Gå til innhold
  • Bli medlem

Ausekaret (1202) - Sykkylven


Svein

Anbefalte innlegg

Den siste måneden har vi ikke akkurat vært bortskjemt med finevær på nordvestlandet. Sist mandag og tirsdag var det klarvær av beste type, så tirsdag 15.feb bar det til fjells. Planen var å gå på Høgenykjen/Blåtinden (1165), men da vi kom opp såg vi at det hadde gått skred ned fra Lafjellet. Hellingen i fjellsida er ca 30-35 grader så usikkerheten gjorde at Ausekaret ble målet.

Søndag var siste snøfall med 10 cm, så det var håp om skikkelig føre. Vi parkerte på Fausaskiftet litt over kl. 9. Tempen viste 17 kalde, men sola varmet godt underveis. Vinden var så godt som fraværende. I de nedre delene var det skikkelig puddersnø, men lenger opp i fjellsida hadde det kommet en tynn frostskorpe. Heldigvs ikke så sterk at det påvirket føret noe. Verre var det i de øverste 300m, hvor vinden stort sett hadde blåst vekk nysnøen. Skarp luft og klar sikt, slik vi liker det ;-)

Ausekaret er høyeste topp øst i Sykkylven og har vid og flott utsikt. Her i fra ser man det meste av Rånahalvøya. Også mot øst er utsikten av storformat. En enkel topptur som kan anbefales. Dette var mitt tredje vinterbesøk til toppen, og garantert ikke det siste. Har lagt ut en bildeserie på
http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Sunnmorsalpebilder.htm

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmebilder dette, Svein!

Og 1. ordens oppmålingsvarden på Ausekaret/Auskjeret/Øsekaret står fortsatt stødig ser jeg :roll: Når det gjelder fotografens "siktehøyde" har jeg et lite bidrag:

H = 1202,441 (toppen av sentrumsbolten) + 2,270 (vardens høyde over samme bolt, egenhøyde varde 1,370) + 1,500 (fotografens øyehøyde etter "øyemål") = 1206,211 m o.h. (opplysninger fra Kartverkets Punktarkiv, punktnummer C27T0003).

Ikke rart at denne toppen ble utvalgt til å være et 1. ordens triangelpunkt med den utsikten :) Toppen er forøvrig også målt med GPS i 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger stein på varder etter toppbesøk, risikrer jeg dermed å klusse med kartverkets opplysninger..? :roll:

Denne uvanen må du slutte med umiddelbart, Svein :!: Oppmålingsvarder, dvs. de aller fleste som ser fine og regelmessige ut, er bevaringsverdige fornminner. Du risikerer å få både Kartverket og Riksantikvaren på nakken, hvis du ikke holder opp med denne muringen din :) Turistvarder derimot, som vanligvis ligner mest på uformelige steinrøyser, kan du gjøre hva du vil med :!:

Vel, hvis du er flink til å mure er det vel tilgivelse å få, ihverfall hvis du er nøye med å måle vardens nye dimensjoner og rapportere til Kartverket :lol:

Synes forresten at varden på Ausekaret må være høyere enn 1,37 m. Den er minst en halvmeter høyere enn personen oppå varden. Så hvis det ikke er en pygmé, må varden være nærmere 2 meter høy. Men det ble vel ikke så mye muring på denne siste vinterturen din til Ausekaret vil jeg tro :?: Da er det vel noen andre "tørrmurere" som har vært på ferde, og har forsømt rapporteringsplikten :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok varden kan være bort i mot 2,5m høy, for det ligger minst halvmetern med snø i toppområdet. Noe som forsåvidt ikke viser på bildet er at rundt varden er ei "vollgrav" blåst fram av vinden. Så 2,27m tror jeg nok stemmer ja. For det ble et bra hopp når vardeklatreren skulle ned igjen.

Når det gjelder disse opplysningene dine om 1,37m egenhøyde, tviler jeg ikke på at det stemmer. For varden står ikke på høyeste punktet :roll:

Ok, jeg skal la være å legge stein på varder som åpenbart er bygget for slikt formål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.