Gå til innhold
  • Bli medlem

Trysil/femund//bjørn?


Dovregubben

Anbefalte innlegg

Har aldri tenkt på det før, men nå som kona skal med så har hun blitt litt bekymret for bjørn. Vi har lest alt som er å lese om bjørn og hvordan man skal oppføre seg osv. Men en ting stod det lite om på nettsidene om bjørn, nemlig det med oppbevaring av mat/matlaging. Antar at årsaken til det er fordi det nærmest er et ikke-tema i Norge, men likevel, er det noen som vet om det er nødvendig å i det hele tatt tenke på hvordan man oppbevarer maten? Vi skal en tur på fjellet i Bittermarka nord for Trysil, og primært gå over 1000meter. Bjørnen er vel ikke en gang interessert i vidda? Den holder seg i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Nå er sjansen for og treffe på en Bjørn i Trysil/Femund nesten like liten som å treffe på ett troll på Dovre:)

Men dersom noen tips demper bjørnfrykten til kona, så er det første dere kan tenke på er og unngå matlaging i eller rett utafor teltet.

Prøv og tilberede evt lagre mat ca 100 m fra teltet. Spesielt mat med kraftig lukt som fisk, kjøtt, bacon osv. Også produkter som såpe, myggmiddel, solkrem etc har kraftig lukt og

kan ha en tiltrekkende virkning for bjørnen.

Husk att matlukt setter seg i klærne, så ett tips er og ikke la klær som dere laget mat i ligge i teltet. Pakk dem evt i en vanntett sekk/pose og la dem ligge evt ved plassen dere tilbereder mat.

Det er også ett tips og unngå camping på plasser som det er campet på før da det kan ligge mye matrester og div både over og under jorden som vi ikke kan lukte, men bjørnen kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel mest troll i Jotunheimen er det ikke? Derfor det går så mange kraftlinjer der. For ikke å snakke om de nye monstertrollene på vestlandet, rart at de ikke har rasert Bergen by enda, men de driver nå å prøver å få kontroll på dem. Ser at trollvennene driver og prøver å unngå inngjerdingen. Sukk.

Bjørnen er mer redd dere enn dere er bjørnen.

Så lenge den ikke er skadd så ville jeg ikke tenkt tanken engang.

Tipsene om mat kan komme godt med, men jeg tror ikke dere trenger å være redd.

Si til madamen at Bjørnene ikke liker seg på vidda.

(når det gjelder monstermaster eller ikke så er jeg motstander, men det passet liksom ikke i kontekst med tanke på trolljegeren som resten av første del av innlegget handler om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke helt umulig å treffe på bjørn i Femundsmarka. Vi traff en på 100m hold i påsken for et par år siden. Jeg tipper at den nettopp kom ut av hiet. Har derimot aldri truffet på levende troll...

Til trådstarter: Jeg kjenner ikke til noen i Norge, inkludert meg selv, som tar hensyn til bjørn ved å spise langt fra teltet. Det er tydeligvis ikke noe start problem. Bare gå på tur og nytt den. Skulle du mot all formodning se en bjørn, bør du betrakte det som bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Såklart det er Bjørn i Trysil, Ulv også.

Men jeg har aldri hørt om noen som tar forhåndsregler som om det gjaldt canadisk svartbjønn.

Bjørnene er nok helst i nærheten av sauen, og den er det ikke mye av i Bittermarka eller Femundsmarka.

Men som søstern og jeg har funnet ut, det skader ikke med en tett plastkasse til maten( kjekke for ungene å sitte på i kanoene også) og helle ut gråvann i en grop godt unna lavvuene.

Ellers har jeg null erfaring med denne bjørnen som visstnok skal snike rundt gården her( møkk har vi sett etter den..)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke den amerikanske grizzly bjørnen sammenlignes med norsk, men som Monsen også beskriver i nordkalotten 365 så er en binne med en unge potensielt meget farlig.

Dagens nyhet, grizzly binne i Alaska angrep 7 tenåringer på et såkalt "survival-kurs" 2 drept og 5 fem kritisk skadd - skjedde under en elvekryssing.

http://hisz.rsoe.hu/alertmap/site/?pageid=event_desc&edis_id=BH-20110725-31729-USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.