Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon Pack 125l


TAustad

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig med så mye plass? Hvor stor sekk bruker dere? For fjellturer på en ukes tid o.l (skal bl.a gå norge på tvers og lillestrøm-strömstad i sommer). Regner med en startvekt på opptil 40kg i sekken. Turene er på henholdsvis 12 og ~18 mil.

Noen som har erfaringer på godt og vondt med Norrøna Recon Pack? Har bare lest positive tilbakemeldinger og anbefalinger her inne under utstyrserfaringer.

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/jaktsekker/norroena-recon-pack-ryggsekk-1049834

Ser ut til å være en flott sekk, skreddersydd for lengre turer og tunge bører.

Hvor tunge/store sekker pleier dere å ha med på ukesturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har veldig god erfaring med recon pack synkroflex, eldre recon packer (av norrøna også) ikke fullt så behagelige egentlig. Skal jeg bære 30+ så velger jeg helt klart recon packen...

Meste jeg har bært er 32 kg (med recon pack), og det gikk greit i 6 timer...men når jeg kom frem til leirplass så var jeg mør i kroppen! Norge på langs med 40 kg virker nesten litt urealistisk...kan ikke bli lange dagsturene da??

Kommer vel også an på landskapet..mye fjell, opp og ned vil jo slite ekstra mye på deg.

ukestur sekken min veier vel nærmere 17-20 kilo med mat, og alt får jeg plass til i en 60-70 liters sekk...om sekken din for en ukes tur veier 40 kg...hva har du med da..isbor og vintertelt for sommerbruk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt recon pack ganske mye, men da ikke av like ny modell som er i linken. Dette er sekken jeg har desidert mest erfaring med og har ikke et bra sammenligningsgrunnlag.

Etter mitt syn er dette en meget god sekk, mange vil sikkert hevde den er for tung, og at man ikke har bruk for en så stor sekk...at man da heller bør pakke annerledes etc. Jeg selv har nok en tendens til å pakke mye og tungt, men er happy med det. Jeg gidder rett og slett ikke måle gram. Jeg sliter heller litt ekstra og tar med meg det jeg vil. Det har sin sjarm og slite litt også spør du meg. I tillegg er den fin å ha på jakt om man er på vidda og må partere dyr der for å få det med hjem!

Hvis det er to ting jeg skal sette fingeren på av negativ betydning er det at sekken har startet i knirke noe som lett blir litt irriterende/forstyrrende. I tillegg fikk jeg en skade på den for ikke så lenge siden. Bak hoftebelte inn mot nedre del av ryggen på sekken er det en slags "spenne" som du kan stramme hoftebelte med og som binder dette sammen. Det ene "festepunktet" ble bøyd og "spennen" løsnet noe som også fører til at hoftebeltet løsner. Hoftebeltet var ikke i bruk da dette skjedde, men jeg kan nok takke meg selv for at skaden oppstod.

Jeg hadde nemlig lagt en 20 kg vekt (slik man bruker på stanga under benkpress) i sekken da jeg var ute på "treningstur". jeg hadde ikke pakket denne hensiktsmessig, men bare lagt den i sekken. Denne vekten har nok "slått" lenge på "bæresystemet".

Utover dette har jeg bare gode erfaringer!

Nå slår det meg at dette innlegget ble kanskje ganske så intetsigende...

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet heller ikke om denne "spennen" jeg snakker om er på denne modellen du linker til, men om du skulle finne på å kjøpe en brukt eldre modell kan jo dette være et sjekkpunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er dette en meget god sekk, mange vil sikkert hevde den er for tung, og at man ikke har bruk for en så stor sekk...at man da heller bør pakke annerledes etc. Jeg selv har nok en tendens til å pakke mye og tungt, men er happy med det. Jeg gidder rett og slett ikke måle gram. Jeg sliter heller litt ekstra og tar med meg det jeg vil. Det har sin sjarm og slite litt også spør du meg. I tillegg er den fin å ha på jakt om man er på vidda og må partere dyr der for å få det med hjem!

Nå er det ikke sånn at du vil slite mer på tur enn en med lettere sekk...forskjellen er at en med lett sekk kan gå i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har jo selvfølgelig også merket at jeg kan gå lengre med lettere sekk. Så mattestykket: Lettere sekk = flere kilometer tilbakelagt er jeg helt enig med deg i bolletog:)

Men jeg opplever en annen form for av "slitenhet" etter å ha trasket med en tung bør over 6 timer kontra feks lettere bør og 10 timers dagsmarsj. Dette er nok subjektivt og jeg har aldri "forsket" på dette med meg selv eller andre som forsøkskanin.

Det handler sikkert om smak og behag!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sånn at du vil slite mer enn meg på tur iforhold til min lettere sekk...forskjellen er at jeg vil lett kunne gå i flere timer enn deg.

