Gå til innhold
  • Bli medlem

Imprignering av telt


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Har akkurat imprignert telte for sesongen.

Kom da til å tenke på.. bunnduken i innerteltet, bør det også imprigneres? og da fra utsiden? alstå den siden som er mot bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du merka at det er kommet fuktighet gjennom bunnduken? Isåfall er vel bunnduken allerede ødelagt? Men ikke værre enn at du kan lage en "footprint" av billig og lett presenning (eks. fra europris til 30,-).

Om stoffet ser veldig flisete og matt ut på undersiden kan det kanskje være greit med litt impregnering, men trur ikke det skal være nødvendig.

Har hatt et Helsport Rondane 4 i 10 år nå og eneste plassen det er kommet fuktighet gjennom bunnduken er etter litt klønete bruk av kniv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har selv et telt som er noen år Rondane 3. Hva brukte du for å impregnere teltet? har ikke gjort det før, så gjerne beskriv hvordan du gjør det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr kun merket fukt igjennom bunnduken en gang, men da oppdaget jeg morgenen etter at jeg hadde ligget i et søkk hvor det hadde samlet seg vann i løpet av natten, eller har jeg ikke merket noe inntrenging i bunnduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare impregnert det 1 gang. Da var ytterduken veldig skrukkete, og vannet rant ikke så lett av. Da vaska jeg først teltet i vaskemaskin på ullprogram med en ørlitenliten dæsj milo, og med 2 ekstra skyllinger (kanskje nok med en..men jeg er så glad i det teltet :D

Så vaska jeg teltet en gang til med sånn impregnering som man vasker inn (Nikiettellerannet som jeg hadde liggende). Både yttertelt, innertelt og bunnduk i en dæsj, og var nøye med god tørking etterpå. Det funka forståvidt veldig bra. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at det er mindre kondens etterpå..?

Teltduken ble helt stram og fin istedenfor skrukkete. Men det var kanskje ikke helt nødvendig å impregnere innerteltet...eller innsiden av ytterduken...det var litt ubehagelig luft i teltet de første overnattingene etterpå...liker ikke å impregnere innsiden av lufterøret mitt... :D

Ser at de fleste teltprodusentene anbefaler sprayimpregnering, men den holder nok ikke like lenge. Men en vask av teltet før impregnering er nok bra uansett =) Få bort fugleskitt og annet rask som bryter ned den vanntette delen av duken.. Sprayimpregnering er jo temmelig fort gjort. Spenn teltet opp, spray på, og la tørke et par timer :)

Skal teste sprayimpregnering på pappas enda eldre Børgefjell 3 snart :P

En kamerat testa nylig ut sprayimpregnering på et gammelt tunnelltelt av tvilsomt merke m/glassfiberstenger og helt sikkert PU belegg istedenfor silikon. Før impregnering ble det godt med vann et par plasser i teltet når han sov i det utenfor huset en regnfull natt. Etter impregnering kom det ikke en dråpe selv om vannsprederen sto på hele natta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr kun merket fukt igjennom bunnduken en gang, men da oppdaget jeg morgenen etter at jeg hadde ligget i et søkk hvor det hadde samlet seg vann i løpet av natten, eller har jeg ikke merket noe inntrenging i bunnduken.

Jeg vet egentlig ikke helt. Jeg sliter med å se for meg at sprayimpregnering har noe å si på den typen stoff som bunnduk gjerne er på eldre Helsporttelt...Men har ikke noen begrunnelse for å si det, bare det inntrykket jeg får av å se på og ta på stoffet. Så rein synsing :D

Hadde vært moro om du prøver med litt impregnering og gjors på å sette opp teltet i en vanndam neste gang? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.