Gå til innhold
  • Bli medlem

hagle skyting


zx9rturbo

Anbefalte innlegg

hei :roll: eg er ny i dette forumet og ny innen jakt/våpen "gjengen" så eg lurer på et par ting..

har nettopp kjøpt meg hagle, mitt første våpen. den skal brukes til leirdue skyting og til småvildt jakt. men for å bli klar til høsten vil eg gjerne trene meg litt slik at eg kansje får noe utav jakten :)

har eg lov til å skyte med haglen på min eigendom ? så sant eg ikke skyter mot noen, har rikelig sikkerhetsavstand og oppfyller slike krav, bor veldig avsides liggende til. men naboene vil høre skuddene men de kan ikke se meg området eg skyter i har eg såklart full oversikt over.

men kan noen som har holdt på med dette i noen år fortelle meg hva eg bør og ikke bør gjøre ? og viss eg får lov av naboen til å skyte på leirduer på hans eigendom, gjelder det noen andre regler då ? forklar enkelt er dere snill ;) som sagt, eg er helt fersk i "gamet"

hilsen en ny jeger med nytt våpen som han har veldig lyst å teste ut. ( kjøpte foresten en weaterby semi-auto hagle )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i utgangspunktet ikke noen lov som forbyr deg å gjøre det du spør om. Og slik samfunnet i Norge er , så er det som ikke er utrykkelig forbudt i lovteksten , lovlig. Men det er andre ting som kommer inn i bildet også.

For eksempel så er det forskrifter mot støyforurensning som er til ulempe eller sjenanse. Og så er det også andre ting å ta hensyn til, ting du nevner selv, slikt som sikkerhet.

I praksis har det vært slik at hvis skytingen bærer preg av å være organisert, må du søke om godkjennelse, mens sporadisk uorganisert skyting ikke behøver det. Mitt råd hadde vært å ta en prat med de nærmeste naboene, og høre hva de synes. Og kanskje bli enig om tidspunkter og slikt. Jeg skyter en del på privat eiendom rundt hytta. Men når vi får lyst å finne fram leirdue kasterer, ringer vi til de to nabogårdene og tar en prat. Og forteller hvor lenge vi tenker å holde på og slikt. Vi spør igrunn ikke om lov, men prøver å være gode naboer. Leirdueskyting blir det jo mye smell av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay. tusen takk for fint svar. ja, det er vel mest vanlig folkeskikk det går på. men folk ringer jo til poltiet for ingenting no til dags, lurer på om det er nødvendig å ringe til det lokale lensmans kontoret og gje beskjed om at eg skal skyte noen duer ? selv om eg har gitt beskjed til de nærmeste naboene, så kan jo folk lenger vekke høre det og ringe det inn, er det noe dere gjør ?

fikk no skutt litt i dag, var på min onkel sitt område, han har no en stor nok eigendom, 350mål ca.. var jækla kjekt å få testet haglen :shock: noen ting til, hva er forskjellen på et FG godkjent skap og et vanlig våpenskap? er det godt nok å ha en våpenskap og bolte det fast?

haglen min står at den tar 4+1 skudd. men eg fikk 6 skudd i den i dag.. ? hvorfor står det da 4+1

tusen takk for svar.. tar gjerne i mot alle tips og triks du og andre kommer med.. som sagt, heilt ny med våpen og jakt :D

hilsen zx9rTurbo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hvor du bor og hvem naboene er. Vi har drivi med mye rart gjennom barn/ungdommen og eneste vi har hørt fra naboene var at de så det var oss så da regnet de med at det var i orden. Dette innebærer skyting med de fleste katogorier våpen, hjemmelagde kanoner i opp til golfballkanon foret med hjemmelaget svartkrutt. Sprenging av jordebiler med hjemmelaget pipebomb og 200liter fat med litt diesel smeller bra når man plasserer det på bål. Og mye mer. Men som sagt, jeg regner ikke med at noe av dette kan gjøres uten å få besøk fra lensmannen der jeg bor i dag. Det beste er nok å ta en tlf til de nærmeste naboene og spørre om hvor de står i forhold til litt smelling, vil de vite noe på forhånd etc? Om noen andre ringer lensmannen så er ikke det så farlig. Du har ditt på det tørre og det er lite trolig de rykker ut uansett.

