Gå til innhold
  • Bli medlem

Cap Heater til Kovea


haknuts

Anbefalte innlegg

Har akkurat prøvekjørt denne på min Booster +1. Må innrømme jeg ikke hadde veldig store forventninger, men ble positivt overrasket. Varmestrålingen i horisontalplanet økte betydelig. Har utvilsomt noe for seg dette. Må prøves i lavvuen.

Minussiden er en rødglødende metallboks som står løs oppå brenneren. Den kan brukes på de fleste brennere, men er laget for den nye Kovea Booster Calm som har spor i kjelestøtten slik at den står stødigere.

Da cap'en først ble annonsert her på forumet, spurte jeg annonsøren om den ville gi økt co. Jeg tenker dette er et viktig poeng å få klarlagt. Der er kjent at når flammen fra en brenner møter obstruksjoner (kjelebunnen), blir forbrenningen ufullstendig og co tallet øker betydelig. For noe som selges som en teltvarmer burde dette vært belyst

http://www.kovea.com/product_view.php?brand=1&code=01000000&pno=723

http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nesten sikkert at med den cap heater saken så vil man få renere forbrenning da man i praksis får en sekundærforbrenning.

Fikk ikke noe fornuftig ut av youtubelinken din så her er en annen link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har prøvd å rette lenken - iphone trøbbel ...

Ser hva du tenker. Denne "glohaugen" gjør ihvertfall noe med forbrenningen. Nå brukes det jo energi for å skape denne effekten, men når den er skapt kan det være at gassene forbrennes bedre. Det er en opplevelse av at varmestrålingen øker, men det er som nevnt i hor.planet . Mye mindre varme rett over brenneren. Skulle vært artig å fått målt CO eller effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg forventer at heat cap'en ikke gir vesentlig mer CO enn om brenneren går uten. Dette fordi den er veldig varm. Setter man ting med kaldt innhold på brenneren derimot blir det en økning siden flammen nedkjøles.

Brenneren som er laget med spor til Heat Cap heter Booster Dual Max. Booster Calm blir ikke importert til Norge.

Calm er en ren bensinbrenner mens Dual Max er en ekte Multifuel stillebrenner.

Denne kan forøvrig anbefales etter mye testing i vinter. Det anbefales renset bensin for å minske dannelsen av sot i brennerhodet, og den forvarmes best om bensin helles rett i skålen/ikke slippes til via brennerhodet. For å skifte fra gass til bensin eller omvendt er det bare å snu om på et lite luftspjeld nederst ved dysa.

Når det gjelder bruk på andre brennere enn Kovea sine er ikke det noe problem, men vær obs på at mange andre brennere har meget kort slange, og at alt som ligger på bakken rundt brenneren blir varmere enn vanlig. Det kan med andre ord være lurt og følge litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fikk et tips av fra selgeren hvor jeg kjøpte Booster +1 vedr. heat cap.

Litt modifisering er det som skal til og den blir stødigere og mer effektiv.

Ta en baufil og skjær til hakk/ spor. Da står den stødigere og cap kommer nærmere brenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Takk får svar haknuts,jeg har ikke kjøpt den enda men tenkte hvis det blir får mye styr og ta den av og på så dropper jeg det siden jeg skal bruke den samme med barn på tur,er da best og ha det enklest mulig :)

opplevde du att den fordelte varmen mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at dette strålegitteret utgjør en tradisjonell infrarød stråleovn, i tillegg til de varme avgassene. Ja det virker bra. Mine barn var 10 år første gang de var i kontakt med denne , men de har såvidt respekt for elementene at jeg ikke er spesielt engstelig for uhell.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jag har kikat på en sådan här och 299NOK är i kraftigaste laget tycker jag, med tanke på vad den kostar att tillverka. Eller så görs den bara i små serier om några 100 per år. I så fall är priset rimligt.

 

Hur som helst: Skulle inte ett knippe rostfri ull göra samma jobb?

post-10468-0-96579100-1411844710.jpg

 

Finns att köpa nästan överallt för en billig penning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noen som har tips til hvordan Kovea Cap Heater kan passe på en MSR Whisperlite (International)?

 

Hvor kjøpte du Cap Heateren?  Prislappen på bildet viser 299, iflg prisjakt selges den for rundt 460-499

 

Jeg ville lagd 3 stk snitt i den nederste skjermen slik at Cap Heateren kan tres ned på kjelestøttene. Vil tro den står ganske stabilt da.

Så fiffig ut, få se om det kanskje blir kjøp. Har samme brenneren som deg (MSR Wisperlight)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Godt spørsmål:) Selv rustfritt smelter jo på 1400grader men capen er jo ikke laget av noe supermetall. Brennern er jo ikke varmest helt der nede. Om du først skal handle så er finnes det jo relativt billig Titanium wire på ebay:) Da er du oppe på 1700grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen har brukt en stor tesil, og hevder at det gjør samme nytta. 
Om du slipper å bære så skal en terakottapotte opp ned gjøre nytta, men da mister du lyset.

 

Har ikke erfaring med dette selv.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.