Kommer jo an på hva man er vant til, størrelse på person og hvor trent man er og. Tipper en sprek fjellfant går lenger med 30 kilo enn en turist med 15 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva man er vant til, størrelse på person og hvor trent man er og. Tipper en sprek fjellfant går lenger med 30 kilo enn en turist med 15 kilo.

I det jeg sier så mener jeg altså at hvis man tar utgangspunkt i to like godt trente personer...forkjellen vil bli at den med lettere sekk kan gå lenger gitt at begge sliter seg ut like mye.

Jeg skulle ikke ha nevnt meg som eksempel, så det var feil fra min side.

Slik jeg ser det så spørs det hva en vil prioritere...å kunne gå lenger, se mer, lenger tur....eller større sikkerhet evt mer luksus i leir feks god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med recon pack synkroflex, eldre recon packer (av norrøna også) ikke fullt så behagelige egentlig. Skal jeg bære 30+ så velger jeg helt klart recon packen...

Jeg brukte den gamle endel i forsvaret,

deretter kjøpte jeg den nye syncroflex'en privat.

Den nye syncroflexen var etter min smak veldig mye dårligere å bære mye vekt med. Med mer enn 20kg syns jeg den ble ustabil og dessuten funka hoftebeltet dårlig for meg og måtte strammes altfor mye for å avlaste skuldrene skikkelig.

...så jeg bytta til meg en gammeltype istedet.

Den gamle syns jeg er konge og er mitt førstevalg når jeg trenger å bære over 20kg.

Egenvekta er litt for høy ja, men om det kunne vært en 2kg lettere sekk, så blir det jo ikke så stor forskjell om du bærer 28 eller 30kg ?

De svære sidelommene er det plass til mye i. Og i tillegg er det utrolig bra med muligheter for å feste ting på sekken, over under, foran.

Bruksområde er for min del når familien skal på tur. Da bærer jeg 4manns telt, 3 soveposer, 3 liggeunderlag, primus, mat for 3, klær for 1-2pers, fiskeutstyr, isfiskeborr, kamera etc ++. Når man skal ha med såpass er det kjekt med størrelsen. Men sjelden den blir helt full likevel! Havner somregel på mellom 20 og 30kg til sånn type bruk.

Så hva du pakker med for å få til 40kg kan jeg ikke helt forstå, men om du pakker så mye så er det for meg klokkeklart at det er den gamle reconpacken som er riktig sekk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Recon Pack fra 2007 som er mye brukt og jeg er godt fornøyd med sekken. Den sitter godt på meg og selv om jeg ikke alltid trenger hele sekken er den veldig god og ha de gangene jeg trenger den(noe som skjer både nå og da, være seg alt fra lengre turer-særlig om det er behov for vinterutstyr men det ikke er pulkføre-, ekstra sekkeplass i tilfelle du må bære litt ekstra om det kommer problemer om jeg er leder for en speider eller turistforeningsgruppe osv). Bruker den gjerne uten sidelommer og da er den betydelig mindre. Men sjekk om sekken passer deg, det finnes alternative storsekker også(Bergans Viking/Alpinist, Norrøna Para Ranger(halvt kilo lettere) og andre).

:D Beklager, men må også bare spørre: 40 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med de andre her som har sekken, jeg er storfornøyd og den fungerer glimrende til sitt bruk! har hatt den med meg på mange fjellturer, helgeturer og et par turer i kano. Den har store og avtagbare sidelommer som kan gjøres om til dagstursekk, overlegen bærekomfort (sammenliknet med de fleste, om ikke alle andre sekker jeg har prøvd), og rett og slett masse plass i tillegg til gode muligheter for å feste ting utenpå sekken. Ingenting å si på kvaliteten heller, bortsett fra at min lukter litt sur fiskefis etter fjorårets kanotur langs Karasjokka.

Allikevel er det et par ting som er verdt å tenke på:


  • * Stiv pris, også på det som ligger ute av brukt.
    * Relativt høy egenvekt, ca 3.5 kg om jeg husker riktig.
    * Knirkinga som andre nevner, åtte timer med konstant knirking er nok til å ta fornuften fra noen og enhver.
    * Det er en i utgangspunktet stor sekk som krever relativt stort pakkvolum, særlig med tanke på feste av topplokket.
    * Det er veldig lett å "slenge med litt ekstra"....!

Så skal du gå langt, bære med deg mye og har grei likviditet, har jeg ingen problemer med å anbefale denne sekken. Et velmenende og godt tips er å tenke gjennom bruken av sekk, for så å lete etter sekk etterpå (ikke som undertegnede, som kjøpte sekken for et par år siden, og deretter har funnet ut hva den kan brukes til...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TAustad.

