Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Ajungilak Sphere Spring lette sovepose og måling av skulderbredde?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer denne soveposen :

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/ajungilak-sphere-spring-195-l-zip-1053980?searchWord=ajungilak

Skal brukes vår-høst.

Er det noen som kan råde/fraråde meg å kjøpe denne ?

Har funnet ut at den har skulderbredde : 78 cm

Hva menes med dette ? Når jeg måler omkrets(rundt brystkassen), over det bredeste på skuldrene så har jeg målet : 120cm

Vil denne passe for meg ?

Hva er standard skulderbredde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vel kanskje heller stukket til butikken og prøvd selv. Får nok bedre svar da. Alle produsenter måler ulikt, Ajungilac sine poser pleier vel å være ganske gjennomsnittlig store. Synes å huske at denne posen er normal til tight. Dvs at den mest sannsynlig ikke ikke passer for den norske vikingen, men heller den norske bygutten. *Ofte er lettvekterne de trangeste, av logiske grunner*

Kommer også litt an på hvor trang du selv vil ha den. Noen vil ha masse tumlerom, andre synes det er helt greit å ligge som en mumie og nærmest bruke soveposen som undertøy.

BTW: Jeg ville gjettet på at det tilsvarer posens bredde (ikke særlig mange som er 78cm fra skulder til skulder) lagt flatt. Så du ser ut som et rektangel og er 45cm den ene veien og da 15 den andre, du vil du hvertfall komme gjennom :wink: Om den passer komfortabelt er en annen sak. Ville heller stukket ned og prøvd den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har soveposen, er 181 høy og ca 80kg, trente mye vekter før og er dermed bredere enn gjennomsnittet over ryggen, skuldrene og brystkassen. Aner ikke lengde over skuldrene..

I alle fall så kjenner jeg at den er litt stram akkurat der, men ikke slik at det er ubehagelig og sover godt i den.. LITT vanskelig er det å få opp hendene for å åpne den om morgenen. Men ellers en helt fantastisk sovepose.. brukte den i minus 10 under åpen himmel i vinter uten noe stort problem. Med ull-undertøy vel å merke.

Edit: OBS. hadde en tyri-rot liggende ved et bål et stykke unna, så tok ikke unødig risiko når jeg testet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg kjøpte denne posen i fjor høst, og har en del netter i den nå. Beste posen jeg har hatt noensinne, men jeg merker at jeg er mer oppmerksom på bruken enn på min forrige pose - som virket skuddsikker (og over 3x vekten). Sammen med en silkelakenpose fra Jakri har jeg ligget i 5-6 blå uten å merkes stort ved det.

Jomfruturen var en natt under åpen himmel i 2-3 grader på Gaustatoppen. Det ble en heller våt affære - men det var ikke posens skyld. Fjellduken utenpå var heller ikke så lurt, men når det yrer så nytter det ikke å bruke fjellduken som tak heller :x.

Den kan komprimeres til det unevnelige, og vekten er jo bare ny-ny-nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice Chris! Jeg får ikke så mye redusert jeg da. Har dunpose 3 season fra før til 1250 gram, men fremdeles mye barbert bort. Kutter også ut de heftige turklærne i GT Pro Shell @ 1,2kg tilfordel for typisk "Marmot Precip" til 500g jakke og bukse, samt sikler på Helsport Ringstind 1-2 Superlight (950g). Alt dette i Bergans Helium 1,1kg så er turvekta særdeles kraftig redusert :D

Paper: Høres nydelig ut. Tviler dog på at jeg kommer til å bruke Sphere på vår\høst, da jeg er en frossenpinne :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Nice Chris! Jeg får ikke så mye redusert jeg da. Har dunpose 3 season fra før til 1250 gram, men fremdeles mye barbert bort. Kutter også ut de heftige turklærne i GT Pro Shell @ 1,2kg tilfordel for typisk "Marmot Precip" til 500g jakke og bukse, samt sikler på Helsport Ringstind 1-2 Superlight (950g). Alt dette i Bergans Helium 1,1kg så er turvekta særdeles kraftig redusert :D

Paper: Høres nydelig ut. Tviler dog på at jeg kommer til å bruke Sphere på vår\høst, da jeg er en frossenpinne :x

Når det gjelder klær så har jeg til gode å se på vekt, men jeg har nesten kommet under 2,5 kilo for de tre store; soveposen 550g, telt (coleman falcon x2) 1450g og thermarest neo-air large på 550g. Med slik vekt, så kan jeg pakke det i sekken på lange dagsturer vinterstid - om ikke annet som ekstra forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne posen i fjor høst, og har en del netter i den nå. Beste posen jeg har hatt noensinne, men jeg merker at jeg er mer oppmerksom på bruken enn på min forrige pose - som virket skuddsikker (og over 3x vekten). Sammen med en silkelakenpose fra Jakri har jeg ligget i 5-6 blå uten å merkes stort ved det.

