Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk 85-110 (120) liter med god og stor front/bunnåpning


Bellamy

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lest en del på forumet her og googlet mye i forbindelse med et nærtstående sekkekjøp. Finner mye bra kritikk (både positiv og negativ) til flere typer sekker, men det jeg nå er ute etter er alternativer. Har sett på Bergans Trollhetta blant annet, men ser at denne ikke får (langt i fra) bare skryt rundt omkring...

Problemet mitt er at jeg liker frontåpningen på denne sekken meget godt, men sliter med å finne noe særlig utvalg av slike sekker. Jeg vet at jo flere glidelåser, jo flere svakheter er det som regel på en sekk, men jeg ønsker en sekk med en god og stor front/bunnåpning som gjør at det er lett å se og få tak i alt som ligger i sekken uten å måtte tømme den. Med andre ord er jeg klar over de overhengende bakdelene med en slik konstruksjon, men ønsker det likevel :)

Så det jeg lurer på er om folk har noen tips til modeller. Om ikke med hel frontåpning, så kanskje en godt romslig bunnåpning som gjør at man likevel når alt som er nødvendig. Størrelsen må være mellom 85 (dette er absolutt minimum og da bør den være 85 + evt svipptursekk etc) og 110 liter, men maksimum 120 selv om dette nok er unødvendig stort for mitt bruk. Bærevekta vil variere mellom 15 og 30+ kilo, så det er viktig med et bæresystem som ikke kollapser slik jeg ser at flere her inne har påpekt kan være en fare med Trollhetta ved for tung belastning. Pris er ikke en avgjørende faktor, men klarer jeg å komme under 3000,- er det topp. Men ikke la pris sette en stopper for tips.

Selv er jeg drøye 180 og 95 kilo, normalt kraftig bygd.

Håper det kan komme inn noen gode tips og erfaringer her, så jeg kan gjøre et godt kjøp :lol: Bestilling fra utlandet er også en mulighet hvis folk har veldig god erfaring med noe som ikke er tilgjengelig i butikkene her til lands. Men så klart er det ønskelig å få tak i noe jeg evt kan få levert inn i butikk her hvis det skulle ryke noe.

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut Bergans Alpinist hvis du trenger en så stor sekk.

Ikke like stor åpning som Trollhetta, men fortsatt stor.

Sekker er knall å bære tungt med, og bæresystemet gir aldri etter.

Har Viking selv, men bruker den nesten aldri fordi den er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen nemner Bergans Alpinist... Eg slenger meg på her! Har denne sekken i 130 liter, men finn den også i 110 liter:) utruleg god å bære, behageleg og gjennomført (svært) god kvalitet. Min sekk knirka litt i starten, men sendte den inn til Bergans, som sydde til eit eller anna lurt..så etter det knirka den ikkje lenger. Super sekk. Litt tung, men kvalitet tvers gjennom og ikkje minst god mot ryggen. Men det er mi meining..Sekken passar iallefall godt til meg. Eg er 184 på strømpelesten ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips så langt. Ser ikke dum ut den alpinist sekken. Er det sånn å forstå at nesten hele den mørkeblå delen på bildet her er mulig å åpne?

http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=sekker_liste&MenyID=121010&page=sekker_detalje&modID=4592&ml1=6&ml2=1&t=Alpinist%20Medium%20110%20L

Ser i alle fall ut som det går en glidelås der...

Kom gjerne med flere forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine kravspesifikasjoner må du se på Gregory Denali Pro (Sekken er mellom 106l-115l. Sekken tåler meget tunge bører (Lars Monsen rapporterer om at han har bært 55kg i den sekken, og gir den meget god karakter).

Slik jeg forstår deg ønsker du en sekk med stor plass og lett tilgang nederst. Denali har en stor rund lomme nederst, med en kraftig glidelås. Jeg får ut -40 posen min av den lommen og det er god plass til mitt største telt. Over en nederste inngangen er det en ekstra frontlomme til feks. regntøy ol. Her er det plass til en vanntett pose på ca 20l. Du kommer også inn i hovedrommet derfra (adskilt med kraftig netting). I topplokket er det også meget god plass. Kvaliteten på alt er meget god, vekten er likevel lavere enn på mange tilsvarende sekker. Festemulighetene er også mange og gode. Den er meget lett å stramme inn.

