Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt og fiske under Norge på langs tur


Jakka

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal i sommer og høst gå Norge på langs. Vi tenker å delvis leve på det naturen kan gi oss i form av fangst fra jakt og fiske. Et problem er dog at dette vil skape enorme utfordringer og kostnader med å handle jakt- og fiskekort for det store antallet områder vi er innom.

Er det noe i lovverket som gir dispens fra jakt- og fiskekort i slike situasjoner? Altså der jakt- og fiskefangsten går rett fra hånd til munn som en viktig del av det daglige kostholdet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok desverre ikke det. Tror planlegging er stikkordet her. Blink dere ut områder som ser bra ut, og bruk litt ekstra tid her. Uansett gunstig å ha noen litt rolige dager innimellom på en slik tur. Skal du supplere kostholdet med fiske og jakt må dere beregne en del ekstra tid. Spesielt når det gjelder jakta. En strekning som er enkel er Nordland og Troms. All statsgrunn her, og det er mye, dekkes av norgeskortet til statskog. Samme kortet dekker også noen flekker i Sørnorge. Og i f.eks Trøndelag er det også en del store områder på ett kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger latt meg fortelle att det er lov å fiske til matauk på gjennomreise, selvom kildehenvisningene uteblir. Så jeg har tatt det med en klype salt. Hadde vært moro og få det av-/bekreftet en gang for alle dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger latt meg fortelle att det er lov å fiske til matauk på gjennomreise, selvom kildehenvisningene uteblir. Så jeg har tatt det med en klype salt. Hadde vært moro og få det av-/bekreftet en gang for alle dog.

Hehe, tipper du innerst inne vet svaret, men tar allikevel sjansen på å avkrefte det for deg.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en sterk tilhenger av den private eiendomsretten, men i slike tilfeller synes jeg ikke dette strider med eiendomsretten. Utledet fra straffeloven tilsier allemannsretten at man fritt kan sanke bær, sopp og nøtter i all utmark når den fortæres på stedet. På samme måte mener jeg man også bør kunne fiske og jakte i all utmark om dette fortæres på stedet. Unntaket vil være i de tilfeller der dette er uforsvarlig med hensyn til artens utbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.