Gå til innhold
  • Bli medlem

Telthjelp for førstegangs kjøper =)


Maderi

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg tror nok at jeg trenger litt god hjelp i fra erfarne folk som har prøvd telt og vet hva de snakker om, før jeg drar for å kjøpe eget telt. :)

De flotte folkene i butikker rundt om er veldig flinke til å snakke for seg, men som fler av mine venner har brent seg på så ender også erfaringen deres med teltet akkurat der. :(

Jeg har hele tiden lånt jakt teltet til Onkelen min, ala Helsport ett eller annet. Har egentlig vært fornøyd med det, eneste ulempen er at det er alt for stort for meg.

Jeg er på utkikk etter ett telt som holder bra i sterk vind og piskende/bøttene regnvær. Jeg er veldig glad i å gå turer langs viddene, ut på fjellene osv.osv. :)

Må si jeg har falt litt for Helsport Gimle 2+, men jeg har ingen anelse på hvor godt det er. Som sagt så vil jeg gjerne ha tak på ett telt som holder godt i vind/storm og piskende/bøttene regnvær. Jeg er ikke villig til å ta sjansen på å stå midt i Hardangervidda, søkk våt med ett kollapset telt og flere timer/evt dagers tur for å komme meg hjem igjen.:( Må være plass til to personer også ;)

Kjempe kjekt om det er noen der ute som vil dele tipsene sine ang gode telt med meg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville passet meg for insydde vinduer av plast på et telt som skal være både mitt koserede og nødkrypinn. Uten tvil ville jeg valgt dette bort til fordel for et telt som kun består av duk, ala Helsport. Jeg må bare skynne meg å si at jeg har kun magefølesen forteller meg dette. Det er mulig jeg tar grundig feil.

Bortsett fra disse plastikkgreiene på noen telt, er Helsport sine telt noen gode slitere som du nærmest må brenne og stikke kniv i for å ødelegge. I tillegg til dette har Helsport en eventyrlig service. Langt over det som er lov å håpe på. Helsport er trygghet.

Skulle jeg kjøpt telt til deg ville det nok blitt Fjellheimen, eller Fjellheimen Extreme. Begge er to lette telt. Extreme har stormmatter, Det har ikke Fjellheimen, men til gjengjeld er det lettere.

Har du et godt budsjett er Hilleberg Allak (kuppeltelt) et meget bra telt. Vil du ha et enda sterkere telt fra Hilleberg kan du kjøpe Staika (kuppeltelt)

Lykke til med kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så alltid når det er snakk om telt, så er pris et tema. Pris vil styre hvor lav vekt, og hvor god kvalitet du får på et telt. Jeg er personlig veldig fornøyd med helsport (stabile telt, trygg produsent, men ofte litt tunge), exped (faktisk småforelsket i det nye tomannsteltet fra exped jeg kjøpte i vinter), hilleberg (dyrt, men jeg synes det er verdt det), bibler/black diamond (bra produsent, men kanskje mer til vinterbruk), MSR (flotte, lette telt, men ofte litt mye pris), fjällreven (4 netter i et slikt, ikke mye erfaring, men virket som bra greier)

Teltprodusenter jeg ikke har vært fornøyd med er mckinley (møkkatelt) og nanok (forbanna møkkatelt). Veldig subjektive vurderinger, alle telt har mye bra og noe dårlig. Har snakket med folk jeg liker, som også liker nanok, det er ok.

Jeg personlig synes at Gimle 2+ virker litt i tyngste laget i forhold til størrelse, men andre er ikke så opptatt av vekt. Jeg har ingen erfaring med dette personlig. Et annet eksempel kan være fjällrevens Akka 2 for eksempel? Det finnes mange bra telt der ute, og det er bare krav og pris som stopper deg. Alltid spennende med teltvalg! Det finnes mange bra tester der ute, bruk google, og spør mer direkte spørsmål, da får du bedre svar!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra disse plastikkgreiene på noen telt, er Helsport sine telt noen gode slitere som du nærmest må brenne og stikke kniv i for å ødelegge. I tillegg til dette har Helsport en eventyrlig service. Langt over det som er lov å håpe på. Helsport er trygghet.

Eg har desverre stikk motsatt erfaring med Helsport. Teltstengene er sprø som knekkebrød, og Helsport svarar ikkje med anna enn ei automatisk beskjed om at henvendelsen er mottatt og at eg vil bli kontakta seinare. Teltstanga på Helsportteltet mitt er no bytta ut med stang frå Easton, og eg for min del er ferdig med Helsport.

