Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt solotelt, redusert til 2 alternativ


Valder

Anbefalte innlegg

Hilleberg Akto - 3100 kr

MSR Hubba - 2450 kr

Hvilket av desse er best i forhold til pris?

Skal brukast heile året. Nokon som har erfaringer med dei i snøvær?

Andre alternativ? Foretrekker i utgangspunktet 2-manns telt, men sidan eg vurderar ein langtur i sommar vil eg ha ned vekta så mykje som mogleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et Hilleberg Akto som jeg har hatt ca 120-140 overnattingsdøgn med. Det er en besnærende tanke med et så lett telt, men teltet er l-i-t-e både med tanke på innvendig takhøyde og oppslått volum. Formen gjør at man får teltduken nesten i fleisen når man ligger i det, spesielt med dagens tykke liggeunderlag som bygger mye i høyden. Når det er sagt er det et kjekt telt til sitt bruk. Jeg har hatt noe problemer med vanntetthet i sømmene. Til tross for kun en teltstang tåler det svært godt vind synes jeg. Detaljkvaliteten er prima. Kun brukt i sommerhalvåret. Skulle jeg hatt et telt til vinterbruk ville jeg garantert valgt et som er litt større (Unna, Soulo eller tilsvarende). Hubba-teltet kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig Hubba har myggnettinginnertelt og duk som ikke går ned til bakken. Fint i varme land, men lite egnet i Norge, og i allefall ikke for vinterbruk. (Har deponert på Hubba Hubba, leverte det fort inn igjen, da jeg kjente en liten sommerbris i hagen). Fins vel et Hubba HP som ikke har disse svakhetene.

Hvis du ønsker å bruke teltet om vinteren anbefaler jeg deg sterkt å kjøpe et tomannstelt. Om vinteren må man fyre for å få vann. Da bør man ha et større telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Hubba Hubba (2-manns med netting innertelt). Kjempetelt på sommeren, men kommer ikke til å bruke det på vinteren.

All lufting foregår langs bakken, og dermed får du ikke stoppet snøfokk fra å komme inn mellom inner- og yttertelt. Dette gjelder både "vanlig" og HP-versjonen av Hubba-teltene. At det er bare 2 bardunfester begrenser også bruken noe med tanke på vind. Men som sommertelt er de fantastiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du slå opp eller ned MSR teltet i regnvær så vil det regne rett inn i innerteltet...dette problemet slipper du med den designen akto har. Våkner du opp en morgen og det pøser ned så klipser du av innerteltet og pakker det i sekken først.

Du kan heller ikke bruke ytterduken til MSR teltet som gapahuk siden stengene går gjennom innerteltet, det fungerer med akto.

Jeg har hatt msr carbon reflex, som er det samme teltet som hubba...til forskjell fra akto så slipper du å tenke på at soveposen skal ta i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et telt fra Big AGnes sm i oppsett ligner mye på Hubba. Mitt er litt lettere bare(1,74 total). Selvstående med samme stangsystem.

For å slippe det problemet med vått telt når man setter opp i regn så kjøpte jeg ekstra footprint til det(inkl. i de 1,74).

Da kan man sette opp footprint og yttertelt først. Så hekte opp innerteltet etterpå. Tror det finnes ekstra footprint til MSR og.

Blir et ganske fleskibelt system slik.

1 Man kan bruke telten med ytterduk og footprint å la innertelt være hjemme. Greit i sesong med lite insekter.

2 Man kan sette opp bare innertelt. Fint i godvær om sommern.

3 man kan sette opp alt sammen. med ekstra footprint under sparer man jo bunn i telt for slitasje.

Dog har og mitt masse netting i innertelt, men det er duk et stykke opp fra bakken. Skal jeg tippe en 30-40 cm i hodeenden, så skrår det ned litt på langsiden og så er det litt mer igjen i fotenden, dog ikke like høyt som i hodeenden.

testet det i litt vind i marka torsdag-fredag. Og med den duken så slipper man den direkte trekken på kroppen men det blir litt gjennomtrekk alikevel. Jeg kjøpte det som lett sommmertelt til meg og bikkja. Men vil nok neppe bruke det som vintertelt både pga lufting mellom dukene og plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du slå opp eller ned MSR teltet i regnvær så vil det regne rett inn i innerteltet...dette problemet slipper du med den designen akto har. Våkner du opp en morgen og det pøser ned så klipser du av innerteltet og pakker det i sekken først.

