Gå til innhold
  • Bli medlem

Reiseforsikring for aktive folk!


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå sett meg lei av å kaste penger til et elendig forsikringsselskap, og lurer dermed på hva andre aktive folk bruker ,

og deres erfaringer.

Alle vet jo at ng kan skje med utstyr på tur og i aktivitet generelt.

Ting mistes, knuses blir vått osv....

Jeg leiter etter et forsikringstilbud der man faktisk får noe igjen for pengene, da mitt nåværende selskap ikke gir NOE!

All hjelp mottas med takk!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder reiseforsikringer så har jeg begynt å bruke Gouda. De dekker alt! Tom. BASE-hopping har de begynt å dekke. Og de er så vidt jeg har funnet ut det eneste selskapet i det norske markedet som dekker opphold over 4500 moh. Og prisen er snill. Drøye tusenlappen for det beste alternativet. Brukte litt tid på å lese i betingelsene og de var temmelig like de andre selskapene bare at de dekker mer ekstreme aktiviteter. Jeg fant ingen fallgruber, og har fått varme anbefalinger av andre som har benyttet selskapet på bl.a Everest, Grønland etc. Jeg tegnet forsikring hos dem i forkant av turen min til Aconcagua. Heldigvis tok jeg en samtale med mitt gamle selskap og fikk rede på at de ikke lenger dekket opphold over 4500 m. Tidligere gjorde de det så sant det gjaldt en organisert tur og ikke en ren ekspedisjon. Men den endringen hadde jeg ikke fått beskjed om på forhånd. Likevel kan det nok være lurt å sjekke summene for hvor mye du får igjen for tapt/ødelagt utstyr. Man har tross alt med seg litt større verdier på en skikkelig fjelltur enn om du skal ei uke på stranda i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Alle vet jo at ng kan skje med utstyr på tur og i aktivitet generelt.

Ting mistes, knuses blir vått osv....

Jeg leiter etter et forsikringstilbud der man faktisk får noe igjen for pengene, da mitt nåværende selskap ikke gir NOE!

-Joar

Eg er i tvivl om hva du søker, er det reiseforsikring/ulykkesforsikring? Eller er det "innboforsikring" som dækker dersom du ødelægger utstyr o.l.?

Dersom det er det sidste, kan eg ikkje hjelpe, men skulle da ønske at det fantes!!! :)

Der som det er det fyrste, har eg og gode erfaringer med Gauda å kan og sige god for Europæiske reiseforsikring. Ellers kan du via DAV (tyske DNT) få utrolig bra forsikring som både dækker ulykke, redning osv. i heile verden, og det er billig! Mener dei dækker det meste op til 5000moh, og en god del op til 7000moh.

Eg fik bra veiledning til medlemsskab via nettsiden til ein gammel klatrekompis, det er skrevet for danskere, men eg har nu og brugt DAV etter eg flyttet til Norge.

http://klatremand.dk/dav/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret jeg fikk av selskapet jeg brukte/bruker (Tryg/Vesta) var at de hadde innført en høydebegrensning. Konsulenten jeg snakket med hadde ikke opplysningene selv, men ringte et annet kontor for å bringe det på det rene. Han påsto også at dette var innført av alle de andre selskapene på det norske markedet som han visste om. Det var jo ikke helt korrekt i og med at Gouda gjør det og enkelte andre utfra innlegg her. Gouda er nederlandsk så vidt jeg vet og tilbyr kun reiseforsikringer i Norge enn så lenge. Jeg spurte også om de kunne tilby en spesialforasikring utover de vanlige polisene men da var svaret nei. For ordens skyld så sjekket jeg aldri med de andre store selskapene i Norge om min konsulent snakket sant. ;) Gouda dekker mine behov på en utmerket måte til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjensidige dekker klatring og tur, alle fjell i europa. Dekker redning, men ikke søk.

Jeg fikk beskjed av gjensidige (gjenstridige..) at de ikke dekker fjellklatring.

If dekker heller ikke klatring.

Jeg spurte om hva de definerte som fjellklatring, men de hadde ikke noe definisjon på dette.

Ramsa opp forskjellige måter å klatre på (bolte ruter, naturlig sikra, via ferrata, inne, ut...).

De vrei seg vekk med svaret: "Klatring i inne vegger ville nok normalt sett bli dekka"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være litt obs. "Jaada! Ikke noe problem. Vi dekker alt!" var første svaret når jeg spurte mitt tidligere selskap også. Da jeg ble mer konkret ble de det motsatte. Dette var før jeg skulle reise ned å prøve Aconcagua. Jeg sa at jeg var bedt om å få en skriftlig bekreftelse på at jeg var fullt dekket på den turen, og da først sjekket konsulentet nøyere etter og kom fram til at det var jeg nok ikke alikevel gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså til alm. fjellklatring/breferd/toppture sommer og vinter osv. (fjellsport) i Europa, dækker min ulykkesforsikring hos Terra personskader og redning, men ikkje S&R ved "ekspeditionsligende aktiviteter". Husker ikkje om eg har et tilleg eller om dette var helt vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje "umulig" å finne det beste forsikringsselskapet rent bortsett fra at en helst vil ha full dekning, liten egenandel og lav premie.

En oversiktllig og grei måte å gjøre dette på er å definere turen og aktivitetene så presist som mulig i en forespørsel til selskapet om de dekker dette. Gjerne med en henvisning til vilkårene og med spørsmål om hva som skal til for at disse slår ihjel svaret en får skriftlig fra selskapet.

For egen del har jeg vært rimelig godt dekket av forsikrikringer for en formue i 30 år, men så langt har det vært helt bortkastede penger.

:):!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av gjensidige (gjenstridige..) at de ikke dekker fjellklatring.

If dekker heller ikke klatring.

Jeg spurte om hva de definerte som fjellklatring, men de hadde ikke noe definisjon på dette.

Ramsa opp forskjellige måter å klatre på (bolte ruter, naturlig sikra, via ferrata, inne, ut...).

De vrei seg vekk med svaret: "Klatring i inne vegger ville nok normalt sett bli dekka"...

De dekker alt unntatt luftsport i hele verden bortsett fra Grønnland, Arkits, Antarktis og Himalaya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her!

Er det noen som faktisk har vært i trøbbel/prøvd å få noe dekket av sin forsikring med/uten hell?

Hjelper ikke å ha den beste dekninga hvis selskapet gjør alt for å slippe å betale ut...

Takk for tips om Gouda.. Skal sjekke det ut!

-Joar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.