Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse og jakke for sykkling


frank75

Anbefalte innlegg

Driver å snoker litt rundt etter sykkelklær.

Sykler mest i skauen så det demper regnet litt.

Lurer på å gå for noe som er vann avvisende istedenfor vanntett så jeg har noe som puster mest mulig. Blir så klamt og vått med vanntett.

Noen som har tips om noen greie sett eller løse deler til mitt bruk?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer veldig an på budsjett, hva du har fra før pg hvor mye du vil ha av forskjellige klær. En kombi er vanlig kort/kort + løse armer/ben + vindtett vest. Eller lang/lang + regnjakke utenpå. Finnes utallige kombinasjoner, og veldig mange riktige svar. Må dessverre nesten prøve ut hva som funker for deg i forhold til hvor varm/kald vs. våt/tørr du foretrekker.

Kommer fort veldig an på hvor høy pulsen er og hvor lenge du skal sykle. På en intervalløkt vil det sjeldent ha noe for seg med masse klær. På en langtur derimot er det fort digg med løse/lange ben og en regnjakke i baklommen.

En regnjakke type http://www.oslosportslager.no/produkt/castelli-sottile-jacket-regnjakke-sykkel-herre-26055.aspx er fort veldig digg å ha.

Som sagt; kommer litt an på hva du har fra før, men skulle jeg sette opp en handleliste for allround bruk..

Kort sykkelbib

Kort sykkeltrøye

Løse armer (trenger IKKE å være vindtette, kan ofte bli alt for varmt)

Løse ben (ditto)

Sykkelhansker (korte er greiest)

Skoovertrekk

Vindtett vest (evt jakke m/avtagbare armer)

TYNN regnjakke

Tillegg for varme:

Vindtett sykkeljakke

Ulltrøye

Lang sykkelbib

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så klamt og vått med vanntett.

Jeg har en jakke i Goretex og en tynn "wind breaker" som ikke er regntett. Hvis det regner er det ikke tvil om hva som er best. Goretex holder meg tørr og varm veldig lenge, men så bruker jeg også en langermet ulltrøye under. Hvis jeg bruker den tynne jakken og det blir regn så er jeg gjennomvåt på et øyeblikk.Til denne jakken bruker jeg en vanlig syntetisk sykkeltrøye under og det blir fort kaldt. Hvor svett du blir avhenger nok av aktivitetsnivået, og svetter du så blir du som regel våt uansett hva du har utenpå, men noen plagg holder bedre på varmen enn andre.

Det kan også være praktisk med en bukse som du kan ta av nedre del av beina på. Jeg ser at noen sykkler i kort bukse hele sommeren uansett om det er kaldt eller varmt, men husk at kulde pluss belastning kan være "døden" for knærne, men det vet du sikkert fra før.

På skoovertrekk er det sikkert ikke så mye penger å spare fra de billigste til de dyreste. Her hos oss på vestlandet saltes veiene ganske kraftig i perioder på vinteren og billige overtrekk ryker på en vinter på grunn av saltet. Jeg har et par av disse (se bilde) og de ser ut til å holde bra, men de er kanskje litt varme på sommeren. Noen lettere overtrekk i neopren er kanskje bedre til sommerbruk. Jeg har denne skoen, (bilde) og den har netting på oversiden. I regnvær blir jeg våt i beina på et øyeblikk hvis jeg sykkler uten overtrekk.

post-4379-133474751026_thumb.jpg

post-4379-133474751032_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har jo serien "Fjørå", som kanskje kan være aktuell, i og med at du sykler i skogen!?

Selv sykler jeg bare landevei, så har kun windbreaker på jakka. Regnjakka bruker jeg sjeldent, da har jeg faktisk brukt Norrøna sin Bitihorn dri1. Pleier ikke gidde å sykle i regn, men det hender jo man blir overrasket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav etterhvert opp disse overtrekksgreiene. Av flere grunner. Det ene var balet med å ta dem av/på. Det andre var at jeg ofte gikk en lang, bratt bakke om vinteren hvor åpningen for klikkfestet ble fylt med snø som pakket seg fram mot tåen. Etterhvert mistet hele overtrekksskoen fasongen og det ble trøbbel med å finne klikkfestet. Og ja, dette saltet tok også knekken på sakene. Dessuten synes jeg det var en blandet opplevlse å f.eks gå i butikker med disse på, men rett nok kan det være en selsom sak også med bare klikksko.

Jeg kjøpte meg Seal Skinz vanntette sokker i stedet og er kjempefornøyd. Er det bikkjekaldt om vinteren bruker jeg heller vanlige vintersko enn sykkelsko + overtrekk.

Men smak og behag. Dette er ihvertfall det valget jeg har festet meg ved.

Har flere sykkeljakker. De krever mer over skuldre/rygg enn du kjenner i butikken, så ta høyde for sittestilling. Jeg har måttet sy om fordi de ble for knappe. Mange vanlige fjelljakker egner seg også, men pass på at de er lange nok i (kors)ryggen.

:)

(Tråden burde kanskje vært flyttet til "Sykkel"?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.