Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindskjerm til Pocket Rocket gassbrenner ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Som alle vet så mister denne type brenner mye effekt når det blåser.

Er det noen som har en ide om hvordan lage en enkel vindskjerm til denne eller liknende modeller?

Jeg så for meg en modifisert hermetikkboks som settes over brenneren og gassflasken. Hermetikk boksen skal og være etui/transportkasse for gassboksen og kanskje brenneren når alt ligger i sekken.

Jeg vet at primus har en type alu vindskjerm, men er på jakt etter noe annet :) : http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/vindskjerm-1002688

Er det noen som har gjort liknende eller har en lur ide' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så lurt å sette en vindskjerm rundt en gassbeholder da? På primus gassbeholderen så står det at du ikke skal utsette den for mer enn 50 grader

Står også i manualen til pocket rocket at du ikke skal bruke vindskjerm til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den du har på XXL link til!

Brukt den med min Pocket Rocket i 2 år nå! Jeg lever da vitterlig fremdeles! Jeg bruker vindskjermen utelokkende på vindfulle og regndager! ( Det er jo heldigvis få av her på vestlandet! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hermetikkboksen, bor hull som passer over delen som skrus fast på boksen. Tre boksen på brenneren slik at brenneren havner inne i boksen. (ev kapp høyden på boksen til litt under kjelestøttene) og skru på boksen. Voila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hermetikkboksen, bor hull som passer over delen som skrus fast på boksen. Tre boksen på brenneren slik at brenneren havner inne i boksen. (ev kapp høyden på boksen til litt under kjelestøttene) og skru på boksen. Voila.

Tenkte meg noe sånt ja, har du bilder ? Noen ?

Litt kjipt om dritten skulle gå i lufta da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv men om man gjør det slik så vil gassboksen bli godt skjermet fra varmen. Ett annet spørsmål er hvor mye hull man skal lage og hvor for å sikre nok luft til forbrenningen. Men det er jo bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt underlig at ingen av produsentene har lykkes med et effektivt opplegg for dette. Om en ser bort i fra disse katalysatorvariantene da. Var det ikke primus som hadde en lignende til "hermetikkboksbeskrivelsen"? De gikk etter det jeg forstår bort i fra den, så det må være noen haker ved den. Den var i størrelse og form slik at den passet utenpå gassboksen når sakene var rigget ned.

Jeg har brukt en utrolig enkel med likevel effektiv vindskjerm som består av en halvmåne klippet av toppen på en hermetikkboks. Det har jeg trykket ut to hull som passer til kjelestøttens ender med en tverrspors skrujern i litt større avstand enn disset støttene har. På den måten står skjermen i et visst spenn slik at den sitter fast i vind eller om en er borti den. Den fører ikke til magasinering av varme og oppheting, men simpelthen som om en holder hånden beskyttende mot vinden. Hullene er ikke plassert midt på i høyden, på den måten kan en prøve seg fram til hva som er mest effektivt.

Vet ikke helt om det er lett å oppfatte opplegget på bildene. Dette er en GoSystem Mini Stove, men vil tro noe liknende skulle være greit på f.eks RS også.

:)

5800639754_863d25dfcc_z.jpg

5800639886_1eb0136a9f_z.jpg

5800086383_279b53e5a6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt underlig at ingen av produsentene har lykkes med et effektivt opplegg for dette. Om en ser bort i fra disse katalysatorvariantene da. Var det ikke primus som hadde en lignende til "hermetikkboksbeskrivelsen"? De gikk etter det jeg forstår bort i fra den, så det må være noen haker ved den. Den var i størrelse og form slik at den passet utenpå gassboksen når sakene var rigget ned.

Jeg har brukt en utrolig enkel med likevel effektiv vindskjerm som består av en halvmåne klippet av toppen på en hermetikkboks. Det har jeg trykket ut to hull som passer til kjelestøttens ender med en tverrspors skrujern i litt større avstand enn disset støttene har. På den måten står skjermen i et visst spenn slik at den sitter fast i vind eller om en er borti den. Den fører ikke til magasinering av varme og oppheting, men simpelthen som om en holder hånden beskyttende mot vinden. Hullene er ikke plassert midt på i høyden, på den måten kan en prøve seg fram til hva som er mest effektivt.

Vet ikke helt om det er lett å oppfatte opplegget på bildene. Dette er en GoSystem Mini Stove, men vil tro noe liknende skulle være greit på f.eks RS også.

:)

5800639754_863d25dfcc_z.jpg

5800639886_1eb0136a9f_z.jpg

5800086383_279b53e5a6.jpg

Den var lur :) Den skal prøves. Takk for bildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.