Gå til innhold
  • Bli medlem

Samekniv


Anbefalte innlegg

Siden jeg var liten har jeg hatt veldig lyst på en samekniv (var ganske besatt av kniver da jeg var liten), og siden jeg nå er i Tromsø tenker jeg å endelig kjøpe en :?

Jeg er ikke helt sikker på bruksområde enda, for jeg er ikke helt sikker på hva de egner seg til? I hvor stor grad er det en erstatning for øksa?

Tradisjonelt har jeg vært mest på tur på høyfjellet, og sjelden brydd meg med f.eks bål. Men skal flytte til Suldal i Rogaland nå, og da blir det mer turer i skog med bål. Jeg drar på tur minst like mye på vinteren som sommeren, fisker mye, skal begynne å jakte (rype og kanskje hare), toppturer sommer som vinter (med og uten klatring), og vanlig vandring.

Har dere noen erfaringer med de ulike størrelsene og positive egenskaper til de ulikemodellene eller begrensninger?

Var innom en butikk i dag som anbefalte enten Strømengs 7", eller 8" m/fingervern (forsåvidt 8" uten fingervern også, men den kosta 500,- mer :). 7" er nesten 100g lettere, er 8" verdt de 100g ekstra? Jeg kommer sikkert til å ha med en Leatherman på de fleste turene uansett, og kan bruke kniven på den til småpirkeri.

Hvor mye i veien er det fingervernet?

Andre tips ang. samekniv? Vedlikehold? Sliping?

Edit:

Hvor kjekt er det med den bruneringa som enkelte av knivene har for rustbeskyttelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 8" med fingervern til jul. Denne: http://www.samekniv.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=26&Itemid=44

og er veldig fornøyd med den. Hugger fint over bålkvister, og større trær. Jeg synes "søringsperra" er veldig praktisk. Synes de lengre knivene litt for lange.

Om du søker på samekniv på diverse forum er det mange som mener at det finnes veldig mye annet som er bedre, og det er det sikkert. Men jeg synes de er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 8'' med fingervern, aka "søringsperre". Dette er en fin kniv fra en bra produsent, Strømeng i Karasjok.

Slira er søppel, borrelåsen blir full av lyng og dritt etter litt bruk, så du må da modifisere litt. jeg har festa en reim på slira som går over skaftet og holder finstasen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en del kniver. helle lappland og ontario fra usa. jeg har konkludert med at des tyngre kniven er des bedre er den å hogge med(tenker på litt tykkere trær). selvfølgelig må den ikke være 19 kilo for å hogge med den men litt tyngde er bra i kniven. det er ivertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en del kniver. helle lappland og ontario fra usa. jeg har konkludert med at des tyngre kniven er des bedre er den å hogge med(tenker på litt tykkere trær). selvfølgelig må den ikke være 19 kilo for å hogge med den men litt tyngde er bra i kniven. det er ivertfall min mening.

Ja..men hvor mye er nødvendig i praksis? er 7" litt i letteste laget? og hvis de blir for store og tunge blir de jo litt klønete til andre ting?

Ser at de skryter av at den kan brukes til boksåpner uten å bli sløv? Sliter litt med å akseptere den... Den må jo bli sløv av å slå gjennom jern?

Kjekt med tips om trykknapp :?

Litt usikker på den søringspærra...syntes det ser ut som den er i veien? Til flåing f.eks? Erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de skryter av at den kan brukes til boksåpner uten å bli sløv? Sliter litt med å akseptere den... Den må jo bli sløv av å slå gjennom jern?

Det er så mange myter om samekniver at det halve kunne være nok. En porsjon sunn skepsis er alltid på sin plass. "Gjøre X uten å bli sløv" er vel av de seigeste.

"Bli sløv" er ekstremt subjektivt... Hvis du måler litt mer nøyaktig (f.eks. med å skjære avispapir) så tipper jeg du ser stor forskjell etter å ha åpnet en boks eller tre.

