Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med valg av ryggsekk


Anbefalte innlegg

God kveld, folkens.

Jeg er iferd med å kjøpe meg en ny tursekk, og trenger i den forbindelse litt hjelp fra dere med litt mer erfaring.

Sekken skal brukes til turer fra én til fire/fem overnattinger. Jeg har sett på følgende sekker:

1. Arcteryx Bora 95

2. Norrøna Para Ranger

3. Bergans Alpinist II

Sekkene er rangert etter hva jeg anser som best/mest riktig kjøp.

Jeg så i utgangspunktet for meg en sekk på 110L+, men har lest og hørt veldig mye bra om Arcteryx-sekken.

Så kommer pølsa i rosinen:

Via jobben så får jeg god pris på Helsport produkter. Jeg har sett på Helsport Spitsbergen 95.

La oss si at jeg får denne sekken for 2000,-. Hvordan bør jeg veie sekkene opp mot hverandre?

Fint om dere hovedsaklig legger vekt på kvalitet, men ha i bakhodet at Helsport-sekken koster meg 1900 mindre enn Arcteryx-sekken.

Hvor mye vil den bli brukt sier du? Tja, la oss ta utgangspunkt i 3-4 turer i året. Kanskje mer, helt sikkert ikke mindre..

Håper på gode, utfyllende svar.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
God kveld, folkens.

Jeg er iferd med å kjøpe meg en ny tursekk, og trenger i den forbindelse litt hjelp fra dere med litt mer erfaring.

Sekken skal brukes til turer fra én til fire/fem overnattinger. Jeg har sett på følgende sekker:

1. Arcteryx Bora 95

2. Norrøna Para Ranger

3. Bergans Alpinist II

Sekkene er rangert etter hva jeg anser som best/mest riktig kjøp.

Jeg så i utgangspunktet for meg en sekk på 110L+, men har lest og hørt veldig mye bra om Arcteryx-sekken.

Så kommer pølsa i rosinen:

Via jobben så får jeg god pris på Helsport produkter. Jeg har sett på Helsport Spitsbergen 95.

La oss si at jeg får denne sekken for 2000,-. Hvordan bør jeg veie sekkene opp mot hverandre?

Fint om dere hovedsaklig legger vekt på kvalitet, men ha i bakhodet at Helsport-sekken koster meg 1900 mindre enn Arcteryx-sekken.

Hvor mye vil den bli brukt sier du? Tja, la oss ta utgangspunkt i 3-4 turer i året. Kanskje mer, helt sikkert ikke mindre..

Håper på gode, utfyllende svar.

På forhånd, takk.

Vanskelig å si hvilken sekk du trenger siden du ikke sier så mye om bruken, første jeg tenker på er hva du skal med en 100+ liters sekk?

Skal du på vanlige teltetturer uten ekstra utstyr, feks jakt eller fotoutstyr...så trenger du ikke så stor sekk for vår/sommer/høst...du burde hvertfall ikke ha behov for det :). Jeg bruker en 70 liters sekk, og det er mer enn nok...50 liter hadde holdt også.

Du vil forsikre deg at du får kvalitet, det gjør du nok med alle disse merkene inkludert helsport...jeg ville vektlagt hvordan de individuelle sekken føles på deg istedet. Føles Helsportsekken god på deg så ville jeg ha gått for den.

Jeg ville også ha sjekket andre sekkeprodusenter iforhold til prisen, osprey aether 70 L får du for 2200 kr.

Jeg vektlegger komfort og vekt av sekken når jeg kikker på sekk. Para ranger og bergans veier en del...sikker på at du vil ha over 4 kilo med sekk med deg på tur? igjen tilbake til...trenger du så stor sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei, det er som du sier, trenger jeg det?

Jeg har kommet frem til at jeg trenger hvertfall 95L. Planen er å ha telt, primus, mat, og kanskje ei flaske med noe skarpt til bålkosen oppi sekken, og da erre greit med litt ekstra plass. Trolig vil jeg ha behov for å ta noe av fruens bagasje i tillegg.

Som sagt vil turene være på inntil 4 netter. Ja, 75L hadde kanskje holdt, men jeg vil heller ha god plass å pakke i.

Hjalp dette litt i forhold til rådgivningen? :)

Edit:

Kan også legge til at det kun er snakk om turer vår/sommer. Snø er jeg ikke spesielt glad i.