Greit nok at mi erfaring kanskje er ei eingongstilfelle og at Helsport ellers er flinke, men "en eventyrlig service. Langt over det som er lov å håpe på. Helsport er trygghet." er nok ikkje heilt riktig. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport betegner noen av sine modeller med Camp. Disse modellene har litt større fortelt, noe som kan være greit å ta med seg hvis du ikke teller gram. Ellers har jeg erfaring med telt både fra Hilleberg og Fjellreven. Hilleberg har jeg god erfaring med, men fjellrevens telt blir ofte litt tyngre, men også litt billigere.

Felles for de fleste teltene er at når stengene er laget av aluminium så blir de lett litt bøyd etter hvert, men stenger av glassfiber holder spensten bedre. Glassfiber er også noe tyngre.

I de senere årene har landet vårt nermest blitt oversvømmet av arbeidssøkere fra østeuropa og jeg har også flere kollega både fra Polen og Romania.

Hvis du har slike forbindelser så kan du spare mye penger på å kjøpe både telt og andre ting fra f.eks. i Polen. En av mine kollega kjøpte nettop telt i Polen for under halv pris av hva det koster i Norge. Noen kjente merker koster det samme, men det finnes også svært gode alternativer til en høyst akseptabel pris.

Østblokklandene var ikke akurat kjent for god kvalitet, men mye har skjedd de siste 10 - 20 årene. (Eks. Skoda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ser du har snust litt på Gimle 2+.

Jeg vil henlede oppmerksomheten din på Exped Orion Extreme.

I Orion får du et telt, grunnet konstruksjon, som tåler vind meget godt.

Du får også et telt med to innganger, med meget god høyde innvendig og en rekke gode løsninger.

Duken scorer godt på vanntetthet.

Jeg har brukt teltet omlag 4 uker det siste året og er godt fornøyd med det.

Ta en titt på hva som er skrevet av andre medlemmer i denne linken til utstyrserfaringer:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=10508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flotte folkene i butikker rundt om er veldig flinke til å snakke for seg, men som fler av mine venner har brent seg på så ender også erfaringen deres med teltet akkurat der. :)

Selgere er selgere av en grunn, og det er stort sett at de er flinke til å selge ting. :)

Jeg er på utkikk etter ett telt som holder bra i sterk vind og piskende/bøttene regnvær. Jeg er veldig glad i å gå turer langs viddene, ut på fjellene osv.osv. :)

Nyttig informasjon. Du trenger altså en skikkelig duk med høy vannsøyle kombinert med lav vekt for bæring over lengre avstander. At teltet skal tåle mye vind gjør at du skal se etter et telt med mange barduneringspunkter, men du må ta et valg når det kommer til type telt. Det er i praksis to typer; tunnelltelt og selvstående. De selvstående veier ofte noe mer enn et tilsvarende størrelse tunnelltelt men har fordelen av at de tar sidevind bedre, så du slipper å stå opp om natta for å snu teltet etter vinden.

Grunnen til at mange likevel velger tunnelltelt er større plass per kg, samt et større fortelt. Forteltet gir ekstra plass i regnvær, matlagingsplass under tak, plass til bikkja, mulighet for å grave ned grop om vinteren etc. Husk at om du skal lage mat i forteltet så må du (1) ha satt deg utrolig godt inn i hvordan du bruker en primus til sånt og hva du gjør i tilfelle brann, og (2) ha et høyt nok fortelt til at det lar seg gjøre på en trygg måte. Matlaging i innertelt er i utgangspunktet en dårlig idé bl.a. på grunn av dårligere ventilering (karbonmonoksid). "Camp"-variantene til Helsport ("GT"-variantene til Hilleberg) har nettopp et slikt fortelt med full takhøyde, og er vel de mest populære seriene. Personlig ville det aldri falt meg inn å kjøpe et tunnelltelt uten stort fortelt. Når det gjelder vind fungerer et tunnelltelt flott med vinden på langs. Med vinden på tvers kan det lugge godt i teltet. Dette kan løses om du har mulighet til å bruke terrenget i plasseringen for å skjerme mot sidevind, eller bygge levegger om vinteren (noe du uansett må gjøre for at teltet ikke skal begraves av snømassene)

Du nevner plass til to personer, dersom det skal brukes om vinteren betyr dette i praksis et 3-personers telt. Ventileringen må du også se på om teltet skal brukes om vinteren, spesielt viktig er det at begge luftekanalene sitter høyt så de ikke snør igjen.

