Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs om sommeren


Ture

Anbefalte innlegg

Hei!

Finner endel artikler som omhandler Nordmarka på langs om vinteren, men ingen sommerturer :-(

Tenkte jeg skulle gå Nordmarka på langs nå til helgen (torsdag-søndag) og skulle gjerne hatt noen tips til løype/stivalg.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så mange blåstier å velge mellom faktisk. Men følg sti, unngå mest mulig å gå på vei.

Hvis du får lagt turen over Kikut/Porthøgda eller Pershusfjellet eller Kolleren så er det fine muligheter. Stien som passerer på vestsiden av Katnosa er også ganske spennende, lite brukt og langt unna. Du MÅ ha kart, du kan ikke stole på skilting. Du bør ha kompass eller GPS hvis du ikke er kjent. Husk et par runder med ekstra batterier til GPS en.

Ellers er overnatting et lite problem etter at Kikutstua ble ombygd. Nå er det rådyrt der. Du kan overnatte på DNT hytta på Katnosdammen, men det bør bestilles på forhånd. Telt er mulig men veier masse og det er uansett ganske ambisiøst å krysse Nordmarka til fots på en helg. Unngå tung sekk.

Hvis du får noen til å kjøre deg opp på nordsiden eller kanskje til Ringkollen hjelper det en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med GPS, men kart og kompass er selvfølgelig med :shock: Med tanke på overnatting blir det telt.

Utifra de tipsene du kommer med kunne man jo tenkt seg noe slikt:

Mylla - Trantjern - Over Kollern - Holosætra - Finnstad/-tjern - over Åklangshøgda og Prekestolen - Finnerudseter - blå sti vestside Katnosa - Katnosdammen DNT hytte - over Katnosfjellet - Sandungen - over Porthøgda/Kikut - Kikutstua - Kobberhaughytta - Sognsvann eller Frognerseteren.

Utifra en grov beregning burde jo dette være fint gjennomførbart med 4 dagsmarsjer?

Kom gjerne med tilbakemelding på løypa nevnt over. Skal man først labbe avgårde i 4 dager er det greit å gå der det er finest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gått fra Mylla og ned til Frognersetern for noen år siden - om du er i noenlunde god form er ikke det noe problem å få til på fire dager. Jeg hadde en liten operasjon i hofta i april/mai og gikk turen i juli og var i skikkelig dårlig form og det gikk helt greit med fire overnattinger. Syns å huske vi gikk noen parti på vei som var ganske kjedelig i lengden selv om det jo går litt raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dårlig med GPS, men kart og kompass er selvfølgelig med :shock: Med tanke på overnatting blir det telt.

Utifra de tipsene du kommer med kunne man jo tenkt seg noe slikt:

Mylla - Trantjern - Over Kollern - Holosætra - Finnstad/-tjern - over Åklangshøgda og Prekestolen - Finnerudseter - blå sti vestside Katnosa - Katnosdammen DNT hytte - over Katnosfjellet - Sandungen - over Porthøgda/Kikut - Kikutstua - Kobberhaughytta - Sognsvann eller Frognerseteren.

Utifra en grov beregning burde jo dette være fint gjennomførbart med 4 dagsmarsjer?

Kom gjerne med tilbakemelding på løypa nevnt over. Skal man først labbe avgårde i 4 dager er det greit å gå der det er finest :D

Hei hvis du har tatt denne turen så lurer jeg på hvordan du kom deg til Mylla? Mener fra Oslo til Mylla t-bann buss annet?

Gjerne noe tilbake meldinger om turen!

Takk ::) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar tog eller buss til Grua. Derfra kan du enten gå eller ta taxi til Mylla.

Vi hadde nylig et lettvektstreff hvor vi tok toget til Grua, og gikk derfra. Blir noen kilometer med boligområder, men i forhold til å gå hele Nordmarka på langs, så er det peanuts ;)

Hvis jeg tar tog til Grua stasjon! Kan du beskrive veien mot Mylla sportstue. Hvor jeg kan starte turen ifra da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar tog til Grua stasjon! Kan du beskrive veien mot Mylla sportstue. Hvor jeg kan starte turen ifra da :)

Følg bilveien som går forbi togstasjonen i sørgående retning. Når du har gått under og forbi toglinja, tar du til høyre inn på Myllavegen, og følger denne veien helt til Mylla Sportstue.

