Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller med glid!!!


s.a.b.

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ofte skifeller på mine skiturer/jaktturer og når jeg går i terreng som har både bratte bakker, flater og nedoverkjøring har jeg irritert meg over at det er null glid på mine syntfeller. Leste en plass om skifeller laget av selskinn som skulle ha god glid sammenlignet med syntfellene. Dermed bestilte jeg et par og i går kveld testet jeg de. De satt like bra i bakkene som syntfellene og på flatene og i nedoverkjøringene gled de utrolig bra. Kommer til og spare masse krefter på disse fellene og jeg gleder meg allerede til helga og jaktturen etter fjellrype. Og det er jo også et mere miljøvennlig alternativ og utnytte en allerede stor selbestand istedet for og produsere syntdrit. Anbefales!

Fellene heter Kneika skifeller, kostet under 600,- med frakt og bestilles på tlf. 90051616. God tur! :wink::?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et problem sikkert andre sliter med når det gjelder "vanlige" feller, er at de trekker vann. Er det plussgrader i snøene i de nedre delene og minusgrader lenger oppe, er det garantert ising og dårlig feste. Impregnering hjelper litt på, men men. Hadde vært flott om du "prøvd" ut dette også :wink: og poste erfaringen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke selskinn tørkes godt og jevnig for å ungå råte?

Hvordan funker dette på fjelltur i telt over flere dager? Egner de seg best til "hytte"-bruk?

Har ingen erfaring med selskinn selv, men kunne godt tenke meg å prøvd! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder råte så er det neppe noen problemstilling på en tur over noen dager, og ifølge produktbeskrivelsen er fella imregnert, men bør selvsagt tørkes etter turen.

Hvis man satser på å bruke fella flere dager etter hverandre og ligger ute i telt bør nok limet være rimelig ferskt. Jeg har hatt problemer med å feste fella etter at skiene er nedkjølte hvis ikke limet har vært ferskt.

Uansett hvilke feller man har så er det viktig å unngå spenn i fella. Det betyr at man starter med tuppen og monterer fella nedover.

Har merket at limet ikke er sterkere enn at tyngdekraften klarer å løsne fella. Når man er ute på tur og beholder fellene på så lønner det seg parkere skiene slik at fellene peker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dessverre ingen tips når det gjelder gli med feller-men deler oppfatningen din. Det er kjedelig når man må stake i nedoverbakkene. Har du forsøkt vanlig festevoks?Mulig det er jeg som er utrolig treg, men jeg trodde Swix kun ga deg mer fart. Denne oppfatningen hadde jeg selv om Marit Bjørgen krabbet opp bakkene uten et eneste glipptak... Men sist fjelltur var det meg som ikke hadde glipptak, og da brukte jeg festevoks fra Swix. Enkelte steder var det skikkelig bratt, men ingen problem. Hvorfor skifeller da? Det er jo bare å kline på voks- gni det utover med korken og kjøre på. Skifellene kan man sette på når det er ekstremt bratt. Synes du skal forsøke det i alle fall. En helt ny verden for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt utrolig god erfaring med smale mohairfeller - nb, ren mohair, ikke blandet m nylon. Jeg har brukt dem på mange turer på all slags føre, og overnatting i telt, og tross alle sure spådommer trekker de ikke særlig m vann og trenger ikke å tørkes nøye. Stapper dem bare i lomma sånn som alle andre gjør.

Pluss: de glir ganske bra, og er betydelig mykere, lettere og tar mindre plass enn nylonfeller. Minus: de fester ikke like godt som nylon, og blir slitt etterhvert. Dette er ikke noe å gå rett opp de bratteste bakkene med, men er utmerket til turer m tung sekk og vanskelig føre med mye opp og litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.