Du kan heller ikke bruke ytterduken til MSR teltet som gapahuk siden stengene går gjennom innerteltet, det fungerer med akto.

Jeg har hatt msr carbon reflex, som er det samme teltet som hubba...til forskjell fra akto så slipper du å tenke på at soveposen skal ta i taket.

Slo opp MSR Hubba i sportsbutikken nylig, og det går helt fint å bruke ytterteltet til gapahuk. Innerteltet klipses på stengene hele veien uten å tres gjennom innerteltet en eneste plass. Det går også å sette opp ytterteltet først, før man klipser på innerteltet. Har ikke prøvd det, men ser for meg at det kan bli litt knotete siden ytterduken ligger stramt mot teltstengene, men helt sikkert mulig (det går ikke med karbonstengene i Carbon Reflex- de er ikke like bøyelige som alu).

Men likevel litt skeptisk til Hubba Hubba, det er et utprega godværstelt. Ser temmelig trekkfullt ut med mesh - guffent når det er 5 grader, stiv kuling og regn...men så kan du jo bare ligge i soveposen da.. til gjengjeld får du kle på deg uten å bli klissvåt av kondens på morran om du har slurva med ventileringa.. :?

Investerer du i Hubba HP derimot er dette langt bedre ;o) Har bestillt Hubba Hubba HP selv, så gleder meg til å få det snart ;o) Har store planer om å bruke det langt utenfor de 3 sesongene det er bygd for :) Dette har dessuten lufteluker på ytterduken :)

Akto vil nok være et langt tryggere telt på uværsdagene, men mye mindre komfortabelt. Det er mer vindstabilt (trur jeg..det er jo så sykt lavt!) og varmere (men likevel god mulighet for ventilering på godværsdagene(døra).

Ang. hvor lavt det er. Har selv Helsport Rondane 4 - eneste 4-mannsteltet jeg vet om uten sittehøyde... tilogmed kona på 1.65 må sitte med bøy i nakken, og skraper likevel oppi innerduken... så får vi sitte på skift.. :-P Men man venner seg til det. Det er på en måte en egen stil. Helt greit å bare lene seg på armen, men blir litt slitsomt når man ligger noen dager værfast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et MSR Hubba - setter som regel opp ytterteltet først, og klipser på innerteltet etterpå, går som en drøm.

Og ja, det er luftig og fint - på sommeren er det topp men i snødrev på senhøsten eller i høyfjellet om sommeren med dårlig vær kan det bli ganske utrivelig. Selv nå i helgen i Rondane var det på grensen. Så det man sparer i vekt på nettingen vil man muligens tape i varmere og dermed tyngre sovepose. På den positive siden står det veldig godt i sterk vind, er kompakt, lett, superraskt og enkelt å sette opp, god takhøyde etcetc.

Men, værbegrensningene gjør at jeg leter etter et enduks helårstelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, værbegrensningene gjør at jeg leter etter et enduks helårstelt. :)

Det er mulig at dette er ufin kupping av tråden og da beklager jeg i såfall det , men prøver meg alikevel. Jeg er som trådstarter ute etter et telt som jeg kan brukes vinterstid, og som har vekt som gjør det akseptabelt å drasse med seg resten av året også. Derimot er jeg ikke villig til å ofre så veldig mye innvendig plass for å spare noen 100-gram, og har begynt å se på endukstelt (og ser at erfaringene med slike er delte, særlig med regn sommerstid). Men i denne letingen kom jeg over dette teltet, som for meg ser ut til å kombinere mye av det jeg er på jakt etter, til en særs akseptabel pris. Eller er jeg helt på jordet? http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/equipment/tents/assault-2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut tl at det blir eit MSR Hubba HP på meg. Blir i utgangspunktet sett på som eit 3-sesongs telt, stolar på at jerven duken min holder meg god og varm dersom været skulle bli riktig ille.

