Gå til innhold
  • Bli medlem

Ungjente på tur!! noe jeg må vite?


ChickenBull

Anbefalte innlegg

hei allesammen ;)

jeg er en jente på 18 år, og skal i sommer prøve med på en "skikkelig" topp for første gang!!

det er Mt.Blanc som skal utfordres, og jeg gleder meg som et barn før julaften :wink:

har trent jevnt fram mot turen og nå lurer jeg bare på om dere har noen tips og trix som jeg kan ta med meg sørover??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God tur! Det beste tipset jeg har er å søke etter informasjon her på forumet. Fjellforum er antagelig den beste og enkleste kilden til seriøs informasjon rundt fjell og generell fjellsport vi har. I motsetning til veldig mange ulike nettforum, så er informasjonen du får her av en veldig høy kvalitet. Søk så mye du kan. Prøv å still mer konkrete spørsmål rundt ting du lurer på. Det gjør det lettere å få svar da det blir lettere å svare deg. Massevis av folk her inne har vært på Mt.Blanc og sitter med mye informasjon. Er jo mange momenter man kan lure på. Eks. logistikk, kostnader, høydeproblematikk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei allesammen :D

jeg er en jente på 18 år, og skal i sommer prøve med på en "skikkelig" topp for første gang!!

det er Mt.Blanc som skal utfordres, og jeg gleder meg som et barn før julaften :)

har trent jevnt fram mot turen og nå lurer jeg bare på om dere har noen tips og trix som jeg kan ta med meg sørover??

Når slike fjell frister så må vi anta at du har litt erfaring med å gå i fjellet. Jeg aksepterer at folk uten erfaring prøver seg på Preikestolen iført høye heler og stramt skjørt, men skal man til Mt. Blanc så må jo det være fordi våre egne fjell ikke lenger byr på nok utfordring, eller er det bare fordi det er et fott fjell? Du kan vel ta gondolbane opp til ca. 4000m og da er det vel ikke så langt igjen til toppen?

Skal du gå fra Chamonix eller fra Courmayeur?

De fleste turene her er vel så gjennomorganisert at du vil få all den info du trenger fra turoperatøren og jeg antar at du har satt deg inn i hva som kreves. For noen kan vel høyden være det største problemet. (Kanskje en pakke parasett?) I tillegg bør du jo være i relativt god form, ha erfaring med å gå i fjellterreng og ha litt erfaring med å gå med stegjern. Men det er sikkert flere her som har vert der og som kan gi deg noen tips ut fra sine egne erfaringer.

Selv har jeg begynt å "sugle" litt på Kilimanjaro. Ikke fordi det er så ekstremt, men opplevelsen av å gå fra Afrikas tropiske savanne for så å ende opp på en isbre virker veldig fasinerende. For meg er opplevelsen viktigere enn prestasjonen.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe : D

begynner å få litt erfaring ja : ) turen starter fra Chamonix, er organisert gjenom et pålitelig selskap og jeg har erfarne folk med meg "hjemmefra".

er en pakkeløsning, så det blir brekurs dagene før topp-forsøket : ))

du kommer nokk desverre ikke til å få se meg i stramt skjørt og høye heler : p jeg er ikke den typen, til min mors store fortvilelse : D

men takk for tipset!! : D trener godt, og er forberedt mentalt på hvordan høyden kan påvirke meg : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Chickenbull: Først og fremmest: god tur! Det lyder som en oplevelse for livet. - Kan man tillade sig at spørge hvad en sådan arrangeret tur ca. kan koste? Altså, den del som betales til tourselskabet?

takk takk alle samman :)

selve turen som vi har kjøpt gir vi ca. 14 tusen for, så kommer flybilletten i tillegg : ) så jeg regner regner å bruke ca. 20 000 tilsammen på utstyr og sånt, må jo få Shoppe litt utstyr o.l i Chamonix :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.