Gå til innhold
svas

Hvordan og hvor mye mat for 3 netters telttur i marka?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal på telttur fra torsdag til søndag. Sommeren har kommet så planlegger uten telt, men med en liten pressening sånn i tilfelle det kommer noen regndråper. Men, det jeg lurer på. Hvordan hvor mye mat tar jeg med når jeg og dama skal være ute i marka i 4 netter? Hvor mye brød? Hvor mye kjøtt? Holder kjøttet seg?

Rett og slett: Hva trenger jeg å ta med!

Vi tenker å bruke sykkel til transport. Skal ikke nødvendigvis langt, men gjerne litt utfor alfarvei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For den turen så hadde jeg tatt med 3 real middager, 2 potetmos pakker, 1 pakke fenalår som du steker og har i potet mosen...sjokolade for alle dagene, kakao...havregrøt med melkepulver til frokost, kaffe o.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på så korte turer tar jeg gjerne med meg ganske så god mat.. rondane viltgryte er en favoritt (har glutenallergi så det er en av de få jeg kan spise)... biff, ris (boil-in-bag liker jeg best), pølser på bål.. potetmos til.. all god mat blir ENDA bedre på tur laget på bål eller primus ;)

så lenge vekt ikke er noe problem gidder jge ikke spise real.. så godt er det heller ikke(pluss at jeg bare kan spise torskegryten og lapskausen..)

A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KJøtt kan holde seg greit. Pakk det frossent i sekken men litt papir/folie og legg det inni en genser du regner som minst sannsynlig at du kommer til å bruke på turen.

jeg har som regel med litt snacks på turer i mara når det ikke er så langt å gå. Bl.a Egg&bacon, pølser, er det flere på tur hender det jeg har nmed en grillrist som bl.a har huset koteletter, entrecote, potetmos, noen ganger bakt potet i bålet.

Så har jeg litt sjokolade, isstepulver, litt gryn. Riktig brød holder seg en del dager så lenge det er bra pakket. De jeg bruker mest er Pågen Energi, Bakers Spelt, Polarbrød Extrem.

Mengde på alt......tja...kommer litt an på hvor mye man spiser til vanlig. torsdag til søndag ville nok jeg hatt 3 skiver brød pr dag i tillegg til gryn. Med egg&bacon holder frokosten lenge. Normakt vil jeg da kjøre Real til lunsj, med mindre jeg har fått tak i noe ørret.

Tenkte jeg skulle ut et par dager nå selv, mest sannsynlig 2 netter. Jeg går nok for en del lettvektsmat i stor grad nå siden jeg skal ha med SLR kamera og stativ. Da blir vel luksusen pølser en kveld ellers gryn, brød og Real.

I kano derimot er det med mer godt, også flytende versjoner :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 voksne på 3 dagers tur kan igrunnen stort sett ta med seg hva de måtte ha lyst på av mat

Bacon, pølser, egg (pisk de lett og ha de på flaske), 2 biffer, 2 bakepotet, en pose med noe gryterett, smør, kaffe, brød. En pose med digg

Pølsene fryser de ned i pasende posjonspakker.

Et par pils, eller en skvett vi til kveldskosen.

God tur!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med det du har lyst på. Maten er en viktig del av turen så hold deg for all del unna REAL og andre tilsvarende produkter. Toro med tilhørende ingredienser er så mye bedre :x

Et tips er å f.eks. steke kjøtt før du drar, da holder det seg litt bedre. Et annet tips er å putte kjølemat i en tett plastpose og enten grave ned i gjenliggende snøhauger(litt avhengig av tid på året og hvor man befinner seg) eller å legge det i en bekk eller et vann. Om nødvendig med et tynt tau i som ekstra sikkerhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På så korte turer som 3 netter så pleier jeg å lage matpakker. Smører ferdige pakker til hvert brødmåltid og legger gjerne med litt ekstra som f.eks. en boks Mr. Lee eller lignende. Det er alltid godt med noe varmt i tillegg til brødskiva når du er trett og sulten og spesielt hvis det er dårlig vær.

Er dere flere så kan en pose Toro rømmegrøt og en boks rømme være veldig godet. Kanskje litt mye hvis du er alene. Selvfølgelig smaker slik grøt best når den lagers fra bunnen av, men poseversjonen er god nok i massevis hvis du er ute og koker på primus.

Til middag, hvis du vil ha noe annet enn Real turmat, kan du stort sett ta med hva som helst, men husk at det er ikke tyngre å bære 200gr. biff enn 200gr. pølser. Personlig liker jeg antrikot bedre enn vanlig biff, men frossen importert indrefillet av okse smaker også veldig godt og er ofte på tilbud på Rema 1000. (Kanskje skulle jeg ikke oppfordre til å kjøpe importert kjøtt, men både pris og kvalitet på dette produktet gjør det ganske lett å velge bort den norske.)

Ikke pakk rått kjøtt i plastpose. Bruk vanlig papir og legg det på toppen av sekken, gjerne litt luftig, da holder det lengst.