Som noen har vert inne på her; når du vet hva du ser etter koker mye ned til vekt vs pris. Holder du øynene oppe og kikker litt på kjøp/salg-delen av fjellforum eller Finn.no så kan du iblant gjøre en god deal på et lett brukt telt til sterkt redusert pris.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :D

Jeg tror nok at jeg trenger litt god hjelp i fra erfarne folk som har prøvd telt og vet hva de snakker om, før jeg drar for å kjøpe eget telt. :)

De flotte folkene i butikker rundt om er veldig flinke til å snakke for seg, men som fler av mine venner har brent seg på så ender også erfaringen deres med teltet akkurat der. :(

Jeg har hele tiden lånt jakt teltet til Onkelen min, ala Helsport ett eller annet. Har egentlig vært fornøyd med det, eneste ulempen er at det er alt for stort for meg.

Jeg er på utkikk etter ett telt som holder bra i sterk vind og piskende/bøttene regnvær. Jeg er veldig glad i å gå turer langs viddene, ut på fjellene osv.osv. :)

Må si jeg har falt litt for Helsport Gimle 2+, men jeg har ingen anelse på hvor godt det er. Som sagt så vil jeg gjerne ha tak på ett telt som holder godt i vind/storm og piskende/bøttene regnvær. Jeg er ikke villig til å ta sjansen på å stå midt i Hardangervidda, søkk våt med ett kollapset telt og flere timer/evt dagers tur for å komme meg hjem igjen.:( Må være plass til to personer også :)

Kjempe kjekt om det er noen der ute som vil dele tipsene sine ang gode telt med meg! :)

Det er jo noen detaljer en gjerne burde være klar over før en kjøper telt...takhøyde iforhold til når du sitter i teltet. Jeg er 180 og vil hvertfall ha en takhøyde på 100 cm et sted i teltet for å ha det levelig.

Vær også obs på at noen telt er konstruert slik at soveposen din lett kan berøre veggene, feks telt med skrå vegger...ikke så gøy når veggen er full av kondens.

Du trenger ikke all verden med fortelt for å koke vann til tørrforet...mer avansert kjøkken så burde du vel ta størrelsen på forteltet med i vurderingen. Også iforhold til hvor mye utstyr du trenger å lagre i forteltet.

Noen telt har stengene festet i innerteltet slik at du reiser innerteltet først og så hiver ytterteltet over etterpå, mens andre har stengene i ytterteltet slik at du kan reise begge to samtidig eller bare ytterteltet alene. For min del så er det helt uaktuelt med et telt som har stengene festet i innerteltet. Regner det så bli innerteltet vått når du setter det opp, og for det andre så kan du ikke bruke ytterteltet som en gapahuk ved pauser i regn.

Vekt spiller også en stor rolle for min del. Helsport gimle veier 4.4 kg. Hilleberg allak, også 2 persons telt, veier 3.1 kg...en betydelig forskjell spør du meg.

Har du pengene så tror jeg sjansen for å bli fornøyd er størst med hilleberg telt. De er dedikerte teltmakere og jeg har vel aldri sett noen som er misfornøyd med hilleberg. Det samme kan jeg ikke si for helsport. Jeg har både helsport telt og hilleberg telt og inntrykket mitt er at hilleberg holder høyere kvalitet og har mer gjennomtenkte løsninger. Men det betyr altså ikke at helsport lager dårlige telt.

Husk også at det finnes ikke et telt som gjør alt der ute...de fleste ender opp med hvertfall to telt, et for vinter og et for de andre sesongene. Vinterteltet er solide, gjerne med stormmatter...men sjeldent aktuelle å drasse med seg på sommeren....da vil du kanskje ha noe lettere og luftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket litt rundt og fant at Hillebergteltet (Allak) du viser til bolletog er langt lavere innvendig enn Helsport Gimle. Velger man Helsport Gimle light 2+ så utgjør ikke vekten mange grammene heller.

Jeg er svært enig i at høyden på innertelt er en viktig faktor ved valg av telt. Jeg valgte tunneltelt og Helsport Fjellheimen Camp 3 da jeg kjøpte telt i fjor. Innerteltets høyde var en viktig faktor i valget mitt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 186 og sitter fint på 7cm luftmatte i Allak uten å ta i taket.

Trenger da heller ikke mer takhøyde enn nødvendig?

Unødvendig høyde er unødvendig vindfang og unødvendig mye å varme opp på vinterstid :)

Allak er et knalltelt.

Støtter også tipset om Exped Orion Extreme om man vil betale litt mindre og bære litt mer.