Prisen på sekken er høy. Jeg kjøpte min fra USA. Da ble det vesentlig billigere.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3564&cid=319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine kravspesifikasjoner må du se på Gregory Denali Pro (Sekken er mellom 106l-115l. Sekken tåler meget tunge bører (Lars Monsen rapporterer om at han har bært 55kg i den sekken, og gir den meget god karakter).

Slik jeg forstår deg ønsker du en sekk med stor plass og lett tilgang nederst. Denali har en stor rund lomme nederst, med en kraftig glidelås. Jeg får ut -40 posen min av den lommen og det er god plass til mitt største telt. Over en nederste inngangen er det en ekstra frontlomme til feks. regntøy ol. Her er det plass til en vanntett pose på ca 20l. Du kommer også inn i hovedrommet derfra (adskilt med kraftig netting). I topplokket er det også meget god plass. Kvaliteten på alt er meget god, vekten er likevel lavere enn på mange tilsvarende sekker. Festemulighetene er også mange og gode. Den er meget lett å stramme inn.

Prisen på sekken er høy. Jeg kjøpte min fra USA. Da ble det vesentlig billigere.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3564&cid=319

Stemmer det, jeg vil ha god plass, men samtidig lett tilgang til alt i sekken. Mange sier at når man slår leir tar man uansett ut det meste og at det da ikke er vanskelig å finne frem, men jeg er ikke alltid av den typen. Spesielt klær og en del andre ting blir liggende, og da synes jeg det er greit å kunne få en oversikt i stedet for å ta ut alt eller stå på hodet i sekken for å lete frem det en skal ha (som som regel alltid ligger nederst når man skal ha det, uansett hvordan man pakker :) )

Så ikke dum ut denne, mange smarte løsninger. Hvor bestilte du fra usa? Ser man får den på ebay ny til drøye 1500,-... + frakt på 300,- men det er likevel under halv pris i forhold til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sekkjøper :)

Jeg går rett på sak. Bergan Alpinist || 110 liter er sekken for deg. Jeg har brukt den i et år nå og er kjempefornøyd i forhold til de andre sekkene jeg har hatt oppigjennom årene. Denne sekken kan ikke sammenlignes med noe av det jeg har hatt tidligere ( Cyclops II Vulcan og Den nyeste Gregory Whitney ) Alpinisten er i en helt egen divisjon på alle områder. Jeg skal si deg hvorfor.

1. Bæresystemet er fantstisk og meget solid. "skiven" i ryggen gjør at sekken følger lårene og ryggen din på vei oppover eller nedover i fjellet. Utrolig deilig

2. Glidlåslommen som avdekker nesten hele fronten på sekken er favoritten min. Åpningen går helt ned til bunnen og helt opp så lang du vil ha den. Jeg bruker alltid pakkposer. Setter dem organisert og oversiktlig ned i dette rommet. Alt som skal være lett tilgjengelig av kokeutstyr, vannflasker, mat osv ligger da rett forran deg når du åpner frontlokket. Aldri rot eller leting. Frontlokket er også ganske hard noe som beskytter godt

3. Sidelommene er virkelig store og hendige. Festet med to glidelåser. Ta dem av i leieren og du har oversikten over alt i leieren. Sekken ligger sekvfølgelig på ryggen med hel innmaten synlig og organisert. Begge sidelommene kan settes sammen. Da får du knallgod dagstursekk. Sidelommene kan også bruke som hoftesekker begge to hver for seg.

4. Topplokket på sekken kan taes av enkelt med glidelås. Denne kan også brukes som dagstursekk. Du kan til og med ha den som dagstursekk sammen med en sidelomme som rumpettaske. Dette topplokket er litt foret så det egner seg godt som sitteunderlag med en genser i.

En ting til . Ta av lommene, snør inn alle sideremer så har du en tight og fin dagstursek med et supert bæresystem.