Hvis rå biff blir litt gammel og begynner å få et tynt "slimlag" utenpå så er den ikke ødelagt. bare dryss på godt med salt og la den ligge 10 - 15 minutter, skyll den i kaldt vann og den er ok. Rått kjøtt blir bare angrepet av bakterier fra utsiden, men kjøttdeig kan bli infisert i hele kjøttmassen.

Ellers kan du steke / koke kjøttet før du reiser hjemmefra, da holder det seg enda lengre, og lett tre fire dager på fjellet.

Ris er bra som tilbehør. "Boil in bag" ris er ganske praktisk, men Sjasmin- eller Basmatiris smaker mye bedre. Risen koker du bare i en liten kjele og så lar du den stå med lokk til du har stekt biffen. Litt løk og en liten skvett Bernaisesaus kan også være godt. Saus finnes både ferdig og i pulverform. Ferdig saus er nok det enkleste så slipper du å ha med melk og smør. Jeg bruker ofte solsikke- eller rapsolje til steking, men fisk må stekes i margarin eller smør.

God mat er viktig på tur. Maten skal være et høydepunkt, ikke et nødvendig onde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du være på den sikre siden så 3500kcal på deg og 3000kcal på henne per dag. på hard og tung tur over lengre periode, mer enn det også.

mest mulig tørket mat (dvs. lett), mye saltet mat, vær obs på varmen, salt mat vil du lære å sette pris på etter hvert :) saltet kjøtt står seg noen dager, saltet og tørket kjøtt står seg lenge, saltet og dehydrert og vakumpakket kjøtt står seg lengst :) kjøp noen real turmat poser eller noe slikt i tillegg til annet som nøtter, knekkebrød, havregryn, ris, pasta, tørrmelk, sukker, kanel, liten smørklatt osv :) åh, og ikke glem pulver saft eller xxl drikke til å ha i vannet, deilig om vannet du treffer på smaker litt myr-vann :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjordland. Greit for kortere turer, og smaker fornuftig. Så supplerer du med egg/bacon, Pannekakemiks (Toro) Mere bacon, Noen poser real turmat,.

I tillegg ha peanøtter/nøttemiks i en pose i lomma.

Skal du ta den helt ut, tar du med en pakke sjokoladepudding og vaniljesaus, samt en spraykrem.

God tur.

PS, hvis du ikke er redd for tung sekk, så overask dama med mye komfort.

God mat og gjerne noe god drikke gjør susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
åh, og ikke glem pulver saft eller xxl drikke til å ha i vannet,

Husk bare på at mange typer pulversaft består stort sett bare av kunnstige smaksstoffer og kunstige søtningsstoffer.

Kunstige søtningsstoffer virker slik på kroppen at når du får søtsmakenn i munnen så begynner kroppen å forberede seg på å motta sukker / karbohydrater. Produksjonen av insulin starter oppp, men når det ikke kommer sukker så blir insulininnholdet i blodet ekstra høyt, altså blodsykkernivået i forhold til insulin blir alt for lavt og da svarer kroppen med sult. Den gir beskjed om at den trenger mat selv om den strengt tatt ikke trenger dette.

Dette er ikke så farlig når du er på tur, men for de som ikke har særlig stor fysisk aktivitet og gjerne noen kilo for mye så er ikke dette så bra. De drikker ofte lettbrus og andre tilsvarende ting uten sukker og ender opp med å spise ekstra i stedet.

Sportsdrikker som XL-1 og Gatorade er vel laget for å gi rask energi og inneholder druesukker og en del såkaldte elektrolytter for å gjøre kroppen i stand til å ta opp væsken raskere enn hvis du bare drikker vann.

Helt fra den tiden da folk gikk i fjellet fordi de ikke hadde andre transportmidler, har det vert kjent at på varme dager når du drikker mye kan du enne opp med såkaldt "vassvomm". Vannet samler seg i magen på grunn av at opptaket til kroppen skjer saktere enn inntaket. Dette kan du motvirke ved å spise litt salt eller saltet tørket kjøtt. På lange varme dager pleier jeg å ha en bit spekepølse i sekken eller i lommen og hver gang leg drikker så skjærer jeg av en bit og spiser sammen med vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bland mel, sukker og bakepulver i en pose. Knekk noen egg i en brusflaske som du fryser. Ta med en boks Viking Melk.

Nå har du alt du trenger til frokostpannekaker, mengden justerer du som nødvendig. Pakker du eggeflasken inn i alufolie og har den inni soveposen e.l. nå du går holder de seg ferske i minst 2 dager selv om sommeren.

Ris, tørre bønner, pasta osv gir mest energi per vektenhet. Jeg bruker også tørketkjøtt som snacks og i gryter.

Klarer du noen kilo ekstra kan du ta med stekte kyllinglår frosset inn i kyllingkraft, et par løk, bacon og noen tomatbokser. Dette blir en super gryte.

En dram tar mindre plass og veier mindre enn en øl:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.