Gå til innhold
  • Bli medlem

Kosthold på tur


Fjellfant`n

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leser stadig om at idrettsutøvere går over til LCHF- dietten. Og skryter uhemmet av den. Derfor syntes jeg det er litt interessant å høre hvordan det er blandt dere villmarkinger! Og hvordan det isåfall fungerer for dere i praksis?

Mvh

Fjellfant`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser kongler og gråstein. :D For å svare ordentlig, for min egen del så spiser jeg noe jeg liker. Selvfølgelig en fordel at det veier minst mulig, spesielt hvis jeg må bære det i sekken over større avstander. Med pulk eller kano etc. så tåler man litt mer vekt. Suppeposer og turmat som bare må tilsettes varmt vann er veldig fint når man skal gå langt. Slik mat kan enkelt jazzes opp litt med pølser eller speket kjøtt hvis det er ønskelig. Havregryn, linser, grøtris og andre ting som må kokes og ikke veier all verden er digg. Sjokolade, nøtter og slike ting er fast i sekken. Har du med steke/kokeutstyr så kan f.eks pannekakerøre i pose som bare tilsettes vann funke. Om høsten kombinert med nyplukkede blåbær med en liten dæsj sukker er det super mat. Poenget er å bruke fantasien og finne noe du liker selv. Og prøv å få så stor variasjon som mulig. Jeg liker å bruke det jeg kan finne/fange i naturen også, men det er vanskelig å basere seg på det. Fisk er jo digg. Planter kan være det, men mye vanskeligere å finne nok næring den veien. Men min erfaring er at jeg er aldri på ekstreme turer der jeg må telle gram med militær disiplin. Skal man gå unsupported til sydpolen så er slikt viktig. Men jeg er ytterst sjelden på lengre turer enn noen dager uten mulighet for å etterfylle proviant. Da driter jeg i om jeg kanskje bruker 7 dager istedetfor 6 fordi jeg har med meg en kilo ekstra med digg! Jeg pleier også å prioritere smak foran kalorier. (Har nok å tære på foreløpig. :wink: ) Holder å ha noe som gir raskt påfyll av energi hvis jeg skulle gå meg tom. Sjokolade, energipulver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever etter LCHF-prinsippet.

På turer i år har det blitt egg på 1,5l flaske & bacon til frokost/lunsj.

Til middag har jeg med med f.eks kjøttdeig som er ferdig stekt, og ferdig laget broccoli/blomkålstappe.

Spiser BabyBell (ost) mens jeg går. Meierismør på tupperwareboks.

Sparer plass ved og ikke ha kjøttdeigen ustekt i emballasjen, og så føler jeg den holder lenger.

Det er jo ikke noe problem når lufta er som et kjøleskap, blir vel verre om sommeren. Spekeskinke, elgpølse, middagspølse, osv.

Det er egentlig bare å glemme posemat og det meste som er laget ferdig, og lage det selv fra bunnen av.

Det har funket til nå, så får jeg håpe at det funker i sommer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve seg frem og gjøre det som fungerer best for en personlig er et ganske godt tips :)

Det er ikke for å være kvalm og skrive noe som sier seg selv, men det er såpass mange tilfeller av folk som reagerer ulikt på lowcarbnofat - så det er faktisk det beste i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser mest på lange sykkelturer, så jeg får anledning til å handle litt underveis. Dermed bruker jeg som regel en del det samme som jeg spiser hjemme. Jeg liker også å ha med meg noen poser med Real Turmat, havregryn, rett i koppen, nøtteblandinger o.s.v. Jeg synes det er viktig å ha med noe som kan spises direkte uten koking. Sånn i tilfelle jeg skulle miste kokemulighetene. Akkurat i år blir det litt verre, all den tid alt vann fra bekker og elver bør kokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt greit. Jeg spiser kun lavkarbo mat om dagen (<20g karbohydrat om dagen) og på tur går det i egg&bacon til frokost og fisk/kjøtt til middag. Er jeg så heldig at jeg har fisk til overs blir det fisk til lunch. Har alltid med mye meierismør til å steke i.

Jeg har laget en haug med biltong og annet tørket kjøtt som jeg tar når jeg går eller har lyst på snacks evt lunch.

Driver å eksprimenterer med dette tørkede kjøttet og ser om jeg får vannet det ut så det blir en kjøttsuppe/gryte.

Jeg har ikke sjekket holdbarheten på omelett på boks, men ser for meg at det kunne vært noe å ha med.

Ellers er det jo tørrfisk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for å være kvalm og skrive noe som sier seg selv, men det er såpass mange tilfeller av folk som reagerer ulikt på lowcarbnofat - så det er faktisk det beste i dette tilfellet...

Men Lowcarbnofat forstår jeg at man vil reagere litt på, men nå var det vel snakk om Low Carb High Fat!

Er endel "tips" her som er rene karbobomber, og langt i fra sunne varer.

Dere har ikke forstått hva LCHF er, og kan vel egentlig heller bare droppe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi jeg har og sliter med problemer i begge armer relatert til kontorjobb.

Venter på operasjon, men i mellomtiden ville jeg prøve litt alternativt, og leste om at dette kostholdet kunne være bra for ledd ol. Det hjalp ikke nok til å bli frisk, og hjelpe for det jeg ville det skulle hjelpe for, men jammen gikk jeg ned 11kg jeg ikke visste jeg hadde som en bonus. (de er fortsatt borte, nesten 6mnd etter).

Jeg ville ikke bare være innom dette i 2 uker, så kutte det ut - jeg ville gi det en sjangse.

Etterhvert merket jeg andre positive sider, som at jeg aldri mer er oppblåst (spiser når man er sulen, og stopper når man er passe mett, og ikke etter klokka), mye mer energi, treningen går mye bedre enn før, jeg sykler mye lenger, og får sjeldent melkesyre, sover bedre, ser bedre ut (iflg dama) friskere og mer opplagt. Har ikke vært syk i år (bank i bordet).

På tur har jeg merket at jeg har hatt litt mer å gi enn jeg hadde før. Måtte stadig fylle på energilagerene med karbs/sukker, og var konstant sulten. Klarte knapt å vente i 3t før jeg måtte spise igjen, så det er deilig å slippe unna med 3 måltider om dagen, og ikke være sulten/kjesken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.