Fiske er i sentrum, så målet med turene vil slik jeg ser det nå være fiske i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også på Helsport Fjellheimen 85l, virker meget bra de nye sekkene til Helsport.

Vurderer og skaffe meg en slik en bare i 65 til kortere turer.

65/85l koster 1999,- hos xxl.

Jeg hadde para ranger, og den syntes jeg ble for stor til 2-5deger tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei, det er som du sier, trenger jeg det?

Jeg har kommet frem til at jeg trenger hvertfall 95L. Planen er å ha telt, primus, mat, og kanskje ei flaske med noe skarpt til bålkosen oppi sekken, og da erre greit med litt ekstra plass. Trolig vil jeg ha behov for å ta noe av fruens bagasje i tillegg.

Som sagt vil turene være på inntil 4 netter. Ja, 75L hadde kanskje holdt, men jeg vil heller ha god plass å pakke i.

Hjalp dette litt i forhold til rådgivningen? :)

Edit:

Kan også legge til at det kun er snakk om turer vår/sommer. Snø er jeg ikke spesielt glad i.

Fiske er i sentrum, så målet med turene vil slik jeg ser det nå være fiske i fjellheimen.

Det er jo også veldig lett å utvide en sekk med ganske mange liter med vanntette pakkposer som du henger utenpå. Min Osprey aether 70 L kan jeg lett henge to 15 liters pakkposer utenpå, masse stropper og fester på sekken slik at de ikke henger å dingler, og vips så har jeg 100 liter til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Aether får du også i 85l, men må bestilles fre USA. Med dagens dollarkurs og pris under 300 dollar så er ikke det et dumt valg egentlig..

Jeg måtte vente hele 10 dager på min da de byttet hoftebeltet for meg, gratis vel og merke.

Sportsutstyr fritatt for toll. Moms kommer nok, jeg venter selv i spenning..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere seg på å henge ting utpå sekken syntes jeg er et dårlig råd! Det du eventuelt henger utenpå blir minst dobbelt så tungt å bære siden det vil fungere som en vektstang som vipper sekken motsatt vei av hva du vil - slitsomt og unødvendig, da er det mye bedre med en stor nok sekk, selv om den veier mer.

Sekken min er alltid størst og tyngst på sommerturer på 2-3 dager hvor jeg ikke skal gå mer enn 2-3 timer. Da kan jeg jo ta med meg all slags duppeditter som jeg ellers ikke ville bært på, så jeg syntes ikke det er dumt med en stor sekk, forutsatt at kroppen din tåler det? Om du sjelden går med sekk høres det ut som en dårlig ide og fylle opp sekken med mer enn 95L i allefall, og allerede da er du utsatt for kne, ankel, rygg og hofteskader. Husk at sekken ikke skal veie mer enn 1/3 av kroppsvekta di! Veier du 80kg kan du bære ca 27kg, litt mindre om du er i dårlig form/sjelden går med sekk, noe mer om du er vant med sekk.

Så først bestem deg om du trenger mer enn 95l? Tåler kroppen det, og skal du ha teltet oppi, og du prioriterer komfort høyt, så ja, hvis ikke så får man plass til mye i en 95l sekk også.

Etterpå kan du vurdere Norrøna mot Bergans, eller Arcteryx mot Helsport

Arcteryx vs Helsport - Pris vs kvalitet

Arcteryks har nok et bedre bæresystem, men dette trur jeg ikke du vil merke veldig mye til med mindre dagsturene dine er over 4-6 timer lange? Men den vil uansett kjennes mer behagelig ut pga. bedre skulderstropper og magebelte. Men så er det jo fint med norske merker da ;)

Bergans vs Norrøna

Norrøna er en halv kilo lettere, Bergans bedre å bære veldig tungt med. Så om innholdet i sekken veier mer enn 25kg gå for Bergans. Hvis ikke er det kjekt å spare en halv kilo :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bestiller jeg evt. fra USA?

Edit:

Takk for svar, Mr.

Jeg veier 80 kg og er i relativt god form, så det bør ikke være noe problem med 25-30kg på ryggen.

Ser for meg 4 timer gange, kanskje mer enkelte dager.

Hvis vi ser bort fra pris, da. Arcteryx er en klar vinner?

