Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske fra land med sluk etter sei


turban

Anbefalte innlegg

Annonse

Best erfaring med stingsild til slikt. Enten den grønne som vist over eller men mørk brun/sort rygg. Og brukt tilsvarende fra Jensen Pirken. Brukte vel stort sett 20-40 gram et sted fra land. Med god slukstang er 60 og fint.

Brukt mye tyngre pilker når jeg fisket fra båt. Er noen år siden sist jeg fisket i sjøen faktisk.

Møresilda har jeg brukt lite i sjøen, bruker den avbildet over etter ørret, da i 10 gr eller 15 gr versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bøye stingsilds bitte litt så den ikke går helt rett i vannet, og så bruker jeg alltid opphenger.

jeg har pleid å bruke noen små brune gummiinsekter, 3 - 4cm, jeg tror de heter "mayfly" eller moe i den retningen. Ellers hvis du binner fluer så kan du bruke en mørk streemer eller fiskeimitasjon. Jeg tar nok over 50% av fangsten på opphengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! Prøvde meg med litt forskjellige, blant annet det som på OBS Hypermarked sin sportsavdeling enkelt og greit gikk under navnet "Seisluk". Ligner på stingsilda. Hadde ikke noe hell, selv om jeg fiska på fløende sjø. Mista to sluker. Jeg ser at noen gir tips om å bruke sluker som er større enn 30 g, da må jeg nesten kjøpe ny stang da den jeg har bare går opp til 25g. Det er vel i grenseland å bruke en 30g sluk på denne stanga. Er det da like greit å kjøpe ei havfiskestang som jeg også kan bruke fra båt etter kveite og denslags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er like greit. Du kan også vurdere havstang der det følger med pilketupp.

Har selv Elbe 9 fots stang med pilketupp, men må innrømme at tuppen glemmes hele tida.

Bruker som nevnt over 60 gram stingsild til 40-45 mm snøre for å få litt lengde på kastene.

"Long throw" spole på snella hjelper kanskje litt på kastelengde, men ikke ett must å se etter.

Good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingsilda er garantert den beste for sei, iallefall her oppe i Nord Norge :!:

Møresilda, Tobis og Atomsilda er bra for sjøørret/sjørøye ;)

Det er iallefall min erfaring, men seien spiser det meste den finner, så det er egentlig ett-fett hva du bruker når du skal ha sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.