Sjekk ut.no for bedre overblikk :)

Før du kommer til Sportstua, kan du ta til venstre over ei bru. Her er det et par alternativer for å gå innover nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg bilveien som går forbi togstasjonen i sørgående retning. Når du har gått under og forbi toglinja, tar du til høyre inn på Myllavegen, og følger denne veien helt til Mylla Sportstue.

Sjekk ut.no for bedre overblikk :)

Før du kommer til Sportstua, kan du ta til venstre over ei bru. Her er det et par alternativer for å gå innover nordmarka.

 

Det går blåsti fra Grua og, ikke nødevendig å gå langs veien opp, men det er nok kjappere.

 

Se rutebeskrivelse under, følg min røde strek til der hvor blåstien starter (den går opp langs det lille skitrekket):

post-12580-0-56385100-1401722596_thumb.j

 

Fire overnattinger holder i masse for å gå Nordmarka på langs om sommeren. Er du i god form klarer du fint å gå turen uten å overnatte og ;) (men noe av meningen er vel å gå og ha det fint og samtidig, ikke stresse). Enig med folk ellers, for en hyggeligere tur velg stiene og ikke grusveiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Finner endel artikler som omhandler Nordmarka på langs om vinteren, men ingen sommerturer :-(

Tenkte jeg skulle gå Nordmarka på langs nå til helgen (torsdag-søndag) og skulle gjerne hatt noen tips til løype/stivalg.

Anyone?

 

Forøvrig, en beretning om Nordmarka på langs (selv om jeg her jukset litt og gikk noe på skogsbilveiene):

 

http://tarjeiskrede.blogspot.no/2011/05/en-vandring-gjennom-dgnets-tider-i.html

 

Ruten du så deg ut er dog et bedre alternativ (men lengre).

 

Tarjei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker her på forumet så finner du nok flere slike turer. ( jeg har også beskrevet en, se på mine turer på profilen min).

Edit: litt tillegg. Med fire hele dager, eller tre dager og torsdag ettermiddag ville jeg mene at turen rett sydover mot Kikut er i korteste laget. Legg heller inn en runde via Sinnerdamnen og Ringkollen, og så mot Sørkedalen. Det finnes opp mot tjue ubetjente hytter i marka, sjekk ut.no for mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker her på forumet så finner du nok flere slike turer. ( jeg har også beskrevet en, se på mine turer på profilen min).

Edit: litt tillegg. Med fire hele dager, eller tre dager og torsdag ettermiddag ville jeg mene at turen rett sydover mot Kikut er i korteste laget. Legg heller inn en runde via Sinnerdamnen og Ringkollen, og så mot Sørkedalen. Det finnes opp mot tjue ubetjente hytter i marka, sjekk ut.no for mere info.

Jeg har tenkt å følge samme rute som står opp der. I tillegg ta turen gjennom Svarttjernshøgda,  høyeste punkt :) Jeg er ikke kjent i området, så jeg tenker meg at det er noe muligheter fra Trantjern dit, men vi får så :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går blåsti fra Grua og, ikke nødevendig å gå langs veien opp, men det er nok kjappere.

 

Se rutebeskrivelse under, følg min røde strek til der hvor blåstien starter (den går opp langs det lille skitrekket):

attachicon.gifRutebeskrivelse_blaasti_Grua.jpg

 

Fire overnattinger holder i masse for å gå Nordmarka på langs om sommeren. Er du i god form klarer du fint å gå turen uten å overnatte og ;) (men noe av meningen er vel å gå og ha det fint og samtidig, ikke stresse). Enig med folk ellers, for en hyggeligere tur velg stiene og ikke grusveiene. 

Takk for kartet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg bilveien som går forbi togstasjonen i sørgående retning. Når du har gått under og forbi toglinja, tar du til høyre inn på Myllavegen, og følger denne veien helt til Mylla Sportstue.