Jomfruturen var en natt under åpen himmel i 2-3 grader på Gaustatoppen. Det ble en heller våt affære - men det var ikke posens skyld. Fjellduken utenpå var heller ikke så lurt, men når det yrer så nytter det ikke å bruke fjellduken som tak heller :).

Den kan komprimeres til det unevnelige, og vekten er jo bare ny-ny-nydelig.

Jerven duken (orginal) bør ikke brukes utenfor sovepose i det heletatt da den er, sitert hjemmesiden til jerven; "helt potta tett". "Slipper ikke ut varme".

Skal du ha en duk til bruk utenpå sovepose må du ha Jerven duken thermo. :) "dessuten har vi eliminert kondensproblemet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har et spørsmål til dere brukere av denne Sphere spring-posen og andre lette dunposer for 3-sesongsbruk. Bruker som regel dun om vinteren, men i sommerhalvåret bruker jeg fiber (Helsport Alta). Dersom en dunpose blir våt, mister den jo litt av varmeegenskapene, og tørkeprosessen skal visst være en lang affære (har aldri prøvd selv). Lurer derfor på om ikke dunposer blir litt for "sårbare" for bruk om sommeren? Beklager om dette blir litt off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har et spørsmål til dere brukere av denne Sphere spring-posen og andre lette dunposer for 3-sesongsbruk. Bruker som regel dun om vinteren, men i sommerhalvåret bruker jeg fiber (Helsport Alta). Dersom en dunpose blir våt, mister den jo litt av varmeegenskapene, og tørkeprosessen skal visst være en lang affære (har aldri prøvd selv). Lurer derfor på om ikke dunposer blir litt for "sårbare" for bruk om sommeren? Beklager om dette blir litt off topic :)

Hei Nanuq.

Jeg har selv brukt Alta posen fram til nå. Du har helt rett angående det med at dun mister isolasjons evnen når den er våt. Det som skjer er at dunen klapper sammen. Så ja, man er mere sårbar med en dunpose. Men jeg sover stort sett inne i et telt og sove posen ligger i en vanntett pakkpose når den er i sekken, så jeg ser ikke på det som noe problem. Men jeg har jo ikke fått prøvd denne posen ennå, men skal avgi rapport etter sommeren. Da har jeg fått noen døgn i den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd trøbbel med kondens i gode Helsport telt og dunsovepose, men hvis teltet blir blåst i stykker så selvsagt stiller man litt vondere til med dunpose.

Vær OBS på regntøyet når du går inn i teltet når det regner. Dette har forsåvidt den hyggelige sideeffekten at det blir mer levelig i teltet, og det er ikke en fuktig fiberpose som møter deg etter fisketur nr 3 den kvelden :)

Det verste jeg har opplevd hva kondens gjelder, hendte på en andejakt som ble til en impulsiv rypejakt i høyfjellet under årets første snefall. Vi sov tre voksne karer i ett èndukstelt for to... Det var mildt sagt ett badebasseng av kondens når vi våknet, men fiberposene var varme og tørre innvendig. Jaktutbytte ble det heller dårlig med dog :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg vurderer denne soveposen :

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/ajungilak-sphere-spring-195-l-zip-1053980?searchWord=ajungilak

Skal brukes vår-høst.

Er det noen som kan råde/fraråde meg å kjøpe denne ?

Har funnet ut at den har skulderbredde : 78 cm

Hva menes med dette ? Når jeg måler omkrets(rundt brystkassen), over det bredeste på skuldrene så har jeg målet : 120cm

Vil denne passe for meg ?

Hva er standard skulderbredde ?

Jeg målte nettopp skulderbredde selv, ca 118cm - og soveposen passer meg som sagt veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått begge posene nå, og må si at dette var ett skikkelig behagelig dunkondom! :wink:

Jeg er selv ganske bredskuldret med 130 rundt og opplever likevel ikke posen som trang på noen måte, utover at den er tettsittende hele veien fra tå til hode. Dette er ikke en pose for overvektige mennesker.

Prøvde den inne i senga i natt, men den ble alt for varm selv med både vindu og dør åpent på fullt. Dette lover godt for sommerens turer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Beklager den manglende presisjonen. Jeg kjøpte Sphere 195 og 180 til meg og min fru :wink:

Sphere Spring antar jeg? Det er flere utgaver :wink:. Isåfall tror jeg du har gjort et godt kjøp. Pass litt på kondens. Blir den for fuktig så er den lette vekten på posen også en viss ulempe. Er ikke mye dun som skal fuktes før alt er vått.