Til vintertuarar får eg vurdere å kjøpe eit telt til, evt ei løsning spm er spesielt tilpassa til kvar eg skal. På plassar med mykje snø er jo også snøhule o.l. eit altenativ.

Edit: får kjøpt eit HUbba HP til under 2000 kr i Wales, så prisen er det jo ikkje noko å klage på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke Hubba HP er noe dumt valg. Hvis man har mulighet til å sette opp teltet i ly, eller bygge en riktig god levegg bør det gå greit vinterstid også. Litt usikker på hvordan det kommer til å gå med fyring med primus med tanke på plass i forteltet. Kan godt hende det går hvis man legger sekken i snøen på utsiden, men det går jo eventuelt an å oppgradere med "Gear Shed" etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer med både gass og multifuel i forteltet uten særlig problem. Hvis det blir for mye pannekakeos er det bare å zippe opp/ned åpningen litt. Men såklart rimelig trangt ift større telt (har ikke testet andre solotelt så det kan jeg ikke sammenligne med). Trikset for å få litt bedre plass er å legge sekken halvveis ut med åpningen inn i forteltet under duken så har man fikset seg et lite påbygg.

Har forresten testet det vinterstid i ganske ok vind for moro skyld, gikk forsåvidt ok ved å skuffe opp snø som vindbeskyttelse. Men særlig hyggelig natt var det ikke selv om det ikke var mange minusgradene. Det blir omtrent som å sove under åpen himmel, men med beskyttelse fra nedbør og noe beskyttelse fra vind. Do the maths. Man kan så klart spa igjen all åpning langs bakken for å få det vindtett, men mangel på lufteåpninger høyere opp gjør dette til en ganske oksygenfattig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre at alt jeg har vært usikker på med MSR Hubba Hubba HP-teltet som er i posten er helt ok i Hubba :) Godt tips med sekken halvveis utenfor!

Hubba HP har en ekstra lufting helt øverst på motsatt side av inngangen, så der er det i allefall litt muligheter til oksygen vinterstid om man spar igjen rundt hele :-) Men sikkert lurt å ha i allefall 1 liten åpning lags bakken også for å unngå kondens og karbonmonoksid(er vel tyngre enn oksygen), f.eks. ved inngangen? Hubba Hubba HP har to luftinger ganske lavt nede, så lurer på om jeg må zippe ned glidlåsen ovenfra i den ene inngangen for å slippe ut den varme lufta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden i vinter kortet ned innkjøpslista over nytt sommertelt, og Tarptent Scarp 1/2 lå en stund godt ann, men etter å ha studert oppsettet, synes jeg det så for knotete ut å sette opp/ta ned. Videre så vurderte jeg også å finne et "alt i et" telt, dvs, for helårsbruk, men det slo jeg raskt fra meg, for til vinterbruk bør teltet være dedikert med så små marginer det er i høyfjell/kulde.

Det er jo ingen logikk i å drasse på et 4-ses telt på sommeren, et solid 3-ses duger i massevis.

Så er det endel som maser om dette med at duken MÅ for all del gå helt ned til bakken. Makan til "bæs", Ungan, kjerringa og jeg har vært på +2 ukers turer på vidder i sør og nord, i all slags vær, aldri hørt noe klaging på litt trekk inn i teltet/lavvu'en.

Kriteriene mine var som følger for nytt sommertelt:

1. Under 2kg.

2. 2 innganger/fortelt.

3. grei plass for to med god organisering.

4. "luksus" for meg og hunden. Det å kunne ha hunden i et fortelt, og lage/oppbevare mat i det andre.

Så nå går jeg å venter på mitt nye telt.