Er det mulig å bestille dette online fra det store utland og sprare noen grunker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsutstyr koster gjerne halvparten eller mindre i statene! Men pass på at enkelte store merker (MSR, Oakley, m.m.) nekter nettbutikkene i statene å selge sine merker til europa. ;) Har i det siste vært på utkikk etter et lettvektstelt fra MSR, i USA kosta det 1500-2000,- i Norge koster det 6000!!! desverre får ikke nettbutikkene lov til å sende det over atlanteren! ;(

Anbefaler siden http://www.trailspace.com

Der har de samla beskrivelser om det meste av turutstyr som selges i amerikanske nettbutikker, samt det er svært mange som legger sine egne erfaringer om de ulike produktene. Dessuten har de en liste over endel nettbutikker som selger produktet og til hvilken pris :)

Husk på frakt på ca 500,- og moms på 25%. Leveringstid er vanligvis ca 3 uker med normal frakt

Ser at Arcteryx ligger på ca 2500,- i USA, så du sparer kanskje noen få hundrelapper, men om du skal kjøpe annet utstyr også, så kan det fort lønne seg.

Var på foredrag av noen som hadde gått Norge på langs, og måtte kjøpe endel nytt utstyr til det prosjektet. For de lønte det seg å fly til new york, shoppe telt, sovepose og masse annet, og fly tilbake :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en arcteryx bora 75 som jeg bruker på opptil 2-3 netter (helgeturer). Sinnsykt bra sekk, kan uten tvil anbefale den, men er den verdt 2000 ekstra? Veldig fornøyd med sekken! MEN: Prøv sekkene på ryggen i butikken, helst med litt vekt i, kan gi deg et gratis forvarsel dersom sekken ikke passer kroppen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å basere seg på å henge ting utpå sekken syntes jeg er et dårlig råd! Det du eventuelt henger utenpå blir minst dobbelt så tungt å bære siden det vil fungere som en vektstang som vipper sekken motsatt vei av hva du vil - slitsomt og unødvendig, da er det mye bedre med en stor nok sekk, selv om den veier mer.

Nå spesifiserte jeg at du stropper pakkposene fast slik at de ikke henger å dingler....mange storsekker har jo sidelommer, pakkposene ville fungere på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spesifiserte jeg at du stropper pakkposene fast slik at de ikke henger å dingler....mange storsekker har jo sidelommer, pakkposene ville fungere på akkurat samme måte.

Men så er vel ikke sidelommer så lure heller? Alt som festes på siden av sekken, og enda værre bak på sekken, bidrar til å flytte tyngdepunktet til sekken lenger bak, slik at du må lene deg lenger fremover for å være i balanse. Men skal man først feste noe til sekken er jeg enig i at det bør stroppes godt fast :) Spesielt dårlig for korsryggen har jeg kjent på når jeg har stroppa reinsskinnet bakpå sekken i vinter.. :)

Om sekken er uten sidelommer så skjønner jeg hva du mener. Sidelommer er ganske kjekke til f.eks. fiskekroker, lue, regntrekk, osv. Men syntes ikke det er noe poeng å utvide de mer enn nødvendig, da er det heller bedre med stor sekk.

Poenget er vel at det uansett er bedre å pakke oppi sekken hvis man har muligheten? Det høres merkelig ut å med vilje velge en for liten sekk for så å utvide den med pakkposer o.l? Hvis man allerede har en liten sekk er det kanskje noe annet, syntes man skal bruke det man har og ikke drive å kjøpe nytt hele tiden.

Ellers så skjønner jeg godt hva du mener, "En sekk blir aldri full" har jeg lært:-P Synder mye med det selv, men vil ikke anbefale andre å gjøre det samme hvis de ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er vel ikke sidelommer så lure heller? Alt som festes på siden av sekken, og enda værre bak på sekken, bidrar til å flytte tyngdepunktet til sekken lenger bak, slik at du må lene deg lenger fremover for å være i balanse. Men skal man først feste noe til sekken er jeg enig i at det bør stroppes godt fast :) Spesielt dårlig for korsryggen har jeg kjent på når jeg har stroppa reinsskinnet bakpå sekken i vinter.. :)

Om sekken er uten sidelommer så skjønner jeg hva du mener. Sidelommer er ganske kjekke til f.eks. fiskekroker, lue, regntrekk, osv. Men syntes ikke det er noe poeng å utvide de mer enn nødvendig, da er det heller bedre med stor sekk.

