Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman Falcon X2 - førsteinntrykk


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Da har jeg satt opp teltet for første gang, og jeg er ikke helt overbevist om at dette er det beste lettvektsteltet for meg, men jeg må jo prøve litt.

Dette teltet skal være så lett at jeg ikke har noen unnskyldning for å la det bli hjemme, selv på lengre dagsturer hele året.

Teltet veier 1,5kg på min relativt nøyaktige treningsvekt, godkjent i forhold til de 1,45kg som er oppgitt.

Det tok nøyaktig 6 minutter å sette opp teltet første gang - helt uten å stresse.

Det første jeg ikke likte, var at innerteltet må opp først. Det er heller ikke noe myggnetting i døra, kun i toppen ved luftingen.

Noe gjennomlufting er det ikke snakk om i dette teltet, og ute i dagens 23 grader og sol (og forsåvidt en del vind) så ble det ekstremt hett inne.

Det er heller ikke så lett å få strammet opp ytterteltet godt, og det er en del (13-14) plugger som absolutt bør få feste. Ikke så praktisk i steinrøysene jeg vandrer i...

Men inne i teltet er det faktisk ganske romslig. Både i liggelengde og sittehøyde. Jeg var spent på om det var høyt nok til å fyre og koke innendørs, og det vil jeg påstå at det er. Opptenning må nok skje utendørs inntil jeg mestrer sveaen litt bedre. To voksne sover ikke romslig, men det er plass til mindre sekker i forteltet.

Det kan være interessant å bruke kun ytterteltet, men båndet som holder teltstangen sammen, sitter festet i innerteltet. Bummer.

Plugghempene til innerteltet er ikke store, og det kan bli en utfordring hvis jeg må til med snøplugger på Gaustadtoppen i morgen.

Så får vi se om ventilasjonen og myggnettingen, eller mangel på sådan, betyr noe i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en to ukers over Hardangervidda brukte jeg og en kamerat hver vårt solotelt.

Jeg i Ringstind 2 (2007) og han i Coleman X2.

Slik vi så det var at R2 har betydelig større boltreareal, og sånnsett er de 350 grammene mer, forsvart. Videre er som du er inne på, luftingen bedre i R2, og også hvor mange plugger som trengs. 5-8 er nok for R2, og tiden det tar for å sette teltet opp er betydelig raskere. Èn stang inn, reis, fest 5-6 plugger og lemp inn bagasje. Min kamerat var som regel fortsatt igang med innerteltet når jeg lempet inn min bagasje i R2. Den kjølige innerduken gjør også innemiljøet i X2 litt mer depressivt enn i R2, hvor det er varme og behagelige farger selv om det er overskyet.

Jeg kan ikke kommentere på de to teltenes stabilitet i vinden mot hverandre, da X2 eieren la seg bak en haug når det blåste stiv kuling ene natta, mens jeg testet R2 i åpent lende. Det gikk helt fint, med øreplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har bare sett Falcon X2 oppslått, ikke testet det. Ganske billig men ser lit detaljer og slikt som jeg ikke likte. Gir heller 500 mer for Ringstind Light 2 som er prisforskjell hos XXL.

Annet alternativ er Hilleberg Akto men det koster mye mer( Og om det er dobbelt så bra som R2 er jeg litt i tvil om)

Selv valgte jeg et like lett telt med enda litt mer plass fra USA som er selvstående til solobruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.