Gå til innhold
  • Bli medlem

Mt.Kazbek Georgia


Anbefalte innlegg

Hei,

etter at området rundt Elbrus ble stengt for innreise måtte vi gjøre litt om på turplanene

og satse på Kazbek. Forsåvidt det samme som Hvitserk gjorde.

Er det noen som har erfaring fra fjellet eller området?

Finnes lite detaljert info på nettet. Vi har ordnet transport til Kazbegi fra Tbilisi

og har beregnet 10 dager totalt.

Tenker da spesielt på følgene ting:

-Rutevalg og kart. Er det en tydelig rute oppover fjellet som de fleste følger?

-Breer. Vi har lite erfaring med breer, men en i gruppen har vært på brekurs.

Skal det være greit å krysse det som er av breer?

-Vann. Funker det greit å smelte snø eller hente fra elv? Tenker å bruke vannrensetabletter.

-Drivstoff til brennere. Kan man få tak i det i Kazbegi?

-Guide. Anbefales det å leie en guide der nede? (tenker da spes. på kryssing av breer)

2 av 5 har god høydeerfaring, mens alle har god erfaring fra turer i fjellet på sommer og vinter.

Andre tips/triks mottas med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Hei,

etter at området rundt Elbrus ble stengt for innreise måtte vi gjøre litt om på turplanene

og satse på Kazbek. Forsåvidt det samme som Hvitserk gjorde.

Er det noen som har erfaring fra fjellet eller området?

Finnes lite detaljert info på nettet. Vi har ordnet transport til Kazbegi fra Tbilisi

og har beregnet 10 dager totalt.

Tenker da spesielt på følgene ting:

-Rutevalg og kart. Er det en tydelig rute oppover fjellet som de fleste følger?

-Breer. Vi har lite erfaring med breer, men en i gruppen har vært på brekurs.

Skal det være greit å krysse det som er av breer?

-Vann. Funker det greit å smelte snø eller hente fra elv? Tenker å bruke vannrensetabletter.

-Drivstoff til brennere. Kan man få tak i det i Kazbegi?

-Guide. Anbefales det å leie en guide der nede? (tenker da spes. på kryssing av breer)

2 av 5 har god høydeerfaring, mens alle har god erfaring fra turer i fjellet på sommer og vinter.

Andre tips/triks mottas med stor glede.

Mulig jeg har svart på noe av dette i tidligere tråder. Jeg var der for noen år siden men dette var vinterstid. Jeg kom ikke lenger enn noen hundre høydemeter over værstasjonen. For så svare på spørsmålene:

- Jeg var der vinterstid men jeg regner med at det er en tydelig sti fra kirken og til der man krysser breen over til værstasjonen. Har dere kart? Jeg kjøpte kart i Tbilisi men det var litt styr.

- Uten å gi noen garantier tipper jeg breen er blåis der dere krysser sommerstid. Jeg aner ikke hvordan resten av ruten er, men tipper dette kan være en blanding av hardpakket snø og is. Et google-søk på reiserapporter burde gi svar.

- Vi smeltet snø. Jeg vet ikke hvordan vannkvaliteten er i bekker. Det er mye dyr og menneskelig ekskrementer i området fra værstasjonen og nedover fjellet så det er en fordel å rense vannet, enten mekanisk eller med tabletter.

- Vi fikk ikke tak i annet enn bensin til brennerne. Med andre ord tar man en tur innom en bensinstasjon i Tbilisi.

- Jeg synes ikke det er nødvending med guide for å krysse breen over til værstasjonen. Men jeg vet ikke hvordan snø- og isforholdene er lenger opp, det vil si på toppdagen. Kvaliteten på guidene kan selvfølgelig være varierende. Bare fordi man kaller seg guide betyr ikke at man har mer peiling enn noen som har vært på en en-ukers brekurs her hjemme.

Været er svært skiftende og kan sammenlignes med Elbrus. Man kan ikke ta lett på sikkerhetsutstyr. Plutselig kan det bli kvitut (white-out) og da må man ha med utstyr for en bivvy. Dessuten er GPS uunværlig for å komme seg ned fjellet igjen.

Ellers anbefales ikke at kvinnelige medlemmer av følget på noen tidspunkter er uten mannlig følge på en slik reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mulig jeg har svart på noe av dette i tidligere tråder. Jeg var der for noen år siden men dette var vinterstid. Jeg kom ikke lenger enn noen hundre høydemeter over værstasjonen. For så svare på spørsmålene:

- Jeg var der vinterstid men jeg regner med at det er en tydelig sti fra kirken og til der man krysser breen over til værstasjonen. Har dere kart? Jeg kjøpte kart i Tbilisi men det var litt styr.

- Uten å gi noen garantier tipper jeg breen er blåis der dere krysser sommerstid. Jeg aner ikke hvordan resten av ruten er, men tipper dette kan være en blanding av hardpakket snø og is. Et google-søk på reiserapporter burde gi svar.

- Vi smeltet snø. Jeg vet ikke hvordan vannkvaliteten er i bekker. Det er mye dyr og menneskelig ekskrementer i området fra værstasjonen og nedover fjellet så det er en fordel å rense vannet, enten mekanisk eller med tabletter.

- Vi fikk ikke tak i annet enn bensin til brennerne. Med andre ord tar man en tur innom en bensinstasjon i Tbilisi.

- Jeg synes ikke det er nødvending med guide for å krysse breen over til værstasjonen. Men jeg vet ikke hvordan snø- og isforholdene er lenger opp, det vil si på toppdagen. Kvaliteten på guidene kan selvfølgelig være varierende. Bare fordi man kaller seg guide betyr ikke at man har mer peiling enn noen som har vært på en en-ukers brekurs her hjemme.

Været er svært skiftende og kan sammenlignes med Elbrus. Man kan ikke ta lett på sikkerhetsutstyr. Plutselig kan det bli kvitut (white-out) og da må man ha med utstyr for en bivvy. Dessuten er GPS uunværlig for å komme seg ned fjellet igjen.

Ellers anbefales ikke at kvinnelige medlemmer av følget på noen tidspunkter er uten mannlig følge på en slik reise.

Forstår ikke dere gidder bruke så mye energi på en slik topp, da det finnes hvitserk som ordner alt, har nettopp vært der selv, det koster uanz ikke så mye at det er noe å spare på å lage sitt eget opplegg! :P Om det i tilfelle er noen tusen, så samme fan! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Veit denne posten er gammel, men må bare svare på det siste innspillet. Ikke mye å spare på eget opplegg???? Nå veit ikke jeg hvor mye Hvitserk tar for Kazbek, men for Elbrus tar de i alle fall 27 000,- i følge nettsidene deres. Du kan lett lage et eget opplegg på Elbrus, ved hjelp av Pilgrim Tours sin Lite package, og ende opp med en totalpris på under 10 000,-. Men hei, 17 000,- er jo bare småpenger!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.