Poenget er vel at det uansett er bedre å pakke oppi sekken hvis man har muligheten? Det høres merkelig ut å med vilje velge en for liten sekk for så å utvide den med pakkposer o.l? Hvis man allerede har en liten sekk er det kanskje noe annet, syntes man skal bruke det man har og ikke drive å kjøpe nytt hele tiden.

Ellers så skjønner jeg godt hva du mener, "En sekk blir aldri full" har jeg lært:-P Synder mye med det selv, men vil ikke anbefale andre å gjøre det samme hvis de ikke trenger.

ookeii, dette vannet ute i mye synsing...så helt konkret, min osprey aether 70 liters sekk, som ikke har sidelommer i utgangspunktet, fungerer det helt utmerket å feste to 15 liters pakkposer på sidene, stroppe de helt fast og feks fylle de med klær eller småting. Tyngdepunktet på sekken blir ikke flyttet lenger bak eller frem av den grunn, lommene er jo på sidene.

Fordelen med dette for min del er at jeg har en lett 70 liters sekk for noen turer, men hvis jeg vil så kan jeg fylle den opp med mer.

Jeg antar de fleste skjønner at poenget med pakkposer som sidelommer er at du pakker i de det du ville ha pakket i sekkes sidelommer om den hadde det i utgangspunktet. Konseptet er ikke mer forskjellig enn sidelommene som feks recon packen har, og fungerer like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, okay, da er jeg med :)

Det høres ikke så ille ut nei :) Hadde sikkert gjort det samme selv, men ville likevel gått for den 95L sekken :)

Syntes det er kjekt med stor nok sekk, så slipper man å skvise brødet flatt for å få plass til det. Da kan man heller komprimere sekken litt når man ikke trenger det. Skal man bære både telt, primus, kjeleset, sovepose, klær og mat, pluss litt av partnerens utstyr blir det fort bruk for en stor sekk?

Det er kjekt med lettere sekk, men blir ikke bæresystemene fort litt for spinkle hvis sekken bikker over 20kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke mer enn 95L. gå for Boraen. Har selv alpinisten 130L, men når guttungen blir så stor at han kan gå selv, så bytter jeg den ut med en nærmere 100l.

Knærne har ikke godt av en så stor sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til at jeg trenger hvertfall 95L. Planen er å ha telt, primus, mat, og kanskje ei flaske med noe skarpt til bålkosen oppi sekken, og da erre greit med litt ekstra plass. Trolig vil jeg ha behov for å ta noe av fruens bagasje i tillegg.

Har bare lovord å si om Arc'teryx Bora. I min 80 (str L, så den er vel nærmere 90L) får jeg greit plass til telt, to relativt store soveposer (Ajungilak Compact 3-sesong) ettersom fruen har mindre sekk, kokesett, hengekøye, div tørrfor, fluefiskeutstyr, plusspluss, alt oppi sekken. Liggeunderlagene under seff. Legg på at jeg får plass til 2x1.5L drivstofflasker i flaskelommene nederst på hver side og at den har integrert drikkesystem i lokket (med Source Widepac 1.5L). Drivstofflasker i slike løsthengende lommer er spesielt greit for de som liker parafin over bensin, da eventuelle lekkasjer ikke griser til det som er i sekken i like stor grad som ellers.

Det absolutt beste jeg har brukt til bæring opp til etparogtjue kilo, over det daler bærekomforten raskt. Para ranger er nok et bedre valg til 25kg+.

Masse smarte løsninger ihvertfall. Glidelåser både her og der, jeg liker spesielt å ha teltet i nederste rom, så jeg kan pakke ut teltet og sette det opp uten å åpne resten av sekken (i drittvær). Glidelåsen fra siden inn til hovedrommet er også veldig kjekk å ha for å unngå å måtte nappe opp alt når du skal ha noe som ligger langt nede. Justeringsmulighetene er topp.

EDIT: tenkte jeg skulle ta med at jeg har fluestanga i aluminiumsrør (siden det er en svinedyr stang jeg ikke vil knekke), og at jeg har røret gjennomgående igjennom hovedrom og helt ned i bunn av sekken. Det samme trikset bruker jeg på teltstengene (vel, uten rør rundt :D ). Ikke at de har lengdeproblemet stanga har, men da får jeg tak i dem fra bunnrommet. Åpning mellom bunn og hovedrom kan åpnes delvis fra begge sider med glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.