I tillegg til denne myten har jeg hørt en myte med stikk motsatte egenskaper: stålet var så mykt at du dreit i om du fikk hakk (ved f.eks. kapping av ståltråd) - hakkene fjernet du med bryne etterpå. Dette går dårlig sammen med kravet om at stålet var så hardt at det spiste hermetikk til frokost...

Når det er sagt så tviler jeg ikke på at det finnes stålkvaliteter, kniver og eggvinkel som tillater deg å sprette en hermetikkboks uten at det blir store stygge hakk. Det finnes sikkert også kniver som kan gjøre dette og fremdeles ha skarp nok egg til at den er "brukandes" til en del oppgaver. Bare ikke innbill meg at den kniven er "like skarp" som før du åpnet hermetikkboksen...

Tipper samekniver har blitt laget av mye forskjellige stålkvaliteter. Bladfjærer og gamle AG3 er blant mytene. (Bladfjærer er et ypperlig knivmateriale, sies det, så noe sant er det sikkert innimellom alle mytene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniver skal værken være harde eller myke. Er de for myke bøyer eggen seg. Er de for harde så går det av skall. Er de for harde er det også mere jobb å slipe dem og ikke så lett å få skikkelig skarpe. Bladfjærer er greit å smi av det men sikkert ikke det beste man kan finne. I tillegg skal det legges inn eggstål som er hardere og så skal det herdes riktig etterpå for å få fram best mulig egenskaper. Drømmekniven er en som man kan hugge i spiker med i dagevis og fremdeles kunne barbere seg med etterpå. Men den finnes ikke. Så har du alle mulig masseproduserte kniver som kan være minst like dyre som en god smidd kniv. På disse er bladet som regel laget av ett eller annet fancy metall og er som regel alt for hardt og sprøtt til at man klarer å få fram skikkelig skarphet som man kan barbere seg med. Til gjengjeld holder de seg brukbart skarpe noe lengre. Selv vil jeg mye heller ha en kniv som er lett å slipe skikkelig skarp enn en som holder seg nesten skarp litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det kommer til størrelse på samekniv er jeg helt sikker i min sak. Den største samekniven ( 9" ) eter seg inn i stokk og ved betraktelig mer effektivt enn mindre samekniver. Du hadde blitt overrasket over forskjellen hvis du hadde brukt 8" og 9" om hverandre. Valget er enkelt. Kjøp den største samekniven men ha alltid med deg en mindre kniv til spikking og mindre oppgaver. En liten Mora kniv feks. Kombinasjonen stor samekniv-liten Morakniv er uslåelig :)

Villhilsen

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på den søringspærra...syntes det ser ut som den er i veien? Til flåing f.eks? Erfaring?

Tro meg, det er mer enn søringsperra som vil føles i veien om du skal flå ryper og hare (ref første innlegg i tråden) med en 8" Strømeng!

Kjøp en stor samekniv, 8" eller 9", og en billig Morakniv (jeg liker Biltemas kniv til rundt 40kr-grisebillig og lynskarp!).

Dyre kniver er artige, fin og kjempebra; og utrolig surt å miste eller ødelegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper samekniver har blitt laget av mye forskjellige stålkvaliteter. Bladfjærer og gamle AG3 er blant mytene. (Bladfjærer er et ypperlig knivmateriale, sies det, så noe sant er det sikkert innimellom alle mytene).

Når Strømeng begynte med "industriel" produksjon var det nettopp bladfjærer (fra VW) de brukte til eggstål. Nå tildags er jeg 99;99% sikker på at de kjøper inn blad fra utlandet.

Bladfjærer er greit å smi av det men sikkert ikke det beste man kan finne. I tillegg skal det legges inn eggstål som er hardere

Det er bladfjæra som brukes til eggstål. Kvalitetsfiler (feks Nicholson) er også OK til slikt (og også godt brukende til kniv som det er; sjekk "greenpete" på youtube).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg skal det legges inn eggstål som er hardere

Jeg vet laminering (eggstål omsluttet av seigere stål) er klassisk skandinavisk tolleknivtradisjon - men er det også sameknivtradisjon?