Ellers er det veldig mange fine tunelltelt som gir mer plass iforhold til vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kanskje telter kun i barmarkssesongen. Hilleberg Kaitum 2 hvis dere oftest er to på tur, Hilleberg Nallo 2 hvis du oftest er alene på tur..Hilleberg-teltene er dyre, lette med suveren kvalitet. Hvis du ikke synes prisen står til antall ganger du kommer til å bruke det pr. år, så kan du f.eks velge Helsport, Exped eller Fjellreven. Disse teltene er billigere, men tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye flott om Hillebergteltene og har sammenlignet endel modeller mot Helsport da jeg selv var på jakt etter nytt. MEN, at Hillebergteltene skal være så mye lettere enn Helsports modeller, som kan sammenlignes, klarer jeg ikke å finne.

Modellene til Hilleberg du (Fjellbokken) viser til her er ikke særlig lettere, om noe i det hele tatt, enn sammenlignbare Helsporttelt.

Kanskje er Hillebergteltene bedre på andre områder?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Helsport og Hilleberg lager kjempebra telt.

Men, fra å ha hatt flere Helsport telt til å nå ha et par Hilleberg telt er jeg ikke i tvil om at jeg liker Hilleberg best. Det er vel mest snakk om detaljer og kvalitetsfølelse. Det er bare sånne små detaljer som utgjør forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så flott med så mange svar!! :D

Prisen er ikke nå å tenke på. Har spart meg opp nok penger til dette teltet, bare det ikke er helt overdreven pris :(

Det er kun to kriterier jeg setter for teltet; og det er at det skal stå stødig fra alle vinkler i storm/vind vær og at det holder piskende/bøttene regnvær ute fra teltet. :D

Kjekt om det har en lagrings plass til to 80L tursekker, men absolutt ikke et must. Er ikke interessert i et komfort telt med stor takhøyde, mega stor plass osv. Et telt hvor soveposen ikke treffer innerveggen ( er 160 og 180 cm "lange") er vel kanskje også ett must, men slikt finner jeg jo ut av selv. Kilo vis er det ikke så farlig. Selvfølgelig er det deilig med ett lettere telt, men nå er vi mer på tur for opplevelsens skyld og ikke for å rushe igjennom berg og dalsider på så så lang tid :D

Har noen tips om akkurat "dette" teltet? :) Altså, stabilt i stormende vind og regnvær og gjerne plass til to 80L tursekker :)

Igjen, tusen, tusen, tusen takk for så mange flotte og hjelpende svar fra dere!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye flott om Hillebergteltene og har sammenlignet endel modeller mot Helsport da jeg selv var på jakt etter nytt. MEN, at Hillebergteltene skal være så mye lettere enn Helsports modeller, som kan sammenlignes, klarer jeg ikke å finne.

...

:D

På papiret skiller det ikke mye, men Helsport kg er mer enn vanlige kg. Jeg kjøpte for mange år siden et Helsport Ringstind som skulle veie 1,7kg. Det veide 2,1kg. Jeg byttet teltet og kjøpte et mye større Hilleberg Nallo (som veide oppgitte 2,1kg). Jeg er ikke eneste på Fjellforum som har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra mange Helsport telt og kan si mye bra og dårlig.

Som det nevnes her er Helsport Fjellheimen et bra telt. Dette teltet står bra i alt slags vær så lenge du sitter det opp riktig. Eneste jeg har å utsette på Fjellheimen X-trem er at det er litt dårlig utlufting. Det som skjer da er at innerduken blir fuktig og det starter å dryppe. Har lest at Helsport kommer med en ny utgave til høsten med bedre ventilering.

Svalbard teltet til Helsport er kanskje ikke aktuelt for deg, men jeg ville vertfall styrt unna det med mindre dere er en stor familie. Kuppeltelt krever noe mer å sitte opp, men er mer stabilt i sidevind.

Forelderene mine har et gammelt tresesongers Helsport telt, og jeg tror at grunnen til at mange liker Hilleberg bedre er nettopp fordi Helsport lager noen "søppeltelt", mens Hilleberg har kvalitet over hele fjøla. Har ikke prøvd Hilleberg selv, men har bestilt et Hilleberg Nallo 2 og gleder meg til å prøve det ut på Hardangervidden. Har mange turvenner som skryter noe hinsides av Hilleberg.

Det er salg på Hilleberg telt på http://www.fjellsport.no/lager :D

Jeg ville valgt enten Helsport eller Hilleberg og vurdert teltvalget ut i fra disse merkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg tror at grunnen til at mange liker Hilleberg bedre er nettopp fordi Helsport lager noen "søppeltelt", mens Hilleberg har kvalitet over hele fjøla.