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/Big_Sky_Revolution_2P_details.htm

Det finnes også som 1 pers.

http://bigskyproducts.com/Big_Sky_Revolution_1P_shelter.aspx

Skal man absolutt se etter et helårstelt, så har BSI den smarte løsningen at man kan velge passende komponenter, man tilpasser rett og slett innertelt, ytterduk og stenger til sitt bruk. Hvis dette er interessant så se på denne modellen:

http://bigskyproducts.com/Big_Sky_Convertible_2P_shelter.aspx

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden i vinter kortet ned innkjøpslista over nytt sommertelt, og Tarptent Scarp 1/2 lå en stund godt ann, men etter å ha studert oppsettet, synes jeg det så for knotete ut å sette opp/ta ned. Videre så vurderte jeg også å finne et "alt i et" telt, dvs, for helårsbruk, men det slo jeg raskt fra meg, for til vinterbruk bør teltet være dedikert med så små marginer det er i høyfjell/kulde.

Det er jo ingen logikk i å drasse på et 4-ses telt på sommeren, et solid 3-ses duger i massevis.

Så er det endel som maser om dette med at duken MÅ for all del gå helt ned til bakken. Makan til "bæs", Ungan, kjerringa og jeg har vært på +2 ukers turer på vidder i sør og nord, i all slags vær, aldri hørt noe klaging på litt trekk inn i teltet/lavvu'en.

Kriteriene mine var som følger for nytt sommertelt:

1. Under 2kg.

2. 2 innganger/fortelt.

3. grei plass for to med god organisering.

4. "luksus" for meg og hunden. Det å kunne ha hunden i et fortelt, og lage/oppbevare mat i det andre.

Så nå går jeg å venter på mitt nye telt.

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/Big_Sky_Revolution_2P_details.htm

Det finnes også som 1 pers.

http://bigskyproducts.com/Big_Sky_Revolution_1P_shelter.aspx

Skal man absolutt se etter et helårstelt, så har BSI den smarte løsningen at man kan velge passende komponenter, man tilpasser rett og slett innertelt, ytterduk og stenger til sitt bruk. Hvis dette er interessant så se på denne modellen:

http://bigskyproducts.com/Big_Sky_Convertible_2P_shelter.aspx

N

Ganske så likt i specs på det jeg har, dog annet fabrikat. Veldig fornøyd med slikt oppsett med 2 fortelt og innganger og ikke minst plass kontra vekt. 3 setup hvis man har ekstra footprint.

Har tilgode å teste det i mye vind i åpent lende, bare testet med vind ved vann i Nordmarka. Men tviler på at det trekker så enormt at jeg blåser ute av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden i vinter kortet ned innkjøpslista over nytt sommertelt, og Tarptent Scarp 1/2 lå en stund godt ann, men etter å ha studert oppsettet, synes jeg det så for knotete ut å sette opp/ta ned.

tror du skal slite med å sette opp Big Sky teltet like fort som Scarp...

Setter fint opp Scarpen min på under 2 minutter...

Kjøpte opprinnelig min for å bruke på sommer solotur, og evt korte vinterturer med brukbar værmelding.

Men, i ettertid ser jeg at jeg kanskje heller kunne vurdert å prøve et Tarptent moment med liner (1.5duk) til sommersolobruk, og bare bruke Hilleberg Allak på vintern.

Big Sky Revolution ser veldig fint ut. Du får poste en kommentar når du har fått prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Jamez :wink: , joda, men prøv det samme i kuling og ugjevnt underlag+2 stenger til. De hjørne trekantene ser utrolig upraktiske ut med tanke på ugjevnt underlag, og hva gjør man disse i løssnø? Forresten så tror jeg ikke det tar noe særlig lengre tid enn 2 min med revolution heller :wink:

Lover å poste litt bilder/bruk etter +2 ukers turen på Hardangervidda til sommeren. Blir det bomkjøp så er ikke det verdens undergang, da rykker Scarp 2, sammen med big agnes Copper spur 2 opp som gode kandidater :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Scarp på vintern i stiv kuling. Skal på ingen måte påstå at det tok 2 min å sette opp, men det gikk ganske problemfritt. De korte stengene i enden oppfører seg litt merkelig i løs snø, men de 2 lange stengene gjør jo teltet selvstående og det var ikke noe problem å få det til å stå fint. jeg brukte lengre barduner enn orginalt.

Største problemet var manglende ventilasjon i snøfokka... ble litt vel mye kondens. Med nesten 20m/s var ørepropper fint, men 12-15 er det lite blafring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.