Sjekk ut.no for bedre overblikk :)

Før du kommer til Sportstua, kan du ta til venstre over ei bru. Her er det et par alternativer for å gå innover nordmarka.

Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å følge samme rute som står opp der. I tillegg ta turen gjennom Svarttjernshøgda,  høyeste punkt :) Jeg er ikke kjent i området, så jeg tenker meg at det er noe muligheter fra Trantjern dit, men vi får så :) 

 

Hvis du er på Trantjern må du fortsette litt lenger vest til Sindersetra og ta siten sørover langs vestsiden av Ølja. Derfra går det en fin sti opp på toppen av Svarttjernshøgda. Retur ned til Tverrsjøstallen og derfra til Pershusfjell er rimelig flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på Trantjern må du fortsette litt lenger vest til Sindersetra og ta siten sørover langs vestsiden av Ølja. Derfra går det en fin sti opp på toppen av Svarttjernshøgda. Retur ned til Tverrsjøstallen og derfra til Pershusfjell er rimelig flott!

Så jeg må til Ølja for å komme meg til Svarttjernshøgda !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må til Ølja for å komme meg til Svarttjernshøgda !

Svarttjernshøgda er ikke så mye å skryte av på utsikten i forhold til andre utsiktspunkter i Nordmarka. Men er høyeste toppen i Jevnaker og marka så morsom å få med seg, Og ja du må innom Ølja for å komme ditt.

Ved å bare følge de blå merkete stiene kommer man ofte ikke til de vakreste stedene i Nordmarka, man burde bruke skiløyper og skogsbilveier også får å virkelig nyte marka. Ruten jeg anbefaler er Grua-Mylla-tverrsjøen-Pershusfjellet(tre kilometerlangt fjell med bratte vegger ned på begge sider og utiskt over hele marka, et must)-innom sinnerdammen (DNT hytte)-Østsiden av spålen, ned til spålselva og se på nydelige spålselva. Så skiløypa og skogsbilveien opp og ned fra Sandbekksmana(mellom spålen-Vesle sandungen)- så bort til Kringla og opp på Oppkuven(Blant de flotteste utsiktene i marka) Derfra enten rett ned til sørkedalen via smedmyrskoia, eller -prestehytta-skiløype/umerketsti opp vidvangshøgda og ned til lommedalen eller sørkedalen. med denne litt kronglete løypen kommer du deg gjennom nordmarka, med minnimalt høyspentmast, produksjonskog og kommer til mange skjulte natur og fiskeperler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarttjernshøgda er ikke så mye å skryte av på utsikten i forhold til andre utsiktspunkter i Nordmarka. Men er høyeste toppen i Jevnaker og marka så morsom å få med seg, Og ja du må innom Ølja for å komme ditt.

Ved å bare følge de blå merkete stiene kommer man ofte ikke til de vakreste stedene i Nordmarka, man burde bruke skiløyper og skogsbilveier også får å virkelig nyte marka. Ruten jeg anbefaler er Grua-Mylla-tverrsjøen-Pershusfjellet(tre kilometerlangt fjell med bratte vegger ned på begge sider og utiskt over hele marka, et must)-innom sinnerdammen (DNT hytte)-Østsiden av spålen, ned til spålselva og se på nydelige spålselva. Så skiløypa og skogsbilveien opp og ned fra Sandbekksmana(mellom spålen-Vesle sandungen)- så bort til Kringla og opp på Oppkuven(Blant de flotteste utsiktene i marka) Derfra enten rett ned til sørkedalen via smedmyrskoia, eller -prestehytta-skiløype/umerketsti opp vidvangshøgda og ned til lommedalen eller sørkedalen. med denne litt kronglete løypen kommer du deg gjennom nordmarka, med minnimalt høyspentmast, produksjonskog og kommer til mange skjulte natur og fiskeperler. 

Høres bra ut, om hvis du bare kan nevne navn på stedene for eksempel:    Grua-Mylla-tverrsjøen-Pershusfjellet  osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.