Lurer litt på hva du mener med denne frasen. Tenker du på tilbudsvariantene som lages for salg og som tilsynelatende ikke finnes i basisutvalget. F.eks Nordmarka o.a? Jeg synes i så fall ikke "søppeltelt" er en særlig rettferdig og dekkende beskrivelse av disse.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På papiret skiller det ikke mye, men Helsport kg er mer enn vanlige kg. Jeg kjøpte for mange år siden et Helsport Ringstind som skulle veie 1,7kg. Det veide 2,1kg. Jeg byttet teltet og kjøpte et mye større Hilleberg Nallo (som veide oppgitte 2,1kg). Jeg er ikke eneste på Fjellforum som har opplevd det.

Støttes.

"Helsport-kilo er ikke som andre kilo..."

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport comforttemperatur er jo heller ikke det samme som andre soveposer sin comforttemperatur. (Helsport sin er overdrevet vs andre) Mon tro om ikke Helsport cm er noe annet enn cm det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette teltet" Maderi, et telt som kun skal holde i piskende uvær og stå støtt.. Dersom dette er de eneste alternativene så har du Hilleberg Staika, som tåler ALT. Du har bibler fitzroy, som heller ikke gir seg i uvær, du har exped polaris, selv om det er veldig lite. Mange mange gode alternativ.

Det beste tipset, dersom du skal bruke litt penger på telt, vil være å få tak på en hillebergkatalog, og lese deg til kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport Ringstind 2 i stiv kuling og sidesliggende regn på Hardangervidda uten problemer. Vanntett og trygt telt. Ville ikke nølt med å bruke det om igjen. Helsporttelt gir nesten samme kvaliteten som Hilleberg, men til halve prisen så det er jo egentlig ikke noe å tenke på engang når man kjøper sine første telt. Hilleberg er mest for rike feinsmeckere og/eller hardcore friluftsfolk. (Vi har både Helsport, Hilleberg og Fjellräven.)

Kjøper du Helsport kan du jo kjøpe Ringstind 2 (2kg) til de lette langturene, og ett større og mer solid telt til turene hvor du har selskap og behov for stormkvalitet. Gjerne Fjellheimen 3 extrem, som er velegnet til allround bruk på vinteren. Begge disse teltene kan du få til prisen av ètt Hillebergtelt, dersom du følger med på XXL og G-max sine reklamer. www.prisjakt.no er også ett meget nyttig verktøy, og brukt sammen med kelkoo.no dekker de mange butikker.

Bruktmarkedet er også en mulighet, sørg for å prute til deg 40% avslag fra nypris søkt på kelkoo.no \ prisjakt.no ovenfor selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om Hilleberg Allak! Jeg er selv på utkikk etter et nytt telt og valget mitt har falt på Allak'en.

Jeg har enda ikke kjøpt og prøvd teltet siden jeg har noen gjenstående eksamener, men jeg valgte det av disse grunnene: jeg liker kuppel-konstruksjon, stødig og pålitelig i dårlig vær, god lufting, to utganger/fortelt, hilleberg er kjent for god kvalitet, hilleberg kilo=normale kilo, bratte sider i fot/hode-ende som gir lang effektiv liggelengde, vertikale sidevegger som ikke stjeler bredde.

Min erfaring med andre telt er nemlig at det lovede arealet ofte ikke er så stort i praksis pga av spisse fotender (sett ovenfra) og slakke vegger (sett fra siden). Dette gjør at jeg ofte får våt fotende på soveposen i løpet av natten. Om du er lang og kan få samme problem vet jeg ikke, men etter hva jeg har hørt/lest er dette uansett ikke et problem med Allak, som lever opp til målene (både areal og vekt). Eneste minus er (selvsagt) en litt stiv pris, men det brydde ikke du deg om... :)

Lykke til med valget, håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye flott om Hillebergteltene og har sammenlignet endel modeller mot Helsport da jeg selv var på jakt etter nytt. MEN, at Hillebergteltene skal være så mye lettere enn Helsports modeller, som kan sammenlignes, klarer jeg ikke å finne.

Modellene til Hilleberg du (Fjellbokken) viser til her er ikke særlig lettere, om noe i det hele tatt, enn sammenlignbare Helsporttelt.

Kanskje er Hillebergteltene bedre på andre områder?

:)

Som sakt tidligere i tråden har jeg Allak. I tillegg har jeg 'ditt telt', Fjellheimen. Jeg vil si di er av samme kvalitet. Så det koker igrunnen ned til om man vil ha et selvstående telt eller ikke. Allaken er grei i de tilfeller man ikke får pluggfester, og man kan sette opp teltet på flatt fjell. Fjellheimen synes jeg derimot har bedre plass i forteltet til matlaging og bagasje.

Når jeg er på tur og ikke vet hva slags underlag jeg kan forvente, tar jeg Allaken. Vet jeg at det er fin teltplass, tar jeg Fjellheimen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.