Jeg kjøpte forøvrig Lahar Spring 180 til arvingen. Med sine 770g og prislapp på 1500kr så er jeg godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte og Sphere men ombestemte meg til Altitude i siste liten. Treger litt på det nå. Noen gram her og noen gram der, blir fort noen kilo det :wink:

Nå har både jeg og fruen hver vår 3 season dunpose på 1250g som har dobbelt så mye dunfyll som Sphere Spring posene fra før. Så da jeg tror ikke du gjorde ett dumt valg hvis du ikke har det. Sphere er i første omgang kun for luksus og "lavtlandspose" å regne for vår del, så får vi se hvordan de blir i bruk. Til vår og høst vil Sphere ligge på loftet.

Papercut: Baaah, stemmer på en prikk det. :wink: 550 gram 195 utgaven av Sphere Spring. Den er rød og har glidelåsen på venstre side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Nå har både jeg og fruen hver vår 3 season dunpose på 1250g som har dobbelt så mye dunfyll som Sphere Spring posene fra før. Så da jeg tror ikke du gjorde ett dumt valg hvis du ikke har det. Sphere er i første omgang kun for luksus og "lavtlandspose" å regne for vår del, så får vi se hvordan de blir i bruk. Til vår og høst vil Sphere ligge på loftet.

Papercut: Baaah, stemmer på en prikk det. :wink: 550 gram 195 utgaven av Sphere Spring. Den er rød og har glidelåsen på venstre side :P

Mmmm.. den er så lett at det skulle vært straffbart :D, og jeg vet ikke hva som er lavtland for deg, men jeg har en håndfull erfaringer med posen på høyfjellet i temperaturer ned mot T-comfort. Med silkelakenpose så er den knall. Inne i et telt, med mindre risiko for fukt på posen, så er jeg enda tryggere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min Sphere Spring i går og prøvde den i sofaen, 1 min så svetta jeg som en gris. Prøvde komprimeringsposen og, bitte litt høyere enn rødvinsglasset :wink:

Neste på agendaen er Ajungilak Light Mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått å siklet på Sphere Spring i 2 mnd, men har blitt litt usikker, for selv om det har vært kalde dager (ned mot 0) sommerstid både på Hardanger og Finnmarksvidda, så har det også vært utrolig varme dager. Da lurer jeg på hva folket med denne type poser gjør når tempen blir 15-25 varmegrader og vindstille, i et telt? Holder det bare å åpne glidlåsen?

OT: Lakenpose har jeg ingen erfaring med, kun fleece, så jeg lurer da på hvordan lakenposen føles mot huden i varmt vær? Henger den seg fast på huden? Klam?

Får man til en kombinasjon av feks lakenpose/fleece, sovepose og eventuelt yttertrekk til sovepose på tilsammen ca 1kg? Slik at man har flere kombinasjoner i forhold til vær/temp?

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg har nå gått å siklet på Sphere Spring i 2 mnd, men har blitt litt usikker, for selv om det har vært kalde dager (ned mot 0) sommerstid både på Hardanger og Finnmarksvidda, så har det også vært utrolig varme dager. Da lurer jeg på hva folket med denne type poser gjør når tempen blir 15-25 varmegrader og vindstille, i et telt? Holder det bare å åpne glidlåsen?

OT: Lakenpose har jeg ingen erfaring med, kun fleece, så jeg lurer da på hvordan lakenposen føles mot huden i varmt vær? Henger den seg fast på huden? Klam?

Får man til en kombinasjon av feks lakenpose/fleece, sovepose og eventuelt yttertrekk til sovepose på tilsammen ca 1kg? Slik at man har flere kombinasjoner i forhold til vær/temp?

N

i 20 grader - da legger jeg meg oppå soveposen eller i silkelakenposen! Jeg har aldri hatt noe annet enn silkelakenpose, og den er alt annet enn klam når det er varmt. Det er kanskje litt i materialets natur - da det har en kjølig, non-sticky overflate. Kjøpte min hos Jakri i Drammen for 300kr - trolig den billigste silkelakenposen på markedet. Den veier 135g med trekk.

Når det gjelder yttertrekk til sovepose, sitter jeg fortsatt på gjerdet og venter. Har snust på Ajungilak Grevling, men har sett så mange råd mot å bruke det at jeg har vørti skræmt litja.

Grevling veier 450g, så det betyr at du lander på ca 1150g for de tre komponetene.

EDIT: ARGHHH, jeg falt ned fra gjerdet.... fjellsports 50% tilbud på Grevling ble for tøft å motstå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.