Skal du gå Norge på tvers-ekspedisjonen som er lagt opp som en hytte-til-hytte-tur trenger du velegentlig bare en dagstursekk med plass til en lett sovepose, klær, nødvendig sikkerhetsutstyr og litt lunsj. Men du har kanskje lagt opp ditt eget løp med overnatting i telt? :D

Tja, hvor tung er sekken på en ukestur? Det er flere tråder her på forumet som tar opp temaet. For min egen del veier min 50L sekk et sted mellom 10 og 15 kg, avhengig av om fiskeutstyr er med, og om all proviant for 6 dager er med fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Beklager, men må også bare spørre: 40 kg?

Det blir antagelig litt mindre, men her er all proviant, mye vann, helårstelt, sekkens egenvekt, fiskeutstyr, sovepose, liggeunderlag, avføringstørk, primus med kjeler/panner/gass og alt annet tatt med i vekta.

Provianten utgjør mye vekt, men jeg pakker heller ikke for minst mulig vekt. Vil slite mest mulig gjennom turen for å få nesten overdrevent mye trening ut av det.

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå Norge på tvers-ekspedisjonen som er lagt opp som en hytte-til-hytte-tur trenger du velegentlig bare en dagstursekk med plass til en lett sovepose, klær, nødvendig sikkerhetsutstyr og litt lunsj. Men du har kanskje lagt opp ditt eget løp med overnatting i telt? :D

Skal følge ca. samme løype, men jeg skal ikke sove i hyttene eller benytte meg av dem på noen annen måte, så alt skal på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slite mest mulig gjennom turen for å få nesten overdrevent mye trening ut av det.

'

I så fall bør du gå for Bergans Powerframe 130l, då får du litt større plass. Og sekken har større eigenvekt, 5,2 kg. for Bergans mot 4560 gr for Norrøna.

Sjølv greier eg meg godt med 85l på tilsvarande turar, så tar eg heller ut treningsutbyttet på høgare fart og lengre dagar. Den store pakkrammesekken tar eg bare fram i reinsjakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

I så fall bør du gå for Bergans Powerframe 130l, då får du litt større plass. Og sekken har større eigenvekt, 5,2 kg. for Bergans mot 4560 gr for Norrøna.

Sjølv greier eg meg godt med 85l på tilsvarande turar, så tar eg heller ut treningsutbyttet på høgare fart og lengre dagar. Den store pakkrammesekken tar eg bare fram i reinsjakta.

det spørs også veldig på kroppsbygningen din.. jeg kan ikke bruke powerframe(ihvertfall ikke de gamle) da hoftebeltene er ALT for kraftige og stive for meg.. likte den ikke i det hele tatt..

Recon er en drøm å bære..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også Para Rangeren fra Norrøna stort sett samme sekken men uten ramme og et litt mere "behagelig" bærekomfort spør du meg

dette er veldig individuelt.. jeg prøvde begge og for min rygg passet definitivt recon bedre.. MEN tror dette er veldig individuelt som sagt..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gjenta at jeg foretrekker den gamle typen recon UTEN roterende hoftebelte.

Skjønner ikke hvorfor det skal være vits å ha roterende hoftebelte.

Eneste som skjer da syns jeg var at når man kom litt ut av balanse så plutselig roterte sekken litt, og forflytta seg på ryggen.

Syns også utforminga på den gamle gjør at det kommer mer luft til bak på ryggen så man blir mindre klam og svett.

Den nye ser mer fancy ut da ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gjenta at jeg foretrekker den gamle typen recon UTEN roterende hoftebelte.

Skjønner ikke hvorfor det skal være vits å ha roterende hoftebelte.

Eneste som skjer da syns jeg var at når man kom litt ut av balanse så plutselig roterte sekken litt, og forflytta seg på ryggen.

Syns også utforminga på den gamle gjør at det kommer mer luft til bak på ryggen så man blir mindre klam og svett.

Den nye ser mer fancy ut da ! ;)

der må jeg si meg veldig uening.. hatt begge og etter ei uke med den uten roterende hadde jeg kjøttsår på hoftene.. den roterende følger hoftebevegelsene og jeg har aldri hatt problemer med den nye.. blir da ingen bevegelse mellom hoftene og beltet.. verdt alle pengene det eventuelt koster ekstra for meg ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt recon pack i snart 2 år no.

Kva hoftebeltet angår så kan du stille det slik at det ikkje roterar, så det gir strengt tatt berre meir fleksibilitet for sekken.

Juster 'svinginga' etter kvar du går.

Ryggjusteringa på para ranger går ikkje kort nok til min rygg, så for meg var det berre recon som var alternativet.

Ein 11-timars tur, tidvis i bratt stigning (måtte ta henda fatt) med 20 kg oppakning gikk problemfritt til tross for at eg ikkje hadde gått så langt på eit par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har testet Recon Pack på turer om sommer og vinter, på det meste var vekta svært nær tredve kilo. Og det er det eneste minuset jeg kan komme på, det at en må klare å begrense seg med hva en stapper oppi. Ellers er det bare lovord å komme med.

Ps. kjøpte sekken etter å ha lest utallige anbefalinger her inne, angrer ikke et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.