Gå til innhold
  • Bli medlem

MOUNTAIN HARDWEAR EV3


Haakon-koi

Anbefalte innlegg

Annonse

Knallbra telt om du ikke er for jålete på dugg/generell fuktighet.

God plass til 2 i 3ern, bør ikke benyttes som 3-manns med mindre det er krise (evt 2 voksne +barn).

Lett og kjapt oppsett, litt annerledes enn "vanlig", men man venner seg fort til det.

Kvaliteten virket veldig god på sømmer etc, men den faktiske holdbarheten kan jeg ikke si noe om da jeg eide det kun i en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et en kort periode, og brukte det på en vinter tur i minus 20. Det fungerte bra. Men tror at telt med innertelt/fortelt og god ventilasjon er en bedre og mer allsidig løsning for de fleste. Svakheten med disse teltene er at de kan gi endel kondens, og at lufting er livsviktig (blir som å ligge i en plastpose),og at det ikke er skikkelig fortelt (se på exped polaris i stedet). De er heller ikke av de letteste. De er laget for høye, tørre fjell som Himalaya. Fordelen er at det en kan få satt det opp i kuling eller bruke det som bivuakkpose på en fjellhylle uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt teltet på flere vinterturer og er enig i det som står over. Jeg er veldig fornøyd med teltet, men for å få det så lett som det er, er det gitt slipp på en del komfort.

Mangel på fortelt er det åpenbare, men jeg kan leve med det så lenge man er maks 2 i teltet så man får pikkpakk innendørs og samtidig kan fyre. Fukt og kondens (i form av rim på innsiden av duken) er en annen ulempe som skyldes én-duks konstruksjonen. At det bare er én duk gjør også at det ikke er så "lunt" inne i teltet som det er i telt med innerduk av bomull. Det kan derfor virke litt kaldere.

Av positive sider er det veldig raskt å sette opp (5 minutter) og det går ganske greit å sette det opp alene, selv i kuling. Det er også nokså lett i forhold til størrelse og bruksområde (ca. 3 kilo). To innganger er en fordel. Teltstengene som følger med virker meget solide, selv i streng kulde. Fargen gjør det lett å finne igjen i all slags terreng :shock: Det har faktisk også flere reflekser på utsiden som er overraskende praktisk i den mørke årstiden.

Jeg har brukt det på vinterturer i 3-4 sesonger i norske fjell og skoger, og har ikke noe å utsette på holdbarheten foreløpig. Det eneste er at de "pinnene" som holder luftelukene åpne har en tendens til å bøye seg, og dermed lukker lukene seg av seg selv. Viktig å være klar over dette ved fyring inne i teltet.

Jeg anbefaler teltet, men i det prissjiktet (i alle fall i forhold til hva som er veiledende pris) er det også mange andre gode telt som ikke er like kompromissløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.