Kan snakke i timesvis om denne sekken. Den er den beste du kan kjøpe akkurat nå til en vettu pris. Gjorde akkurat et raskt søk. Du får den for 3145 på amfibi.no

Til alle dere Gregorytilhengere: Greit at sekken er laget for light konseptet men jeg rakk å knekke hoftebeltet på min nye Gregory Whitney på andre turen. Lommen er en spøk og sekken er ei lefse. Passformen på bæresystemet fikk jeg aldri perfekt uansett hvor mye jeg stilte på. Ferdig med den saken :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, jeg vil ha god plass, men samtidig lett tilgang til alt i sekken. Mange sier at når man slår leir tar man uansett ut det meste og at det da ikke er vanskelig å finne frem, men jeg er ikke alltid av den typen. Spesielt klær og en del andre ting blir liggende, og da synes jeg det er greit å kunne få en oversikt i stedet for å ta ut alt eller stå på hodet i sekken for å lete frem det en skal ha (som som regel alltid ligger nederst når man skal ha det, uansett hvordan man pakker :) )

Så ikke dum ut denne, mange smarte løsninger. Hvor bestilte du fra usa? Ser man får den på ebay ny til drøye 1500,-... + frakt på 300,- men det er likevel under halv pris i forhold til Norge.

Det jeg savner på denne sekken er sidelommer. Har en vag plan om å skaffe helsports nye spitsbergen-lommer og teste dem på Denali Pro. Innfesting på Denali Pro er ikke laget for å bære vekt i sidelommer, så det blir kun lette ting i lommene. Noen bedre tips for sidelommer på Gregory?

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/X-TREM/Spitsbergen_ryggsekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sekkjøper :wink:

Jeg går rett på sak. Bergan Alpinist || 110 liter er sekken for deg. Jeg har brukt den i et år nå og er kjempefornøyd i forhold til de andre sekkene jeg har hatt oppigjennom årene. Denne sekken kan ikke sammenlignes med noe av det jeg har hatt tidligere ( Cyclops II Vulcan og Den nyeste Gregory Whitney ) Alpinisten er i en helt egen divisjon på alle områder. Jeg skal si deg hvorfor.

1. Bæresystemet er fantstisk og meget solid. "skiven" i ryggen gjør at sekken følger lårene og ryggen din på vei oppover eller nedover i fjellet. Utrolig deilig

2. Glidlåslommen som avdekker nesten hele fronten på sekken er favoritten min. Åpningen går helt ned til bunnen og helt opp så lang du vil ha den. Jeg bruker alltid pakkposer. Setter dem organisert og oversiktlig ned i dette rommet. Alt som skal være lett tilgjengelig av kokeutstyr, vannflasker, mat osv ligger da rett forran deg når du åpner frontlokket. Aldri rot eller leting. Frontlokket er også ganske hard noe som beskytter godt

3. Sidelommene er virkelig store og hendige. Festet med to glidelåser. Ta dem av i leieren og du har oversikten over alt i leieren. Sekken ligger sekvfølgelig på ryggen med hel innmaten synlig og organisert. Begge sidelommene kan settes sammen. Da får du knallgod dagstursekk. Sidelommene kan også bruke som hoftesekker begge to hver for seg.

4. Topplokket på sekken kan taes av enkelt med glidelås. Denne kan også brukes som dagstursekk. Du kan til og med ha den som dagstursekk sammen med en sidelomme som rumpettaske. Dette topplokket er litt foret så det egner seg godt som sitteunderlag med en genser i.

En ting til . Ta av lommene, snør inn alle sideremer så har du en tight og fin dagstursek med et supert bæresystem.

Kan snakke i timesvis om denne sekken. Den er den beste du kan kjøpe akkurat nå til en vettu pris. Gjorde akkurat et raskt søk. Du får den for 3145 på amfibi.no

Til alle dere Gregorytilhengere: Greit at sekken er laget for light konseptet men jeg rakk å knekke hoftebeltet på min nye Gregory Whitney på andre turen. Lommen er en spøk og sekken er ei lefse. Passformen på bæresystemet fikk jeg aldri perfekt uansett hvor mye jeg stilte på. Ferdig med den saken :wink:

Ingen tvil om hva som frister etter dette innlegget i alle fall :D Spørs om jeg ikke slår til på denne, men må prøve den i en butikk først. Slenge oppi en del kilo og gå litt rundt, selv om dette så klart ikke blir representativt for en eventuell oppakning.

Har du prøvd den med forskjellige belastninger? Er den like god med 15 kilo som med 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om hva som frister etter dette innlegget i alle fall :) Spørs om jeg ikke slår til på denne, men må prøve den i en butikk først. Slenge oppi en del kilo og gå litt rundt, selv om dette så klart ikke blir representativt for en eventuell oppakning.

Har du prøvd den med forskjellige belastninger? Er den like god med 15 kilo som med 30?