PS har alle fingre i behold men svei av noe øyebryn en gang. Huff like greit at man har vokst i fra dette.

4+1? Hvilken kaliber er hagla og hva putter du i? er det for eks 12/90 og du bruker 12/70 så kan det jo hende det går i en ekstra.

Skapet skal i utgangspunktet være FG godkjent. Trodde ikke man fikk godkjent våpensøknaden i dag uten å dokumentere at man har godkjent skap?

Om man har ett skap så kan man alltids ta det med til politiet og spørre om det er bra nok. Ev få de til å komme til deg. Men det er sikkert litt avhengig av å få snakket med rett person for å få til en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, høres ut som om du har hatt en fin barndom.. ganske lik som min;)

ut på tur og aldri sur :D !

joda, vi har fg godkjent og et annet. eg bare lurte på hva forskjellen mellom de 2 er. hva som gjør et våpenskap fg godkjent ?!

ok, så gir eg de nærmeste naboen beskjed om at det kommer til å smelle i noen timer så er igrunn alt i skjønneste orden ?

haglen er vel 12/76 , kjøpte skuddene med haglen, fikk 6 av heavig 34 og 6 av leir skuddne inni..

lurer på en ting til, viss eg skyter med haglen min med heavig 34 som har en diamet pr halg på 2.75 mm så er jo sikkerhetsavstanden 275m!?! (rett meg viss eg har feil, det eg lærte værtfall)

hvor langt går selve haglene då ? regner jo med at de ikke går 275m, men at dette bare er en sikkerhetsavstand som er overdimensjonert til de grader som alt annet :shock: en gang for mange år siden skjøt vi utover sjødn, og da gikk ikke haglene noe lenger enn 45-60m. husker ikke kas type skudd det var. men husker eg ble sjokkert over at de ikke gikk lenger..

( eg har noen skader med meg fra barndommen i motsettning til deg, var kansje ikke så heldig, eller bare enda dummere, har feks litt av en speider kniv i ankelen, den knakk inni foten, de fikk ut meste parten, noen knekte bein og fingre, 10-30 arr her og der, men det er no bare kjekt, sår gror! )

takk for svar kjære fjellfolk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Akkurat hatt en runde på det med godkjent våpenskap selv, ettersom det er litt vanskelig når man ikke selv eier leiligheten og det er best å bolte det fast.

FG godkjente skap er tilpasset en bestemt situasjon om jeg ikke husker helt feil. Det bør ta X antall minutter å bryte seg inn i våpenskapet, og skapet må enten veie 160kg eller være boltet fast med styrke på 160kg. Eventuelt har jeg hørt om andre som anbefalte å bolte fast jernstykke med manglende antall kilo under våpenskapet slik at totalvekten blir 160kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt har jeg hørt om andre som anbefalte å bolte fast jernstykke med manglende antall kilo under våpenskapet slik at totalvekten blir 160kg.

Er det ikke 300 kg som er grensen for ikke å bolte det fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FG er jo en forkortelse for Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd. Det er en instiusjon som godkjenner sikringsutstyr etc. Hvis et produkt eks. et våpenskap ikke er godkjent av FG så er det ikke godkjent etter de kravene som politi og forsikringsselskap krever. Det hjelper ikke å henge på vekter eller sveise på jernbaneskinner eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slik skyting kan det være lurt å sjekke at det ikke finnes noen lokale forskrifter som begrenser slikt. Er vel helst i mer tettbygde strøk slikt forekommer, men det ville vært kjedelig å oppdage det gjennom at noen anmelder dere.

Hvor langt haglene går varierer veldig etter vinkelen du skyter i. Vet ikke akkurat hvor langt, men har opplevd at haglene har landet på blikktaket på gammel låve minst 100m unna ved skudd som har gått ganske bratt opppover. Så sikkerhetsavstanden er det nok fornuftig å holde seg til!

(Ettersom du tydeligvis har gjennomgått opplæring kjenner du helt sikkert til reglene for jakt og begrensing på antall skudd i magasinet, bare nevner det i denne parentesen slik at ikke andre skal tro 6 skudd og jakt går godt sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.