Tror Strømeng bruker ikke-laminerte knivblad, men skal ikke si dette for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt meg fortalt at en del knivsmeder aller helst bruker tenner fra gamle heste-harver som eggstål. Har selv en selvlaget kniv (ikke smidd bladet selv) og ingenting er som et godt håndsmidd knivblad med bred rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Strømengkniver er produsert av Brusletto av et helt ordinært verktøystål (mener å huske det kalles O-1 eller noe slikt).

Hva som er tradisjon vet jeg lite om men jeg har en 8" som er gammel, snakkker fort 30-40år, og den er helt tydelig laminert.

Vil en ha "skikkelig" samekniv er det en kar som heter Buljo (hhehe) i Kautokeino med godt rykte (og som sikkert kan svare på om laminerte blader er tradsijon).

"Samekniv" er forresten veldig misvisende, samene har et solid utvalg kniver til forskjellig bruk; det er ikke slik at de bruker 9" storkniv til alt fra å smøre skiva via sløying av småfisk til skogsdrift:-)

På tursekken min henger det en 8" med søringsperre, brukes istedet for øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så tviler jeg ikke på at det finnes stålkvaliteter, kniver og eggvinkel som tillater deg å sprette en hermetikkboks uten at det blir store stygge hakk. Det finnes sikkert også kniver som kan gjøre dette og fremdeles ha skarp nok egg til at den er "brukandes" til en del oppgaver. Bare ikke innbill meg at den kniven er "like skarp" som før du åpnet hermetikkboksen...

Sjekk ut SR77, SR101 og INFI. De tåler det fint, og er like skarpe etterpå.

Lages av Scrapyard, Swamprat og BUSSE, 3 merker som er eid av samme folk, dyre ja, men bedre kniver for villmarksbruk får du ikke tak i, ferdig snakka.

http://www.scrapyardknives.com/knives.htm

http://bussecombat.com/knives/index.shtml

Lages i begrenset opplag per modell, så om man vil ha andre typer enn de som er i nettbutikken er dette stedet å se:

http://www.bladeforums.com/forums/forumdisplay.php/804-Busse-Swamprat-Scrapyard-Knives-For-Sale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det kommer til størrelse på samekniv er jeg helt sikker i min sak. Den største samekniven ( 9" ) eter seg inn i stokk og ved betraktelig mer effektivt enn mindre samekniver. Du hadde blitt overrasket over forskjellen hvis du hadde brukt 8" og 9" om hverandre. Valget er enkelt. Kjøp den største samekniven men ha alltid med deg en mindre kniv til spikking og mindre oppgaver. En liten Mora kniv feks. Kombinasjonen stor samekniv-liten Morakniv er uslåelig :)

Villhilsen

Vidar

Støttes. 9" pluss en liten mindre og mer elegant kniv er å foretrekke etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en 9" selv som jeg er veldig fornøyd med. Hadde en Fiskars turøks fra før, men på grunn av bedre blad og at den generelt er mer praktisk i bruk er det alltid samekniven som blir med på tur. Vil absolut ikke anbefale mindre enn 8" nettopp på grunn av vekten. Mye av egenskapene til en samekniv ligger i at man på bruke litt tyngde og bevegelsesmengde for å komme gjennom.

Når det er sagt vet jeg ikke om jeg vil anbefale 9". Hvertfall den jeg har føler jeg tyngdepunktet ligger litt feil, så jeg får ikke skikkelig dreis på huggene. De 8"erne jeg har prøvd har vært lettere å "svinge" skikkelig. Mulig dette er på grunn av modellen og ikke størrelsen (tror i farten det er en strømeng).

Når det gjelder søringsperra tror jeg dette er noe du må prøve ut selv. Har ikke det på min, og for meg passer nok det best. Prøv å hogg litt i lufta på en butikk og finn ut hva som gir deg best "sving". Teknikken er nesten like viktig som kniven. Mange som kan mer om det enn meg, men merker stor forskjell på hvordan man hogger.

Syns ikke du bør tenke på bærevekt, men heller sørge for at den gjør det den skal. En liten spikkekniv ved siden av bør du også ha. Samekniven er ikke ment for sånt småarbeid, selv om det går an til nød.

Håper du blir fornøyd med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.