Det å teste den er det viktigste du gjør.

Ryggene våre er såpass forskjellige at den enes favoritt kan være den andres dritt (det fine rimet fant jeg på helt selv akkurat nå:D )

Og ja, den er like god med 30kg som med 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å teste den er det viktigste du gjør.

Ryggene våre er såpass forskjellige at den enes favoritt kan være den andres dritt (det fine rimet fant jeg på helt selv akkurat nå:-) )

Og ja, den er like god med 30kg som med 15.

Bra rim og bra tips :D Får lesse oppi noen telt eller et par lavvoer og teste ut i butikken. Hvis det skulle vise seg å være feilkjøp etter et par turer er det vel ikke det største problemet å bli kvitt den igjen. En ganske populær sekk ettersom jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sekkjøper :D

Jeg går rett på sak. Bergan Alpinist || 110 liter er sekken for deg. ...

...

Til alle dere Gregorytilhengere: Greit at sekken er laget for light konseptet men jeg rakk å knekke hoftebeltet på min nye Gregory Whitney på andre turen. Lommen er en spøk og sekken er ei lefse. Passformen på bæresystemet fikk jeg aldri perfekt uansett hvor mye jeg stilte på. Ferdig med den saken :-)

:) At du kjøpte feil sekk til din rygg er ikke Gregorys skyld, men selgerens og din egen. Ser vel ikke ut til at du har lært så mye av feilkjøpet.

Lars Monsen har vel mer erfaring med storsekker enn de fleste. Kan sitere testrapporten hans av Denali Pro i Nordkalotten 365 (s.39): "I Anarjohka hadde jeg på det meste 55 kilo i den sekken...Kvalitetsmessig er det ingen tivl om at Gregory Denali pro er i toppklassen. Det samme gjelder bærekonorten... En vanlig ulempe på store ryggsekker er at disse blir fo voluminiøse og myke, og dermed slaskete etter en tids bruk. Ikke på denne sekken." Av minus nevner han at den kan være i minste laget på lange ekspedisjone, få festemuligheter på siden og manglende sidelommer.

Andre enn deg har meldt om at avstivningen i hoftebeltet har røket. Tydeligvis problem på noen Gregory sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:) At du kjøpte feil sekk til din rygg er ikke Gregorys skyld, men selgerens og din egen. Ser vel ikke ut til at du har lært så mye av feilkjøpet.

Lars Monsen har vel mer erfaring med storsekker enn de fleste. Kan sitere testrapporten hans av Denali Pro i Nordkalotten 365 (s.39): "I Anarjohka hadde jeg på det meste 55 kilo i den sekken...Kvalitetsmessig er det ingen tivl om at Gregory Denali pro er i toppklassen. Det samme gjelder bærekonorten... En vanlig ulempe på store ryggsekker er at disse blir fo voluminiøse og myke, og dermed slaskete etter en tids bruk. Ikke på denne sekken." Av minus nevner han at den kan være i minste laget på lange ekspedisjone, få festemuligheter på siden og manglende sidelommer.

Andre enn deg har meldt om at avstivningen i hoftebeltet har røket. Tydeligvis problem på noen Gregory sekker.

Denali pro er absolutt en sekk i toppklassen og må helt klart taes med i vurderingen. Jeg var vel litt kjapp når jeg påstår at alle Gregorysekker er slappe i fisken. Denali er stivere. Det skal den ha ;)

Til store ekspedisjoner og lange turer er sekkens egenskaper det viktigste, men ellers legger jeg også ganske stor vekt på hvilken sekk jeg trives med. Det går faktisk ann å bli "glad i " en sekk :-)

Ps! Jeg kjøpte jo selvfølgelig sekk til min rygg men fikk den aldri til å sitte godt selv om jeg brukte alle justeringsmuligheter. Er ikke lett å kjenne slike ting før man har brukt sekken en stund :-)

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om hva som frister etter dette innlegget i alle fall ;) Spørs om jeg ikke slår til på denne, men må prøve den i en butikk først. Slenge oppi en del kilo og gå litt rundt, selv om dette så klart ikke blir representativt for en eventuell oppakning.

Har du prøvd den med forskjellige belastninger? Er den like god med 15 kilo som med 30?

Har vært oppe i 30 kilo og det har fungert veldig bra. Den er såpass fast i fisken så den sitter tight selv om du bærer 30 kilo og laster høyt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.