Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustabil kjelestøtte i Trangia kjøkken - Løsning


haknuts

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Trangia 25-4UL som er relativt nytt. Stusset tidlig over at kaffekjelen sto ustøtt på kjelestøttene. Er rett og slett litt for romt mellom. Må mao passe godt på å sentrere kjelen.

I vinter kjøpte jeg også en 4,5l kjele til dette settet. Flott ved at hele stormkjøkkenet passer oppi. Her er det et tilsvarende problem som tiltar jo mere vekt det er i kjelen. Må være svært nøye med sentrering, ellers risikerer jeg at den mister et av de tre støttepunktene og velter.

Noen andre som har tilsvarende erfaringer eller forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Det viser seg at ringen som holder kjelestøttene, er for liten - mao for kort. Den mangler 2-3mm for å fylle helt ut i sporet. Det gir ugunstig diameter på de ulike "kjeleplanene".

Som bildet viser har jeg presset inn en liten mutter i glippen.

Nå står både kaffekjelen og 4,5l kasserollen trygt!

post-8799-133474754994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problem med at minstegryta må sentreres på mitt nykjøpte trangia, en måned eller to gammelt.

Kan ikke huske dette problemet fra det gamle (20 år:) , men av samme str.

Skal titte litt på det i kveld, takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne ringen er egentligen en fjærring, som kan tas ut (med kjelestøtter) av sporet den sitter i. Dette kan gjøres ved ekstra rengjøring, når noe har skikklig kokt over så alt er sølet og brent fast.

En skal bare få den presset ordentlig inn i sporet, de første par gange kanskje med en flat tang. Muttern du har sat inn presser den netopp ut i sporet.

Jeg mener, at dette stod i de gamle Trangia veiledninger for så'n ca 30 år siden.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.