)

-Heat Output - high power: 10,000 BTU/hour (3 KW)

-Heat Output - low power: 5,000 BTU/hour (1.5 KW)

-Burn Time: 10-12 Minutes for single charge of twigs

-Burn Time: 40-50 minutes for single charge of sawdust pellets (Anm: 16kg koster kr 50 på Felleskjøpet)

(burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

-Fuel Consumption - high power (dry): 1.7 lbs/hour (0.8 Kg/hour)

-Fuel Consumption - low power (dry): 0.9 lbs/hour (0.4 Kg/hour)

-Total Height: 6.5" (16.5 cm)

-Total Diameter: 5" (12.7 cm)

-Fire Pot Height: 4" (10.1cm)

-Fire Pot Diameter: 4" (10.1cm)

-Total Weight: 1 lb 10 oz (740g)

-Power Usage: ~150mA at 3V (high power)

-Power Usage: ~140mA at 3V (low power)

-Batteries (not included): 2-AA Battery Life (Alkaline): 10-11 hours

Woodgas Camp Stove XL (extra large)

-Heat Output - high power: 12,000 BTU/hour (3.6 KW)

-Heat Output - low power: 9,000 BTU/hour (2.7 KW)

-Burn Time: 20-24 Minutes for single charge of twigs

-Burn Time: 1Hr 10Min - 1Hr 24Min for single charge of sawdust pellets (burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

-Fuel Consumption - high power (dry): 2.2 lbs/hour (1 Kg/hour)

-Fuel Consumption - low power (dry): 1.6 lbs/hour (0.7 Kg/hour)

-Total Height: 9" (22.9 cm) Total Diameter: 6" (15.25cm)

-Fire Pot Height: 6.4" (16.3cm)

-Fire Pot Diameter: 4.6" (11.7cm)

-Total Weight: 2 lb 3 oz (970g)

-Batteries (not included): 2-AA Battery Life: (Alkaline): 8 hrs

Fra www.woodgas-stove.com:

The camping stove works exactly as they say it does

Filed under: Uncategorized — admin @ 12:35 am

“I recently received a WoodGas Camping Stove from iENERGY, and since my son is a Boy Scout who frequently goes on camping trips, I thought we’d try the stove out. iENERGY claims that the stove “burns almost any fuel nature provides-including twigs, pine cones or any plant-based fuel-and provides the cleanest heat in even the remotest area.” We discovered that the stove works exactly as they say it does-you get as much heat or more than from the traditional propane camping stoves, and it runs on anything you happen to find in the forest. We fried a bunch of bacon and eggs using only dried weeds, leaves and sticks.”

Glenn Sacks, Newspaper Columnist & Radio Show Host www.glennsacks.com

October 3, 2006

I took my WoodGas camping stove to my daughter’s soccer game

Filed under: Uncategorized — admin @ 12:40 am

I recently took my WoodGas camp stove to a soccer game with my daughter. I loaded it with fuel pellets and let it burn on a camera tripod. The weather was cold, rainy and windy. Soon, most of the parents were gathered around warming their hands at my portable warming station. I was the most popular parent in the place!On the low setting, the pellets burned a nice flame for one hour. I then kept it burning with a few pellets every 5 minutes or so. Don’t go to a cold soccer game without one.

Jim, Bonney Lake WA

Feb 15, 2007

post-8799-133474754571_thumb.jpg

post-8799-133474754581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.